Σύμφωνα με μια στερεοτυπική άποψη, η ματιά ενός φωτογράφου – ανταποκριτή ειδησεογραφικών οργανισμών στην Ελλάδα της κρίσης αφορούσε αναγκαστικά τις διαδηλώσεις, τα επεισόδια και τα λουκέτα, τους εξαθλιωμένους πολίτες, την εγκατάλειψη. Ολα αυτά που συμπυκνώθηκαν κάτω από τον νεολογισμό «Greek crisis sightseeing». Για την Ειρήνη Βουρλούμη, ωστόσο, το σκοτεινό φόντο στις εικόνες της, που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο τής υποδείκνυαν οι συνεργάτες της από τους «New York Times», «Guardian», «Le monde», «Wall street journal» και «Time», δεν ήταν και δικό της ζητούμενο. Γι’ αυτό και αποφάσισε να δει την κρίση με άλλη ματιά, μέσα από το πρίσμα των εσωτερικών χώρων δημόσιων κτιρίων. Αρκετά χρόνια, πολλές άδειες φωτογράφισης και ακόμα περισσότερα κλικ μετά, προέκυψε το «Εν αναμονή», η έκθεση της ελληνο-ινδονήσιας φωτογράφου που εγκαινιάζεται σήμερα (2/5) στο Μουσείο Μπενάκη και αναδεικνύει τη δική της πορεία στο παρασκήνιο χώρων, τους οποίους οι περισσότεροι από εμάς προσπερνάμε στην καθημερινότητά μας. Στην έκθεση παρουσιάζονται 40 φωτογραφίες της οι οποίες για πρώτη φορά δημοσιοποιήθηκαν μέσα από το βιβλίο της που εκδόθηκε τον περασμένο Νοέμβριο από το γερμανικό εκδοτικό οίκο Hatje Cantz.

ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΙ. Υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία, δικαστήρια, ακόμα και η ίδια η Βουλή, έδωσαν στη Βουρλούμη την ευκαιρία να εξερευνήσει την Αθήνα και να αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζει η πόλη ως σκηνικό της οικονομικής κρίσης. Με τη φωτογραφική της μηχανή η φωτογράφος αποτύπωσε τα ίχνη που άφησε στην Ελλάδα η μνημονιακή περιπέτειά της μέσα από αναταραχές και διαδηλώσεις, αλλά και τη «σιωπηλή καθημερινότητα» των πολιτών. Κάθε φορά αναζητούσε το επόμενο σκηνικό του έργου της, έθετε το ερώτημα πώς οι χώροι αυτοί αντανακλούν τη συγκυρία και τη σύγχρονη κουλτούρα. Μέσα από αυτά τα εφήμερα «σκηνικά» υπέδειξε τους οικείους μικρόκοσμους των Αθηναίων, οι οποίοι τώρα έχουν μετατραπεί σε δημόσια σκηνή για την εξαναγκαστική επαναδιαπραγμάτευση της ελληνικής ταυτότητας. Οπως και οι άνθρωποι της Ελλάδας, τα μέρη αυτά υπάρχουν –καθώς υπαινίσσεται και ο τίτλος της έκθεσης -προσμένοντας το μέλλον τους.

Την παρουσίαση επιμελήθηκε η Κατερίνα Σταθοπούλου, βοηθός επιμελήτρια στο Τμήμα Φωτογραφίας του MoMA της Νέας Υόρκης. Η συγκεκριμένη πόλη υπήρξε η αφετηρία της Βουρλούμη προς τον κόσμο της φωτογραφίας, από τότε που ξεκίνησε ως φωτογράφος για το τμήμα των «New York Times» που καλύπτει τη μητροπολιτική περιοχή της Νέας Υόρκης (Metro). Σήμερα πια εργάζεται ως ανεξάρτητη φωτογράφος για διάφορες διεθνείς εκδόσεις, εστιάζοντας στις τρέχουσες οικονομικές και προσφυγικές κρίσεις.