Η ιδέα του υδρογόνου στο αυτοκίνητο, μπορεί να έχει περάσει από άπειρες συμπληγάδες και οι μεγαλύτερες εταιρείες να έχουν αναβάλει τα σχέδια εξέλιξης του εναλλακτικού αυτού καυσίμου, όμως αυτό δεν ισχύει για όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτου που βλέπουν το υδρογόνο σε βάθος χρόνου ως τον κυρίαρχο παίκτη.

Σήμερα, τα μεγαλεπήβολα πρότζεκτ που απασχολούν τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες με επίκεντρο τα μοντέλα υδρογόνου είναι στην επικαιρότητα και η δεκαετία αυτή θα είναι καθοριστική για τη διείσδυσή τους στην αγορά – ως η εναλλακτική των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το υδρογόνο είναι το κομμάτι που λείπει από το παζλ της κινητικότητας χωρίς εκπομπές ρύπων για τους κατασκευαστές που υπερασπίζονται το συγκεκριμένο εναλλακτικό καύσιμο.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου δεν απαιτούν κρίσιμες πρώτες ύλες όπως το κοβάλτιο, το λίθιο ή το νικέλιο που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επομένως επενδύοντας σε αυτό τον τύπο συστήματος κίνησης το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο στη μετάβαση των εταιρειών στην κλιματική ουδετερότητα.

Από τις πιο δυναμικές εταιρείες που έχουν ήδη ολοκληρωμένα μοντέλα που έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο είναι η BMW. Η βαυαρική φίρμα έχει κάνει ήδη γνωστό ότι έως τα τέλη αυτής της δεκαετίας θα προσφέρει στην αγορά ένα εμπορικό αυτοκίνητο υδρογόνου. Τα στελέχη της βαυαρικής φίρμας υπερθεματίζουν τις επενδύσεις στα μοντέλα υδρογόνου δηλώνοντας ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που έχουν συμπληρώσει μια δεκαετία παρουσίας έχουν στρώσει το έδαφος για να υποδεχτούν την επόμενη τάση που θα είναι το υδρογόνο.

Εκπομπές ρύπων και υποδομές

Toyota και BMW είναι από τις ελάχιστες εταιρείες που ανοίγουν τη βεντάλια των εναλλακτικών καυσίμων – σε αντίθεση με άλλες φίρμες που δηλώνουν ότι θα εξηλεκτρίσουν πλήρως την γκάμα τους – προσφέροντας εκτός από τα ηλεκτρικά και αυτοκίνητα με κινητήρες υβριδικής τεχνολογίας αλλά και υδρογόνου, ό,τι ακριβώς έκανε και πριν από δέκα χρόνια και η Toyota. Σήμερα, ένα μεγάλο μειονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι υποδομές στην εγκατάσταση ταχυφορτιστών και για αυτό τον λόγο και η πυκνότητά τους είναι στα σπάργανα.

Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας τονίζουν ότι οι υποδομές για το υδρογόνο είναι πιο απλές, αφού οι σημερινές υποδομές των πρατηρίων καυσίμου μπορούν να αποθηκεύουν και υδρογόνο. Αντιθέτως η VW δεν βλέπει να προχωράει σε μια δαπανηρή επένδυση που θα έφερνε στα τέλη της δεκαετίας μοντέλα του γερμανού κατασκευαστή με βασικό καύσιμο το υδρογόνο. Η VW πιστεύει ότι στα επιβατικά μοντέλα το υδρογόνο είναι ένα δύσκολο στοίχημα και ίσως να είχε μεγαλύτερο νόημα αν τα επαγγελματικά αυτοκίνητα – και κυρίως τα φορτηγά – αποκτούσαν εκδόσεις υδρογόνου.

Σήμερα, στην Ευρώπη κυκλοφορούν 5.000 μοντέλα υδρογόνου, τα οποία εξυπηρετούνται από 200 σταθμούς ανεφοδιασμού. Σε αντίθεση με τα συμβατικά καύσιμα, τα e-fuels αποτελούνται από φιλικό προς το περιβάλλον υδρογόνο – παράγεται από ηλεκτρόλυση νερού με χρήση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας – και διοξείδιο του άνθρακα, με αποτέλεσμα 80% χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας  υδρογόνου διαθέτει μια φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία που αυξάνει τη θερμική απόδοση και την οικονομία καυσίμου, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Πριν από λίγες ημέρες η BMW ανακοίνωσε ότι το πρώτο υδρογονοκίνητο μοντέλο της, η BMW iX5 Hydrogen, εισέρχεται στην κρίσιμη επόμενη φάση του. Συγκεκριμένα, 100 και πλέον επιλεγμένοι πελάτες θα έχουν την ευκαιρία να πάρουν μία πρώτη γεύση από τα πλεονεκτήματα της BMW iX5 Hydrogen.

Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»