Αυτό ίσως να έχει ακόμη και… μεταφυσική εξήγηση: Η φετινή μεγάλη έκρηξη αναγνώρισης, ύστερα από χρόνια, παλαίμαχων σταρ της μεγάλης οθόνης στη μικρή με έναν τρόπο γυρίζει γύρω από την Αντζελίνα Τζολί!

Παράξενο; Μπορεί. Πάντως τα στοιχεία το πιστοποιούν: Πρώτη και καλύτερη η νονά της. Η παλαίμαχη και εκτυφλωτικά ωραία στα χρόνια εκείνα τα παλιά του ’60 (δεν είναι τυχαίο ότι είχε πάρει ρόλο και σε ταινία του Τζέιμς Μποντ, στο «Καζινό Ρουαγιάλ») Βρετανίδα Ζακλίν Μπισέ, 70 Μαΐων, που τις προάλλες παρέλαβε στο Λος Αντζελες συγκινημένη – είχε χάσει και τα λόγια της – τη Χρυσή Σφαίρα για τον ρόλο της στην τηλεοπτική σειρά εποχής και αξιώσεων του BBC2 «Dancing On The Edge» του Στίβεν Πολιάκοφ, που προλάβαμε και είδαμε και από την ΕΡΤ.

Μια σειρά ουσιαστικά παράλληλη – σε κάποια από τα τελευταία επεισόδια τέμνεται κιόλας – χρονικά με τον πολύ επιτυχημένο διεθνώς «Πύργο του Ντάουντον», καλό χαρτί του βρετανικού ITV. Σειρά που εστιάζει στην ιστορία της πρώτης μπάντας μαύρων μουσικών στη Βρετανία, την οποία θαύμασε και επέβαλε ο διάδοχος του θρόνου τότε, πρίγκιπας της Ουαλίας Εδουάρδος (ο γνωστός, που άφησε τον θρόνο για τη Γουόλις Σίμπσον), φέρνοντας ακόμη και τις «κεφαλές» του ραδιοφώνου του BBC και της θρυλικής δισκογραφικής εταιρείας His Master’s Voice να τους ακούσουν.

Η πρόσφατα τιμημένη – από τον Νικολά Σαρκοζί – με την ύψιστη γαλλική διάκριση της Λεγεώνας της Τιμής Μπισέ, που είχε ξεκινήσει την κινηματογραφική καριέρα της το 1965 δίπλα σε ονόματα όπως ο Φρανκ Σινάτρα και ο Στιβ Μακ Κουίν και μπροστά στην κάμερα ενός Φρανσουά Τριφό, ενσαρκώνει στο «Dancing» τη λαίδη Λαβίνια Κρεμόουν, χήρα και μάνα ενός γιου που χάθηκε στον πόλεμο, η οποία πείθεται να γίνει μαικήνας των τεχνών και συγκεκριμένα της εν λόγω τζαζ μουσικής, φέρνοντας πρώτη τον Εδουάρδο σε ένα καταγώγιο για να ακούσει τη μαύρη μπάντα. Ο αρχηγός της οποίας – το πρώτο σκανδαλάκι – μπλέκει με λευκή, σχέση που εμφανίζεται και στον «Πύργο του Ντάουντον», με δράστιδα την πεταχτούλα εξαδέλφη του λόρδου Κρόλι, Ρόουζ.

Ομως η σειρά του BBC, που βραβεύτηκε στο πρόσωπο της – μόνιμα εγκατεστημένης στις Ηνωμένες Πολιτείες πλέον – Ζακλίν Μπισέ, παρουσιάζει τον διάδοχο (άλλο σκάνδαλο) ως αδίστακτο γυναικά που αποπλανεί τις συζύγους υψηλόβαθμων αξιωματικών, φόνους στην υψηλή κοινωνία κ.ά.

Σαράντα χρόνια πέρασαν από τότε που η Μπισέ είχε ξανασταθεί μπροστά σε κάμερα στην πατρίδα της Βρετανία. Οχι όμως και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Είχε εμφανιστεί το 2011 στην αστυνομική σειρά «Rizzoli & Isles», στον ρόλο της μητέρας της ιατροδικαστού Αϊλς (Σάσα Αλεξάντερ), Κόνστανς. Προτού στη σειρά περάσει, για αρκετά επεισόδια, το 2013 ως συμπεθέρα της η 80χρονη – τον Σεπτέμβριο – Σοφία Λόρεν (κάτι σαν την 80χρονη Μάγκι Σμιθ και τη συνομήλική της αμερικανίδα συμπεθέρα Σίρλεϊ Μακ Λέιν στο «Ντάουντον»).

Αντζελίνα Τζολί, είπαμε. Το δεύτερο στοιχείο λοιπόν: Ο βραβευμένος επίσης με Χρυσή Σφαίρα, τις προάλλες, στα 75 του Γιον Βόιτ, ο σταρ του «Καουμπόι του μεσονυκτίου» και του «Τρένου της μεγάλης φυγής» είναι ο μάλλον αποδιοπομπαίος πατέρας της. Η Τζολί, που σε παλαιότερες δηλώσεις της δεν είχε μιλήσει καθόλου κολακευτικά για τη ζωή με τον σκληρό και αδιάφορο πατέρα της, δεν είναι πολύ σίγουρο ότι συγκινήθηκε όταν ο Βόιτ αφιέρωνε στην οικογένειά του τη Χρυσή Σφαίρα για τον β’ ανδρικό ρόλο στην αμερικανική σειρά «Ray Donovan», στον ρόλο του δολοφόνου πατέρα τού «φίξερ» παράξενων καταστάσεων στις δημόσιες σχέσεις Ρέι, που τον ενσαρκώνει ο Λιβ Σράιμπερ.

