Πρεμιέρα του Φεστιβάλ Βερολίνου χθες και η ατάκα της ημέρας ήρθε από τον ηθοποιό Κρίστοφ Βαλτς, μέλος της Κριτικής Επιτροπής, γνωστό από τις ταινίες του Κουέντιν Ταραντίνο. Οταν ρωτήθηκε για τις διαφορές των Καννών και του Βερολίνου απάντησε απλώς: «Η παραλία!». «Πάντως», τόνισε, «το Βερολίνο παραμένει ένα φεστιβάλ που δεν φοβάται να βυθιστεί περισσότερο στο άγνωστο απ’ ό,τι οι Κάννες. Αλλά στις Κάννες το φαγητό είναι καλύτερο».

Και μόνο από τα ονόματα του μεγαλοπρεπούς καστ της νέας ταινίας του Γουές Αντερσον «The Grand Budapest Hotel», που άνοιξε το φεστιβάλ, περιμένεις, αν μη τι άλλο, μια πλούσια παρέλαση σταρ. Τελικά, οι προσδοκίες μας εκπληρώθηκαν μονάχα κατά το ήμισυ. Γιατί, ενώ πολλοί τρανοί παρευρέθησαν στην αίθουσα συνεντεύξεων Τύπου του ξενοδοχείου Χαγιάτ (Εντουαρντ Νόρτον, Μπιλ Μάρεϊ, Σίρσε Ρόναν, Ρέιφ Φάινς, Τίλντα Σουίντον, Τζεφ Γκόλντμπλουμ και Γουίλεμ Νταφό μεταξύ άλλων), τελικά ακούσαμε ελάχιστα. Γιατί ο σκηνοθέτης Γουές Αντερσον μονοπώλησε το ενδιαφέρον των δημοσιογράφων. Σε κάποιο άλλο φεστιβάλ πιθανότατα και να συνέβαινε το αντίστροφο, η Μπερλινάλε όμως δεν χάνει στιγμή τον κινηματογραφοφιλικό προσανατολισμό της.

Ετσι, ανάμεσα σε κουβέντες που αφορούσαν το βασικό σώμα των επιρροών του τελευταίου του φιλμ (που ξεκινούν από το Χόλιγουντ των 40s και φτάνουν μέχρι τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ), ο Αντερσον παρακολουθούσε τους ηθοποιούς του να του αποδίδουν τα εύσημα.

Ο Ρέιφ Φάινς δήλωσε εξαρχής γοητευμένος με τον ρόλο του, ο «αστυνόμος» του φιλμ Εντουαρντ Νόρτον – αναφερόμενος στη προηγούμενη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη («Moonrise Kingdom»), όπου ενσάρκωνε έναν πρόσκοπο – αστειεύτηκε δηλώνοντας πως «ο Αντερσον λατρεύει να βλέπει άνδρες με στενά παντελόνια», ενώ ο Μπιλ Μάρεϊ δήλωσε πως «μπορεί να δουλεύεις υπερωρίες και να πληρώνεσαι με ξερό ψωμί στις ταινίες του Αντερσον, αλλά τουλάχιστον βλέπεις το όραμά του να πραγματώνεται και αυτό έχει σημασία».

Στο μεγάλο ξενοδοχείο της Βουδαπέστης, λοιπόν, και ενώ ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος είναι πια κοντά, μια ομάδα αλλόκοτων αλλά και αξιαγάπητων χαρακτήρων χτίζουν ένα νοσταλγικό και τρυφερά στημένο σύμπαν – καθρέπτης μιας «ιδέας» που κάποτε αντιπροσώπευε το όποιο ευρωπαϊκό όραμα. Οι φίλοι του δημιουργού θα το λατρέψουν. Παραμένει ένα ζήτημα το αν ο Αντερσον θα κερδίσει και νέους οπαδούς.

Στα δε παράλληλα προγράμματα, το φεστιβάλ διοργάνωσε τιμητικές προβολές για τον προσφάτως αποδημήσαντα Μίκλος Γιάντσο (με την παρουσίαση του σπονδυλωτού φιλμ «Magyarorszag 2011») αλλά και για τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, προγραμματίζοντας για χθες τον «Καπότε», το φιλμ που χάρισε στον χαμένο, σπουδαίο ηθοποιό το Οσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου.