Όταν ο Ty έκλεισε συνέντευξη τηλεφωνικώς για μια τραπεζική εταιρεία τον περασμένο μήνα υπέθεσε ότι θα είχε μια γρήγορη συζήτηση με κάποιον υπεύθυνο προσλήψεων. Έτσι όταν τον κάλεσαν υπέθεσε πως η Jaime, όπως παρουσιάστηκε, ήταν άνθρωπος.

«Η φωνή ήταν ίδια με της Siri» περιέγραψε ο Ty στον Guardian. «Ήταν ανατριχιαστικό». Ξαφνικά κατάλαβε ότι δεν απευθυνόταν σε έναν ζωντανό οργανισμό αλλά σε προϊόν τεχνητής νοημοσύνης.

Η Jaime έκανε στον Ty όλες τις σωστές ερωτήσεις – ποιο είναι το στυλ διαχείρισης σας; είσαι κατάλληλος για αυτή τη θέση; – αλλά δεν άφηνε τον Ty να τις απαντήσει πλήρως.

«Αφού με διέκοψε, η τεχνητή νοημοσύνη απαντούσε: «Τέλεια! Ακούγεται καλό! Τέλειος! και προχωρήστε στην επόμενη ερώτηση», είπε ο Ty. «Μετά την τρίτη ή την τέταρτη ερώτηση, το AI απλώς σταμάτησε μετά από μια μικρή παύση και μου είπε ότι η συνέντευξη ολοκληρώθηκε και κάποιος από την ομάδα θα επικοινωνούσε αργότερα».

Μια έρευνα από το Resume Builder που κυκλοφόρησε το περασμένο καλοκαίρι διαπίστωσε ότι μέχρι το 2024, τέσσερις στις 10 εταιρείες θα χρησιμοποιούσαν την τεχνητή νοημοσύνη για να «μιλήσουν» με υποψηφίους σε συνεντεύξεις. Από αυτές τις εταιρείες, το 15% είπε ότι οι αποφάσεις πρόσληψης θα ληφθούν χωρίς καμία απολύτως συμβολή από άνθρωπο.

Όπως έγραψε η Laura Michelle Davis για το CNET: «Σήμερα, δεν είναι ασυνήθιστο για τους αιτούντες να απορρίπτονται από ένα ρομπότ προτού συνδεθούν με το ανθρώπινο δυναμικό μιας εταιρείας». Για να γίνει ακόμη πιο αποθαρρυντική η εξαντλητική διαδικασία πρόσληψης, πολλοί άνθρωποι φοβούνται ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη – η οποία χρησιμοποιεί σύνολα δεδομένων για τη δημιουργία κειμένου, βίντεο, ήχου, εικόνων και ναι, ρομπότ – θα πάρει τις δουλειές μας εντελώς.

Το ανθρώπινο στοιχείο έχει χαθεί

Ρωτήστε έναν εργοδότη που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη στη διαδικασία πρόσληψης σχετικά με την επιλογή και θα λάβετε την κλασική απάντηση: αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούνται για τη διαγραφή καθημερινών εργασιών από το ημερήσιο πρόγραμμα ενός υπεύθυνου προσλήψεων. Η τεχνητή νοημοσύνη βοηθά στην εξάλειψη των 1.000 κορυφαίων αιτούντων, αλλά μόλις φτάσετε στους 10 κορυφαίους, είναι μια αυστηρά ανθρώπινη διαδικασία.

Το 2019, το ZipRecruiter σημείωσε ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να εξορθολογίσουν τις βαρετές εργασίες – όπως η σύνταξη περιγραφών θέσεων εργασίας ή η σάρωση βιογραφικών – και να δώσουν στους επαγγελματίες πρόσληψης «να κερδίσουν χρόνο για να ξοδέψουν σε πιο στρατηγικές εργασίες».

Μια έρευνα που διεξήχθη το 2020, με χορηγία του συστήματος συνεντεύξεων AI Sapia.ai, διαπίστωσε ότι το 55% των εταιρειών αύξαναν τις επενδύσεις σε μέτρα αυτοματοποιημένης πρόσληψης.

Ποιος πλήττεται περισσότερο από την πρόσληψη μέσω τεχνητής νοημοσύνης;

Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης είναι προκατειλημμένα. Δεν χρειάζεται να έχετε μεγάλη φαντασία για να σκεφτείτε πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει όσους ζητούν εργασία – η Amazon φέρεται να απέσυρε έναν εσωτερικό αλγόριθμο πρόσληψης, ο οποίος εκπαιδεύτηκε με βάση δεδομένα που υπέβαλαν οι υποψήφιοι, ο οποίος ευνοούσε τους άνδρες και τιμωρούσε τα βιογραφικά που περιείχαν τη λέξη «γυναίκες».

Κινδυνεύουν άρα να απορριφθούν με αυτοματοποιημένες διαδικασίες άτομα που δεν είναι λευκοί, άνδρες και αρτιμελείς.

Ο ρατσισμός είναι παρών κατά τη διαδικασία των προσλήψεων: μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι υπεύθυνοι προσλήψεων είναι πιθανό να προσπεράσουν ονόματα που θεωρούνται ότι ανήκουν σε Αφροαμερικάνους κατά την εξέταση των βιογραφικών. H Julia Pollak, επικεφαλής οικονομολόγος στο ZipRecruiter δήλωσε ότι για να αποφευχθεί αυτή η προκατάληψη, το ZipRecruiter αφαιρεί κάθε «είδους αναγνωρίσιμης πληροφορίας» όπως ονόματα και ταχυδρομικούς κώδικες, από τα βιογραφικά πριν τα περάσει από ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης.

Ο Ty δεν έλαβε ποτέ απάντηση από κανέναν στην εταιρεία αφού μίλησε με την ΑΙ υπεύθυνο προσλήψεων και υποθέτει ότι ούτε πρόκειται. Δεν εκπλήσσεται άλλωστε που η διαδικασία της συνέντευξης γίνεται όλο και πιο τεχνητή.