Σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία και συχνά απρόβλεπτα, η ανάγκη για σταθερά σημεία αναφοράς γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ. Το σύνθημα «Ανοιξη όλο τον χρόνο» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, που υιοθετείται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, δεν αποτελεί απλώς έναν λυρικό τίτλο. Αντιθέτως, όπως τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας, Λουκάς Καρυτινός, πρόκειται για μια συνειδητή στάση: «Δεν ήταν απλώς μια αισιόδοξη εικόνα, αλλά μια πρόθεση: να επιτρέψουμε στη μουσική να λειτουργήσει ως πηγή αναγέννησης, φωτός και ελπίδας – ανεξαρτήτως εποχής, συγκυρίας ή εξωτερικής πραγματικότητας. “Ανοιξη όλο τον χρόνο” σημαίνει ελπίδα, ανανέωση, διάλογος με τον κόσμο».
Με αυτά τα υλικά δημιουργήθηκε η βάση του νέου προγράμματος της ΚΟΑ για τη σεζόν 2025-2026, στο Μέγαρο Μουσικής, με ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα το οποίο εκτείνεται από το Μπαρόκ έως τον 20ό αιώνα, φέρνοντας στο προσκήνιο διακεκριμένους αρχιμουσικούς και σολίστες διεθνούς κύρους, διαφορετικών γενεών και μουσικών σχολών. Στον πυρήνα του βρίσκονται επίσης σπουδαίες συνεργασίες, αναθέσεις νέων έργων και χώρος στην ελληνική δημιουργία, επετειακές συναυλίες και αφιερώματα, λαμπερά ονόματα της διεθνούς σκηνής.
Στο νέο πρόγραμμα ξεχωρίζουν οι εμφανίσεις του Ντίνις Σόουζα (17 Απριλίου), με έργα Μπετόβεν και αμερικανικό ρεπερτόριο και του Ντάνιελ Ράισκιν (15 Μαΐου), με την Εβδομη Συμφωνία του Ντβόρζακ.
Τη νέα γενιά αρχιμουσικών εκπροσωπούν ο Τζον Γουόρνερ (31 Οκτωβρίου) με Μάλερ και Κόρνγκολντ, ο Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ (5 Δεκεμβρίου), που επιστρέφει για τρίτη χρονιά, και ο Ροντόλφο Μπαράες (23 Ιανουαρίου).
Ο Ιταλός Μάσιμο Ζανέτι (16 Ιανουαρίου) επιλέγει ένα πρόγραμμα αφιερωμένο αποκλειστικά στη μουσική της πατρίδας του, ενώ μαέστροι όπως η Εσθονή Ανού Τάλι (7 Νοεμβρίου), ο Γάλλος Αντριάν Περισόν (12 Δεκεμβρίου) και ο Γεωργιανός Βαχτάνγκ Καχίτζε (20 Φεβρουαρίου) προτείνουν διαδρομές μέσα στους αιώνες της μουσικής δημιουργίας. Ανάμεσα στις πιο πολυαναμενόμενες στιγμές της φετινής σεζόν ξεχωρίζει η σύμπραξη της ταλαντούχας Τιανγί Λου με τον χαρισματικό τούρκο πιανίστα Φαζίλ Σάι.
Ανοιγμα με Μπραμς
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ανοίγει τη νέα σεζόν (10 Οκτωβρίου) με τον διακεκριμένο Αλεξέι Βολόντιν και το Πρώτο Κοντσέρτο του Μπραμς – μια επιστροφή μετά την εντυπωσιακή εμφάνισή του στο Ηρώδειο. Ακολουθεί ο Ντένις Ματσούεφ (21 Νοεμβρίου) με το Δεύτερο Κοντσέρτο του Ραχμάνινοφ, ενώ η βραβευμένη Κλερ Χουάνγκτσι (20 Φεβρουαρίου) φωτίζει τις μελωδικές γραμμές του Πρώτου κοντσέρτου του Σοπέν.
Ολόκληρο τον κύκλο των Κοντσέρτων του Ραχμάνινοφ θα παρουσιάσει ο Βέλγος Ντένις Κοζούχιν σε δύο βραδιές (31 Μαρτίου και 1 Απριλίου), υπό τη διεύθυνση του Κορνήλιου Μιχαηλίδη – ένας εορτασμός στα 150 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη.
Τον Δεκέμβριο, ο Βενσάν Ντιμπουά, οργανίστας της Παναγίας των Παρισίων, θα παρουσιάσει έργα των Χέντελ και Ζονγκέν. Στις 6 Φεβρουαρίου, ο εμβληματικός τρομπονίστας Κρίστιαν Λίντμπεργκ ερμηνεύει το δικό του Golden Eagle, πλαισιωμένος την ίδια βραδιά από τον Αλκη Μπαλτά σε ένα καθαρά γαλλικό πρόγραμμα.
Ο Γκίντον Κρέμερ επιστρέφει στις 15 Μαΐου, μαζί με τη Λιθουανή Γκιέντρε Ντιβαναουσκάιτε, για το Διπλό Κοντσέρτο του Φίλιπ Γκλας, ενώ ο Ρομάν Σίμοβιτς (31 Οκτωβρίου) καταπιάνεται με το σπάνια ακουόμενο Κοντσέρτο του Κόρνγκολντ. Ο Ιόνιαν – Ηλίας Καντέσας (30 Ιανουαρίου) αναμετράται με το συγκινητικό έργο του Μπεργκ.