Μια δεκαετία νεότερη είναι η Κάθι Μπέιτς που ως σκληροτράχηλη απαγωγέας είχε βραβευτεί με Οσκαρ στο «Misery». Η Μπέιτς που κατάφερε να νικήσει τον καρκίνο στις ωοθήκες το 2003 και έκανε διπλή μαστεκτομή (στα πρότυπα της Αντζελίνα Τζολί) πρόσφατα, ενθουσίασε το μυημένο κοινό στην τηλεοπτική σειρά «Harry’s Law» ως δικηγόρος μεγάλων υποθέσεων που τα παρατάει όλα και αποφασίζει να ανοίξει ένα μικρό γραφείο το οποίο συστεγάζεται με… παπουτσάδικο.

Η σειρά σταμάτησε ύστερα από δύο σεζόν διότι στο NBC, προς μήνιν πολλών τηλεθεατών, θεώρησαν ότι δεν καλύπτει τα «δημογραφικά» τους σχέδια. Ομως η Μπέιτς, παρά την περιπέτεια της υγείας της και ύστερα από εμφανίσεις στο «Two And A Half Men», επέστρεψε στην TV με έναν ρόλο που θυμίζει την τρέλα της «Misery», στην εξαιρετικά επιτυχημένη σκοτεινή, υποβλητική σειρά θρίλερ – με ανεξάρτητες ιστορίες σε κάθε σεζόν – «American Horror Story»: ως Μαρί Ντολφίν Λαλορί, κοσμική κυρία της Λουιζιάνα και διεστραμμένη κατά συρροήν δολοφόνος σκλάβων στις αρχές του 19ου αιώνα, η οποία έχει μείνει ζωντανή – νεκρή από βουντού στη Νέα Ορλεάνη και… ξεθάβεται για να υπηρετήσει την Υπερτάτη Μάγισσα Τζέσικα Λανγκ – μια ακόμη μεγάλη και ήδη πολυβραβευμένη για την εν λόγω τηλεοπτική σειρά επιστροφή.

Κάποιοι αμερικανοί κριτικοί μάλιστα θεωρούν ότι οι σκοτεινοί και διαστροφικοί ρόλοι της 64χρονης Λανγκ στις τρεις σεζόν του νικηφόρου και στην τηλεθέαση «American Horror Story» μπορεί να μαρκάρουν την καριέρα της περισσότερο από το βραβευμένο «Φράνσις», βασισμένο σε αληθινή ιστορία λοβοτομής, ή «Τα όνειρα μιας γυναίκας», όπου είχε ενσαρκώσει την πρόωρα χαμένη σουπερστάρ της κάντρι Πάτσι Κλάιν.

«ΣΟΒΑΡΟΙ ΡΟΛΟΙ». Η Τζέσικα Λανγκ το έχει ξεκαθαρίσει, όπως πολλές από τις μεγάλες κυρίες του σινεμά που επιστρέφουν και επιμένουν τηλεοπτικά, εισπράττοντας επιτυχία, αναγνώριση και πολλά βραβεία: μόνο η τηλεόραση δίνει πλέον σοβαρούς και καλούς ρόλους σε ηθοποιούς αξιώσεων, καθώς τα «εύκολα» και «επιφανειακά» μπλοκμπάστερ έχουν αλώσει το Χόλιγουντ στην προσπάθειά του να αυξήσει τα ολοένα και μειούμενα έσοδά του.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που στα 77 της η Τζέιν Φόντα, με μια πολυτάραχη και πολυσχιδή καριέρα (μέχρι και αεροβική) στο ενεργητικό της, χαίρεται πλέον να δουλεύει μόνο στα τηλεοπτικά πλατό, διότι «εκεί μόνο μπορεί να πλάσει ρόλους σήμερα». Σαν αυτόν, τον βραβευμένο και σαγηνευτικό, που έπλασε ως αδιάλλακτη ιδιοκτήτρια ειδησεογραφικού καναλιού στην εξαίρετη σειρά του μετρ Ααρον Σόρκιν «The Newsroom». Ή ότι η 78χρονη Λάιζα Μινέλι πλέον δεν βρίσκει άλλον χώρο να εκθέσει την ταλαντούχα εκκεντρικότητά της παρά σε επεισόδια τηλεοπτικών σειρών ως γκεστ.

Στον τηλεοπτικό δρόμο, που είχαν κατά κάποιον τρόπο ανοίξει το 2003 μεγαθήρια όπως ο Αλ Πατσίνο και η Μέριλ Στριπ στην πολυβραβευμένη δραματική σειρά για το AIDS «Αγγελοι στην Αμερική», βάδισαν ήδη πολλοί νεότεροι όπως ο 56χρονος Κέβιν Μπέικον στο κυνήγι ενός σχιζοφρενούς κατά συρροήν δολοφόνου στη σειρά «The Following», που έσκισε στην πρώτη της σεζόν και ο 54χρονος Τζέιμς Σπέιντερ στον ρόλο του πλέον καταζητούμενου από το FBI στο «The Blacklist».

Ετοιμάζονται δε να αναμετρηθούν με την τηλεοπτική επιτυχία οσονούπω η 47χρονη Χάλι Μπέρι στη νέα δραματική σειρά του CBS «Extant», παραγωγή στον ρόλο αστροναύτη που επιστρέφει στο σπίτι και τους δικούς της ύστερα από χρόνια διαστημικής περιπλάνησης.

Αλλά και η Μεγκ Ράιαν ετοιμάζεται για κωμωδία ημίωρων επεισοδίων με μονοκάμερο, στον ρόλο μιας ανύπαντρης μητέρας που επιστρέφει για να δουλέψει σε εκδοτικό οίκο της Νέας Υόρκης.