Κι όμως συμβαίνει. Στα BAFTA, τα βρετανικά βραβεία κινηματογράφου, τα μέλη – κριτές ψηφίζουν ταινίες που δεν έχουν δει, αποκαλύπτει πρώην μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας Τεχνών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, το οποίο θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

«Κάθε χρόνο κυκλοφορούν περίπου 100 ταινίες, από τις οποίες οι 70 με 80 βγαίνουν στους κινηματογράφους το τελευταίο δίμηνο κάθε έτους», εξηγεί πώς «δουλεύει» ο μηχανισμός σε άρθρο του στην εφημερίδα «Ντέιλι Μέιλ»: Θέλουν μεν να δουν τις ταινίες στις ειδικές προβολές. Αλλά δεν μένουν όλοι στο Λονδίνο. «Κι από ‘δώ αρχίζει η συγκάλυψη. Τα DVD είναι από τα τυχερά του να είναι κάποιος μέλος των BAFTA. Πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να δει τους βασικούς υποψηφίους από την άνεση του καναπέ του».

Για να έχει όμως μια καλή εικόνα, θα πρέπει να δει γύρω στις 60 ταινίες σε λιγότερο από έναν μήνα, αν εξαιρεθεί η εορταστικής περίοδος των Χριστουγέννων και έχοντας υπόψη ότι η διαδικασία υποβολής των πέντε υποψηφιοτήτων ανά κατηγορία λήγει στις 3 Ιανουαρίου. «Πρακτικά αυτό είναι αδύνατο. Επομένως ποιες ταινίες αποκτούν προβάδισμα; Εκείνες για τις οποίες τα μέλη έχουν ακούσει, αλλά και εκείνες που ήδη έχουν αρχίσει να αποσπούν διακρίσεις», σημειώνει ο ανώνυμος αρθρογράφος.

Αρχές Δεκεμβρίου ο Κύκλος Κριτικών Κινηματογράφου Νέας Υόρκης δημοσιοποιεί το top 10 του, ακολουθεί το Αμερικανικό Συμβούλιο Κριτικών και κατόπιν ανακοινώνονται οι υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες.

«Σύντομα λοιπόν κάποιες ταινίες ξεχωρίζουν. Διαμορφώνεται μια τάση», παρατηρεί το «βαθύ λαρύγγι» των BAFTA, τονίζοντας ότι τα μέλη τους επηρεάζονται.

«Είναι ξεκάθαρο. Καθοδηγούμαστε. Ψηφίζουμε σαν κοπάδι προβάτων που ακολουθεί το μπροστοκρίαρο. Ο χρόνος κυλά, πλησιάζει η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των υποψηφιοτήτων, τα μέλη της Ακαδημίας δεν έχουν προλάβει να δουν όλα τα φιλμ για να δώσουν τις υποψηφιότητες, όπως ορίζει ρητώς το καταστατικό των BAFTA, αλλά έχουν ενώπιόν τους τα φαβορί. Κάνουν το προφανές. Ψηφίζουν για φιλμ που δεν έχουν δει».