Μια «μυστική» σιδηροδρομική γραμμή με κόστος μεγαλύτερο των δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ενα μεγάλο έργο στην καρδιά της Ευρώπης, για το οποίο δεν θα γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα για τα επόμενα δέκα χρόνια τουλάχιστον. Είναι η «νέα γραμμή Οριάν Εξπρές», μια σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τη Βουδαπέστη με το Βελιγράδι, με απώτερο στόχο να φτάσει μέχρι τον Πειραιά. Με χρηματοδότηση από την Κίνα.

Τέλη Απριλίου, η κυβέρνηση του Βίκτορ Ορμπαν υπέγραψε με το Πεκίνο ένα δάνειο ύψους 1,9 δισ. δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής, μέσω της κινεζικής Exim Bank, που θα καλύψει ένα 85% του συνολικού κόστους – με το ουγγρικό κράτος να βάζει τα υπόλοιπα, 256 εκατομμύρια. Οπως επισημαίνει ωστόσο η ιταλική «La Repubblica», την περασμένη εβδομάδα, στις 19 Μαΐου, με απαίτηση του ίδιου του Ορμπαν, το επίμαχο συμβόλαιο με το Πεκίνο ανακηρύχτηκε κρατικό μυστικό. Εως το 2030. Χάρη στις υπερεξουσίες που διεκδίκησε ο απολυταρχικός ηγέτης της Ουγγαρίας με άλλοθι την πανδημία του κορωνοϊού, το ελεγχόμενο από το κόμμα του κοινοβούλιο της χώρας κατέστησε, μυστικά, μυστικές τις λεπτομέρειες της συμφωνίας. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι τη δουλειά στην ουγγρική επικράτεια θα την αναλάβει μια εταιρεία υπό τον έλεγχο του πάμπλουτου Λόριντς Μέτζαρος, παιδικού φίλου του Ορμπαν. Και πως το κινεζικό δάνειο είναι 20ετές, με επιτόκιο 2,5% – αν και πολλοί θεωρούν πως η Ουγγαρία θα χρειαστεί τουλάχιστον 120 χρόνια προκειμένου να το αποπληρώσει.

Καθώς ετοιμάζεται να γιορτάσει, την Παρασκευή, τα 10 του χρόνια στην εξουσία, ο ούγγρος πρωθυπουργός μετατρέπει σταδιακά την «ανελεύθερη δημοκρατία» που κατάφερε να φτιάξει σε προγεφύρωμα της Κίνας στην Ευρώπη. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2025, θα μειώσει στο ήμισυ τον χρόνο μετάβασης από τη Βουδαπέστη στο Βελιγράδι – σήμερα χρειάζονται οκτώ ώρες, με την ταχύτητα των συρμών σε μια γραμμή που κατασκευάστηκε πριν από 150 χρόνια να μην ξεπερνάει τα 40 χιλιόμετρα την ώρα. Η νέα γραμμή, όμως, θα εξυπηρετεί πρωτίστως τα κινεζικά αγαθά: ο εκσυγχρονισμός της είναι στην πραγματικότητα μέρος της πρωτοβουλίας «Ζώνη και Οδός», του νέου Δρόμου του Μεταξιού που προωθεί το Πεκίνο. Απώτερος στόχος είναι να συνδεθεί το – ελεγχόμενο από την COSCO – λιμάνι του Πειραιά με την Κεντρική Ευρώπη για τη διευκόλυνση της μεταφοράς των made in China αγαθών.

Οι κανονισμοί και το «κλείδωμα» της σύμβασης από τον Ορμπαν

Αυτή η «μυστική» σιδηροδρομική γραμμή έχει στην πραγματικότητα μια ταραχώδη ιστορία που ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια. Το πρότζεκτ παρουσιάστηκε το 2014 με τις υπογραφές της Κίνας, της Ουγγαρίας και της Σερβίας, δυο χρόνια αργότερα ωστόσο η ΕΕ το πάγωσε λόγω μη συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί δημόσιων συμβάσεων. Ισως να είναι και αυτός ένας λόγος που ο Ορμπαν κρατάει σήμερα τη σύμβαση με το Πεκίνο κλειδωμένη. Οσο για τα έργα στη σερβική πλευρά (τα 200 από τα συνολικά 350 χιλιόμετρα της νέας γραμμής), αυτά ξεκίνησαν πέρυσι με χρηματοδότηση τόσο από την Κίνα (συνολικά 943 εκατομμύρια δολάρια), όσο και από τη Ρωσία, που χορήγησε στο Βελιγράδι δάνειο ύψους 800 εκατομμυρίων δολαρίων.