Με τον εξηλεκτρισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας να πατάει γκάζι και τα μεγαλεπήβολα σχέδια να αλλάζουν συθέμελα τον χάρτη των μοντέλων στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο, οι ανησυχίες των μεγάλων στελεχών των Ευρωπαϊκών φιρμών, εστιάζεται στο γεγονός, ότι δεν αποκλείετε από το 2025, που θα τεθεί σε ισχύ το νέο πρότυπο εκπομπών Euro 7, να παρασύρουν τις τιμές των αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ προς τα επάνω.

Και αυτό, την στιγμή, που ήδη οι τιμές των αυτοκινήτων εδώ και δύο χρόνια ( εξαιτίας του κορωνοίου, των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και της έλλειψης ανταλλακτικών ) έχουν επιφέρει μια σημαντική αύξηση στις τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων.

Παρά τις αυξήσεις στις τιμές των καινούργιων μοντέλων, η  Ευρώπη καταβάλλει τεράστια προσπάθεια για να γίνει πιο βιώσιμη η παραγωγή αυτοκινήτων, απαλλαγμένη από τις …δυσβάσταχτες εκπομπές ρύπων CO2.  Με γνώμονα τα παραπάνω οι νέες προδιαγραφές αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που εφαρμόζονται και θα συνεχίζουν να «σκληραίνουν» τα επόμενα χρόνια,  έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο, μιας επίπονης μεταβατικής περιόδου, όπου τα νέα μοντέλα θα απομειώνουν με γεωμετρική πρόοδο το ανθρακικό αποτύπωμα τους, χωρίς να επηρεάζονται οι επιδόσεις τους.

Η εξίσωση είναι δύσκολη, μιας και τα χρονικά περιθώρια είναι ο μεγάλος εχθρός των αυτοκινητοβιομηχανιών, την στιγμή που τα βαριά πρόστιμα της ΕΕ – για όσους δεν συμμορφώνονται – να περιμένουν στην γωνία.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟ EURO7

Σήμερα, διανύουμε την περίοδο των Euro6, η οποία εφαρμόστηκε το 2014, ενώ, ήδη ο νέος χάρτης «χτίζεται» με επίκεντρο τις προδιαγραφές Euro7.  Oι νέες προδιαγραφές ρύπων Euro 7 θα αποτελέσουν την γέφυρα, όπου θα οδηγηθούμε στο μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος και πιθανόν στην κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2030 – 2035. Πάντως, οι πρόεδροι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, μιας και οι νέες προδιαγραφές Euro7, που θα τεθούν από το 2025 και έπειτα θα επιφέρουν απανωτές αυξήσεις στα καινούργια αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, ο Τόμας Σάφλερ, πρόεδρος της VW, επισημαίνει ότι η παραγωγή των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης – εξαιτίας της νέας τεχνολογία των πιο ακριβών ανταλλακτικών, των φίλτρων συγκράτησης ρύπων που επιβάλλει η νέα νόρμα – θα κάνει τα νέα μοντέλα ακόμη πιο ακριβά!

ΠΙΟ ΦΘΗΝΑ ΤΑ ΒΕΝΖΙΝΗΣ

Το πόσο θα ακριβύνουν, ακόμη παραμένει …θολό. Αυτό εξαρτάται από τις νέες,  αυστηρότερες προδιαγραφές που θα θέσει ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA). Εως και σήμερα, τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ έχουν επί του παρόντος μικρότερη τιμή αγοράς από τα ηλεκτρικά. Σε αυτό συμβάλλει η μαζικότερη παραγωγή τους, την ώρα που οι τιμές των ηλεκτρικών παραμένουν υψηλές – εξαιτίας του μεγάλου κόστους μπαταριών,  που εκτιμάται ότι αντιστοιχεί περίπου στο ένα τρίτο του συνολικού κόστους.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευελπιστούν, ότι, οι νέες εκπομπές ρύπων, αλλά και η υιοθέτηση σύγχρονων υβριδικών οχημάτων – είτε επαναφορτιζόμενα, είτε σε πιο ήπια τεχνολογική μορφή – θα συμβάλλουν, ώστε έως το 2030, να έχουν απομειωθεί οι ρύποι έως και 75% ( σε σχέση με το 2020). Ειδικότερα, ένα μοντέλο που θα φέρει τις προδιαγραφές Euro 7 θα περιορίσει τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx), σχεδόν στο 50% – υπολογίζει ότι θα πρέπει να εκπέμπουν 30 mg/χλμ., έναντι 60 mg/χλμ. που ισχύει σήμερα για τους κινητήρες βενζίνης και 80 mg/χλμ. για τους κινητήρες πετρελαίου.

Επίσης, στα ντίζελ μοντέλα, οι εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν πάνω από 50%,  στα 300 mg/χλμ. από 500-1000 που είναι σήμερα. Εδώ, πλέον, είναι φανερό ότι οι ντίζελ κινητήρες θα συνεχίζουν να βγαίνουν από την γκάμα των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών, ενώ, οι κινητήρες βενζίνης θα διαθέτουν στάνταρ ένα σύγχρονο υβριδικό σύστημα.