Μία από τις κορυφαίες στιγμές της χρονιάς προμηνύεται με το Τριπλό Κοντσέρτο του Μπετόβεν (5 Δεκεμβρίου) με τους Μαξίμ Βενγκέροφ, Στίβεν Ισερλις και Θεοδοσία Ντόκου. Ακολουθεί, στις 20 Μαρτίου, ο Ντάνιελ Χόουπ, ο οποίος συμπράττει με τον εξαίρετο βιολονίστα Σίμο Παπάνα σε ένα πρόγραμμα για δύο βιολιά, από τον Μπαχ στον Μαρτινού.
Οι Ελληνες
Το ελληνικό στοιχείο είναι παρόν και σημαντικό: οι τρεις πρώην καλλιτεχνικοί διευθυντές Βύρων Φιδετζής (24 Οκτωβρίου), Βασίλης Χριστόπουλος (21 Νοεμβρίου) και Στέφανος Τσιαλής (30 Ιανουαρίου) επιστρέφουν στο πόντιουμ. Ο Αλέξανδρος Μυράτ διευθύνει το Πρωτοχρονιάτικο Γκαλά (30 Δεκεμβρίου) και ο Κωνσταντίνος Τερζάκης την Πασχαλινή συναυλία (8 Απριλίου).
Το αφιέρωμα στον Οδυσσέα Δημητριάδη (6 Μαρτίου) υπογράφει ο Χρήστος Κολοβός, ενώ ο Μύρων Μιχαηλίδης και ο Τάσος Συμεωνίδης συναντούν τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη σε τρεις πόλεις: Ηρώδειο, Κρήτη, Πειραιά (Σεπτέμβριος – Νοέμβριος).
Δύο σημαντικές ελληνίδες πιανίστες, η Ελισάβετ Κουναλάκη (23 Ιανουαρίου) και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (13 Μαρτίου), αναδεικνύουν το πνεύμα του κλασικού ρεπερτορίου, ενώ η Νεφέλη Μούσουρα (7 Νοεμβρίου) και ο Μάνος Κιτσικόπουλος (17 Απριλίου) εκπροσωπούν τη νέα γενιά με φρεσκάδα και τόλμη.
Στις 16 Ιανουαρίου, ο Νίκος Τσουκαλάς ερμηνεύει το έργο για κοντραμπάσο του Νίνο Ρότα, και στις 4 Μαΐου, οι κορνίστες Κώστας Σίσκος και Χρήστος Σαλβάνος ερμηνεύουν το διπλό κοντσέρτο του Σπύρου Μάζη υπό τη διεύθυνση της Κάτιας Μολφέση. Η σεζόν ολοκληρώνεται (5 Ιουνίου) με το τριπλό κοντσέρτο του Β. Ρώτα για βιόλα, τούμπα και πιάνο, με τους Μ. Σμιρνόφ, Γ.Θ. Ραράκο και Εφη Παπαθωμαΐδη.
Τραγούδι
Σταθερή θέση και φέτος στο πρόγραμμα της ΚΟΑ έχει το τραγούδι, με σπουδαίους μονωδούς να πλαισιώνουν τις συναυλίες. Κορύφωση του φετινού συμφωνικού προγράμματος αποτελούν δύο εμβληματικές Συμφωνίες του Γκούσταβ Μάλερ: η Πέμπτη (31 Οκτωβρίου) και η Τέταρτη (13 Μαρτίου), υπό τη διεύθυνση των Τζον Γουόρνερ και Λουκά Καρυτινού αντίστοιχα, καθώς επίσης και η παρουσίαση της Σαλώμης του Ρ. Στράους σε μορφή κοντσερτάντε, υπό τον Καρυτινό (23/12), με τους Ελένα Στίχινα, Βόλφγκανγκ Αμπλινγκερ – Σπερχάκε, Δημήτρη Τηλιακό και Κατερίνα Οικονόμου στους βασικούς ρόλους.
Στις 24 Οκτωβρίου η ΚΟΑ θα παρουσιάσει το «Μονόγραμμα» του Οδυσσέα Ελύτη σε μουσική Γιώργου Κουρουπού, τιμώντας τα 30 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή. Στις 5 Ιουνίου πραγματοποιείται ένα αφιέρωμα στην ελληνική μουσική, με έργα από τον 19ο αιώνα έως σήμερα, περιλαμβάνοντας συνθέτες όπως ο Ξύνδας, ο Σαμάρας και ο Κοκκόρης. Στις 17 Απριλίου θα ακουστεί το νέο έργο «Νόστος ΙΙΙ» του Χρήστου Σαμαρά. Επίσης, το Κοντσέρτο της Κορίνθου του Λέο Μπρόουερ θα παρουσιαστεί σε Αθήνα και Κόρινθο.
Η ΚΟΑ, εξάλλου, μέσω του έργου «Ψηφιακός μετασχηματισμός: Ψηφιακή Βιβλιοθήκη και Σύστημα Οργάνωσης», που συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ξεκίνησε την ψηφιοποίηση 130 ελληνικών έργων από τις αρχειακές τους ηχογραφήσεις και μαγνητοσκοπήσεις (1990 έως σήμερα). Το υλικό αυτό θα είναι σύντομα διαθέσιμο δωρεάν στο κοινό μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας της Ορχήστρας.







