Ψηφιακά άλματα έκανε η Ελλάδα στο διάστημα των περιοριστικών μέτρων για τον κοροναϊο, βάζοντας τέλος στις ουρές των δημοσίων υπηρεσιών και στην ταλαιπωρία των πολιτών, που μέχρι πρόσφατα για να προμηθευτούν κάποιο πιστοποιητικό έπρεπε να καταναλώσουν χρόνο και χρήμα.

Οι νέες ψηφιακές πλατφόρμες που δημιούργησε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, όπως και η συνένωση ηλεκτρονικών υπηρεσιών που λειτουργούσαν σκόρπια και ασύνδετα μεταξύ τους, έχουν φέρει τα πάνω – κάτω στη Δημόσια Διοίκηση και στην εξυπηρέτηση των πολιτών.

Μόλις προχθές αυτοματοποιήθηκε άλλη μια γραφειοκρατική διαδικασία. Συγκεκριμένα, με απόφαση του κ. Πιερρακάκη οι Δήμοι όλης της χώρας θα μπορούν να αντλούν αυτόματα, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, τη φορολογική ενημερότητα των προμηθευτών τους κατά τη διαδικασία πληρωμής τους. Ετσι, πολίτες και επιχειρήσεις απαλλάσσονται πλέον από την υποχρέωση να προσκομίζουν στους Δήμους με αυτοπρόσωπη παρουσία τη φορολογική τους ενημερότητα.

Η πύλη gov.gr

Η αρχή της σύγχρονης ελληνικής «ψηφιακής επανάστασης» έγινε με την ενιαία ηλεκτρονική πύλη του Δημοσίου gov.gr, η οποία λειτουργεί πιλοτικά από το Σάββατο 21-3-2020 και συγκεντρώνει το σύνολο των υπηρεσιών (522) που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο.

Με ένα απλό «κλικ» από το κινητό τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, οι πολίτες μπορούν πλέον να έχουν στο σπίτι ή στο γραφείο τους από εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις έως συνταγές, διπλώματα οδήγησης, πιστοποιητικά γέννησης, ακόμα και παραστάσεις της Λυρικής Σκηνής! Κι όλα αυτά άμεσα και εύκολα, χωρίς μετακινήσεις, στήσιμο στις ουρές και περιττή γραφειοκρατία.

Μέσω του gov.gr, το Δημόσιο δεν αλλάζει απλά πρόσωπο. Αποκτά ένα νέο, ενιαίο, ψηφιακό πρόσωπο. Το gov.gr θα είναι στο εξής το μοναδικό σημείο από όπου θα παρέχονται όλες οι ψηφιακές υπηρεσίες του κράτους.

Δεν είναι τυχαίο ότι, μέχρι στιγμής, η πύλη του gov.gr έχει δεχτεί περίπου 4.700.000 επισκέψεις, ενώ έχουν διεκπεραιωθεί ηλεκτρονικά περίπου 500.000 υπεύθυνες δηλώσεις και  εξουσιοδοτήσεις.

Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρον για την άυλη συνταγογράφηση (γράφτηκαν στην αντίστοιχη πλατφόρμα) έχουν εκδηλώσει συνολικά 422.440 πολίτες, για τους οποίους ήδη έχουν εκδοθεί 1.554.424 άυλες συνταγές!

Μέσα σε 29 μέρες από τη λειτουργία της πλατφόρμας για τα διπλώματα, εκδόθηκαν συνολικά 15.089 προσωρινές άδειες οδήγησης.

Πιστοποιητικά σε 3 λεπτά

Επίσης, από το ηλεκτρονικό μητρώο reg.services.gov.gr του υπουργείου Εσωτερικών που λειτούργησε μόλις προχθές, κάθε πολίτης μπορεί σε λιγότερο από 2 λεπτά να έχει στον υπολογιστή του πιστοποιητικό γέννησης, οικογενειακής κατάστασης ή ιθαγένειας. Ακολουθούν τις επόμενες ημέρες οι ληξιαρχικές πράξεις γάμου, συμφώνου συμβίωσης, γέννησης και θανάτου.  Ηδη, μέχρι χθες είχαν εκδοθεί 750 πιστοποιητικά ιθαγένειας, 9.731 πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης και 4.431 πιστοποιητικά γέννησης!

Ακόμα και οι γονείς κατέθεσαν ηλεκτρονικά 110.000 αιτήσεις εγγραφής των παιδιών τους στα νηπιαγωγεία της χώρας.

Πάντως, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκέντρωσε ο πενταψήφιος αριθμός 13033, που δέχτηκε 110 εκατ. SMS – αιτήματα πολιτών για μετακινήσεις  στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων λόγω του Covid-19.

Πέρα όμως από το gov.gr, έρχεται και ο νέος Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης που θα αλλάξει ολόκληρη την ταυτότητα του Δημοσίου, προκειμένου όλες οι ιστοσελίδες των φορέων του να είναι ομοιόμορφες, απλές στη χρήση τους και εύκολα προσβάσιμες. Στον Κώδικα θεσμοθετείται και η υποχρέωση του Δημοσίου να επικοινωνεί ηλεκτρονικά με τους πολίτες.

Οι νέες e-υπηρεσίες που παρέχει το κράτος:

  • Ηλεκτρονική Υπεύθυνη Δήλωση και Ηλεκτρονική Εξουσιοδότηση: Ο πολίτης δεν πηγαίνει στα ΚΕΠ ή στην Αστυνομία για να επικυρώσει το γνήσιο της υπογραφής του. Η επιβεβαίωση της ταυτότητάς του πραγματοποιείται μέσω του gov.gr και έχει την ίδια ισχύ.
  • Αϋλη συνταγογράφηση: Με την καθιέρωσή της αποφεύγεται η άμεση επαφή γιατρού – ασθενούς όπου αυτή δεν απαιτείται. Το κέρδος είναι πολλαπλό για όλους τους εμπλεκομένους (ασθενείς, γιατρούς και φαρμακοποιούς) σε αμεσότητα, ταχύτητα και ασφάλεια. Η υλοποίηση γίνεται μέσω του Συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (https://www.e-syntagografisi.gr/p-rv/p).
  • Ηλεκτρονικές αιτήσεις στα ΚΕΠ: Φυσικά και νομικά πρόσωπα μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους στα ΚΕΠ ηλεκτρονικά, χρησιμοποιώντας είτε την Κεντρική Διαδικτυακή Πύλη της δημόσιας διοίκησης (ermis.gov.gr) είτε την ηλεκτρονική εφαρμογή «e-kep.gov.gr» του gov.gr.
  • Υπηρεσία Know-Your-Customer (KYC) για τα πιστωτικά ιδρύματα: Μέσω του gov.gr παρέχεται στους πολίτες η δυνατότητα να επικαιροποιούν ηλεκτρονικά, από το σπίτι τους, όλα τα προσωπικά στοιχεία που τους ζητούν οι τράπεζες.
  • Μητρώο Διαδικασιών Δημοσίου: Στο Μητρώο που θα τηρείται στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, θα καταχωρούνται όλες οι ψηφιακές ή φυσικές διαδικασίες του Δημοσίου, για πολίτες, φορείς και επιχειρήσεις, αλλά και προς το ίδιο το Δημόσιο.