Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Σύνδεση μέλους
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Μάρις Γιάνσονς: Τα χρόνια στο Οσλο, Φιλαρμονική Ορχήστρα του Οσλο, 21cd, 5dvd, Warner. Η τελευταία συναυλία, BR Klassik, cd και lp
Ο θάνατος του Μάρις Γιάνσονς στα τέλη του 2019 δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Η υγεία του ήταν κλονισμένη από πολύ καιρό πριν, έχοντας υποστεί καρδιακά επεισόδια ακόμα και πάνω στο πόντιουμ. Ομως, αυτό δεν μείωσε τη θλίψη που έφερε στον κόσμο της μουσικής. Οχι μόνον γιατί χάθηκε, σε όχι μεγάλη ηλικία, ο κορυφαίος ίσως αρχιμουσικός της εποχής μας - τουλάχιστον έτσι τον είχε χαρακτηρίσει, σε ανύποπτο χρόνο, ο Σάιμον Ρατλ λέγοντας ότι «είναι απλά ο καλύτερος από όλους μας». Αλλά και γιατί αυτός ήταν, όπως άπαντες ομολογούν, ένας υπέροχος άνθρωπος και συνεργάτης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ. Ενα χρόνο μετά τον θάνατο του Μάρις Γιάνσονς, οι δισκογραφικές εταιρείες επιστρέφουν στις ηχογραφήσεις του, που μπορούν να χωριστούν σε δύο κύριες περιόδους: η πρώτη αφορά τα χρόνια του στο Οσλο, όταν ανέλαβε, νεαρός, την ευθύνη της σπουδαίας ορχήστρας της πόλης. Η δεύτερη περίοδος, είναι της ωριμότητάς του: στην Κονσερτγκεμπάου στο Αμστερνταμ και στη Βαυαρική Ραδιοφωνία, τις δύο μεγάλες ευρωπαϊκές ορχήστρες που διηύθυνε στην ακμή του, τη δεύτερη μάλιστα μέχρι το τέλος της ζωής του. Ηταν με τη Βαυαρική Ραδιοφωνία που έδωσε και την τελευταία του συναυλία στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης στις 8 Νοεμβρίου 2019, μόλις τρεις εβδομάδες πριν από το θάνατό του και η οποία επίσης μόλις εκδόθηκε από τη δισκογραφική εταιρεία της Ορχήστρας, με κύριο έργο την Τέταρτη Συμφωνία του Μπραμς. Ετσι, ο συνδυασμός αυτών των δύο εκδόσεων, δίνει, κατά κάποιο τρόπο, την εικόνα των ηχογραφήσεων του Μάρις Γιάνσονς από την αρχή μέχρι το τέλος. Η τελευταία περίοδος είναι πολύ πιο γνωστή σήμερα, ειδικά στο νεότερο κοινό της μουσικής, λόγω των πολλών ηχογραφήσεων με τις δύο αυτές Ορχήστρες. Ενα τμήμα τους που δεν είναι γνωστό, αφορά ηχογραφήσεις του σε περιοδείες στην Ιαπωνία, που ήδη άρχισαν να εκδίδονται στη χώρα, αλλά δεν είναι διαθέσιμες στην Ευρώπη - ίσως στο μέλλον. Αντίθετα, τα χρόνια του Οσλο που συγκεντρώνονται σε αυτή την έκδοση της Warner έχουν αφήσει εξαιρετικά ισχυρό αποτύπωμα σε όσους παρακολουθούσαν τη δισκογραφία ήδη εδώ και κάποιες δεκαετίες. Τότε ο Γιάνσονς είχε πέσει σαν κεραυνός στη διεθνή μουσική σκηνή. Οχι όμως με τον τρόπο που έγινε αρκετές φορές αργότερα: όχι με κάποιο στοιχείο εντυπωσιασμού που δούλευε για το μάρκετινγκ. Αλλά με το βάθος και την πληρότητα της δουλειάς του. Ηταν μία αποκάλυψη. Τώρα, όσοι τον θυμούνται από τότε μπορούν να επιστρέψουν σε αυτήν. Και όσοι τον γνώρισαν αργότερα, ακούγοντας τα χρόνια του Οσλο, μπορούν να καταλάβουν πολύ καλύτερα την πορεία του. Και να διαπιστώσουν από πρώτο χέρι πώς ο Γιάνσονς έγινε ο Γιάνσονς: «ίσως ο καλύτερος όλων», όπως είπε ο Ρατλ.