«Δεν πρόκειται για δουλειά σε εργοστάσιο, γι’ αυτό και κανένας διαχειριστής της κληρονομιάς ενός καλλιτέχνη δεν επιτρέπει λογοκλοπή της δουλειάς του. Κανένας καινούργιος πίνακας «με τον τρόπο του» Πικάσο δεν παράγεται, ούτε ανεβαίνουν νέα έργα με τους χαρακτήρες του Μπέρτολτ Μπρεχτ».

Ετσι αντέδρασε η Εύα Γκάμπριελσον, σύντροφος επί 32 έτη του πρόωρα χαμένου συγγραφέα Στιγκ Λάρσον, στα σχέδια του εκδοτικού οίκου που τον εξέδιδε και των νόμιμων κληρονόμων του να εκδώσουν ένα τέταρτο έργο, συνέχεια της τριλογίας «Μιλένιουμ», με άλλο συγγραφέα.

Η ίδια δεν θεωρείται νόμιμη κληρονόμος με βάση τη σουηδική νομοθεσία. Ο Λάρσον, η τριλογία του οποίου (ξεκίνησε με «Το κορίτσι με το τατουάζ») έκανε πρωτοφανή διεθνή επιτυχία, δεν την είχε παντρευτεί γιατί φοβόταν ότι μπορεί να γινόταν στόχος νεοναζί και άλλων ομάδων ιδιωτικών συμφερόντων με τις οποίες είχε συγκρουστεί λόγω των αποκαλυπτικών δημοσιογραφικών ερευνών του.

Οι πωλήσεις των βιβλίων του άρχισαν όμως να εκτοξεύονται στις πωλήσεις, στη Σουηδία πρώτα και κατόπιν διεθνώς, μετά τον αιφνίδιο θάνατό του στα 50 του μόλις χρόνια –έπαθε καρδιακή προσβολή την ώρα που ανέβαινε τη σκάλα για το γραφείο του στο περιοδικό «Expo» στη Στοκχόλμη.

Κληρονόμοι της αμύθητης περιουσίας που ήρθε μετά –σε 36 εκατ. ευρώ εκτιμώνται τα δικαιώματα από τις πωλήσεις 75 εκατ. αντιτύπων σε όλον τον κόσμο –έγιναν ο πατέρας του Ερλαντ και ο αδελφός τού συγγραφέα, ο Γιοακίμ. Οι δύο τους υποστηρίζουν ότι πρότειναν στην Γκάμπριελσον το ποσό των 2,1 εκατ. ευρώ συν μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας που συνέστησαν για τη διαχείριση της μεγάλης αυτής περιουσίας.

Εκείνη όμως, έχοντας πίσω της μεγάλο μέρος της σουηδικής κοινής γνώμης, καταφέρθηκε κατά του τυπικού αποκλεισμού της από την κληρονομική διαδοχή και αρνήθηκε την προσφορά.

Υποστηρίζει μάλιστα ότι οι σημερινοί διαχειριστές της κληρονομιάς δεν σέβονται το πνεύμα του έργου του συντρόφου της. «Τα βιβλία του Λάρσον έχουν ανθρώπινη προσέγγιση και διατρανώνουν ότι ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να μην τον υβρίζουν, να μην του λένε ψέματα, να μην τον παραπλανούν και εξαπατούν. Οι διαχειριστές του έργου του δεν στέκονται στο ύψος αυτών των ιδανικών», λέει.

Το τέταρτο βιβλίο, με ήρωες την εκκεντρική χάκερ Λίσμπετ Σαλάντερ και τον δημοσιογράφο Μίκαελ Μπλούμκβιστ, που προγραμματίζεται να κυκλοφορήσει το 2015 (θα βγει και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ψυχογιός), το γράφει ο συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας Ντάβιντ Λάγκερκραντς, του οποίου πιο μεγάλη εμπορική επιτυχία είναι η βιογραφία του ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς.

Η Γκάμπριελσον αναρωτιέται, ίσως όχι άδικα, αν θα αποτυπώσει με τον τρόπο του Λάρσον τη μετάλλαξη της σουηδικής κοινωνίας από το ’80 και μετά, από κοινωνία ισότητας και εντιμότητας σε κοινωνία απληστίας και διαφθοράς.