Η παραίσθηση του πιλότου είναι μία από τις πιθανότερες αιτίες που εκτιμάται πως οδήγησαν στη συντριβή του Mιράζ, 9 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου, χθες το μεσημέρι, όταν επέστρεφε από αποστολή που είχε στόχο την αναχαίτιση τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο.

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα και από χθες έχει συσταθεί επιτροπή για τη διερεύνηση του δυστυχήματος. Εντούτοις, έμπειροι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας τονίζουν στα «ΝΕΑ» πως τρία είναι τα στοιχεία που τους οδηγούν στην εκτίμηση πως η απώλεια προσανατολισμού λόγω παραίσθησης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πτώση του Μιράζ 2000-5 στη θάλασσα, με κυβερνήτη τον 34χρονο σμηναγό Γεώργιο Μπαλταδώρο.

Τα στοιχεία. Το πρώτο στοιχείο είναι ότι ο άτυχος σμηναγός δεν ανέφερε κάποια μηχανική βλάβη. Το δεύτερο είναι ότι ο πιλότος του δεύτερου Μιράζ, δηλαδή ο νούμερο 2 του σχηματισμού, την ώρα της καθόδου των αεροσκαφών μέσα σε νέφη –σύμφωνα με πληροφορίες –απαγκιστρώθηκε (έκανε άνοδο) και ταυτόχρονα είδε το άλλο Μιράζ να πέφτει στη θάλασσα. Το τρίτο στοιχείο είναι ότι ο νούμερο 2 πιλότος δεν είδε να εκτοξεύεται το αυτόματα εκτινασσόμενο κάθισμα. Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι όλα έγιναν σε δευτερόλεπτα, ίσως σε κλάσματα. Ολα αυτά κάνουν τους έμπειρους ιπτάμενους της Πολεμικής Αεροπορίας να καταλήγουν στην εκδοχή της παραίσθησης. «Πρόκειται για ένα φαινόμενο της φυσιολογίας της πτήσης, κατά το οποίο ο πιλότος δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει».

Ενα δεύτερο σενάριο –που όμως δεν συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες –είναι να συνέβη κάτι αιφνίδιο στον σμηναγό, για παράδειγμα μια ανακοπή. Επίσης, πολύ μικρές είναι οι πιθανότητες να έχει συμβεί και μια απόλυτα καταστροφική βλάβη, και αυτό διότι –όπως εκτιμάται –ακόμη και σ’ αυτή την περίπτωση ο κυβερνήτης θα είχε έστω λίγα δευτερόλεπτα να αναφέρει κάτι.

Σε ό,τι αφορά τον καιρό, έως τις 10 το πρωί στην περιοχή της Σκύρου επικρατούσε χαμηλή νέφωση. Αργότερα, ο καιρός άνοιξε, όμως είχαν μείνει υπολείμματα νεφών. Παρ’ όλα αυτά, οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν αυτές που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πτώση του Μιράζ.

Ολα έγιναν σε δευτερόλεπτα. Το δυστύχημα συνέβη στις 12.15 μ.μ., την ώρα δηλαδή που τα δύο Μιράζ επέστρεφαν στη βάση τους στη Σκύρο από αποστολή αναχαίτισης. Το ζεύγος των Μιράζ 2000-5 απογειώθηκε γύρω στις 11 το πρωί από την 135 Σμηναρχία Μάχης της Σκύρου –εκτελούσαν καθήκοντα επιφυλακής (Readiness) –καθώς είχαν ενημερωθεί πως δύο τουρκικά F-16 είχαν παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδας ανάμεσα στη Χίο και τη Λέσβο. Οταν τα δύο ελληνικά Μιράζ έφτασαν στο σημείο, διαπίστωσαν πως τα τουρκικά είχαν αποχωρήσει. Ετσι, η αναχαίτιση που είχαν ως αποστολή δεν έγινε.

Τα ίχνη των ελληνικών ραντάρ έδειξαν πως τα τουρκικά F-16 έμειναν στον ελληνικό εναέριο χώρο από 11.15 έως 11.24. Πάντως, σε ότι αφορά το τραγικό περιστατικό, το τουρκικό επιτελείο αρνήθηκε πως υπήρξε κάποια εμπλοκή και ανέφερε ότι στο σημείο δεν υπήρχε τουρκικό μαχητικό.

Αμέσως μετά η εντολή που πήραν οι δύο πιλότοι των Μιράζ ήταν να πραγματοποιήσουν επιτήρηση συνόρων –για την περίπτωση που τα F-16 επιστρέψουν –και έτσι πέταξαν από τη Λήμνο έως τη Ρόδο. Λίγο πριν από την προσγείωσή τους στη βάση τους στη Σκύρο, και συγκεκριμένα κατά τη διαδικασία της καθόδου, το Μιράζ 2000-5 με κυβερνήτη τον Γεώργιο Μπαλταδώρο προσέκρουσε στη θάλασσα. Αμεσα ο πιλότος του δεύτερου Μιράζ ανέφερε πως είδε τη συντριβή και έτσι σήμανε συναγερμός και ξεκίνησε γιγαντιαία επιχείρηση από το Πολεμικό Ναυτικό, την Αεροπορία και το Λιμενικό για τον εντοπισμό του αεροσκάφους.

Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας κήρυξε χθες τριήμερο πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις για τον σμηναγόΓεώργιο Μπαλταδώρο«που έπεσε υπέρ πίστεως και πατρίδος».

Με tweet ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος δήλωσε πως ένας έλληνας πιλότος «στο πάνθεον των ηρώων. Επεσε υπέρ πίστεως και πατρίδος, μαχόμενος για την προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας».

Για την απώλεια του σμηναγού ο αναπληρωτής υπουργός Φώτης Κουβέλης δήλωσε μεταξύ άλλων πως «ήταν ένας αφοσιωμένος αξιωματικός της Αεροπορίας. Λάτρευε τη δουλειά του. Είχε υψηλό το φρόνημα και υπηρετούσε το καθήκον με αυταπάρνηση».