Δεν είναι παράξενο σε μια ακραιφνώς καθολική χώρα, την ώρα που εκστομίζει ένας χαρακτήρας στη μεγάλη οθόνη την ατάκα «Καταραμένοι καθολικοί» (για την ακρίβεια, ακόμη χειρότερα, «f***ing catholics»), να ακούγεται το πιο βροντερό ίσως χειροκρότημα στην ιστορία του Φεστιβάλ Βενετίας; Και όμως. Στην επετειακή 70ή Μόστρα και ενώ στην οθόνη έπαιζε το νέο κινηματογραφικό πόνημα του Στίβεν Φρίαρς «Philomena» (το οποίο έδωσε μάχη να αποκτήσει η εταιρεία των πανίσχυρων αδελφών Γουάινστιν του Χόλιγουντ), στη μέση σχεδόν της προβολής έπεσε το Μεγάλο Χειροκρότημα. Και ακούστηκαν ιαχές!

«Δράστης» της ατάκας, με την οποία συμφώνησε το συμπάσχον κοινό της Βενετίας, ο πολύ καλός βρετανός κωμικός Στιβ Κούγκαν στον ρόλο δημοσιογράφου του BBC που μαθαίνει ότι καθολικοί απήγαγαν τον γιο της Φιλομένα –της ντέιμ Τζούντι Ντεντς που προκάλεσε αίσθηση στη Βενετία –πριν από μισό αιώνα και εκείνη έφτασε μετά κόπων στη λύση του μυστηρίου.

Μιλάμε δε για «απαγωγείς» μοναχές του τάγματος των Αδελφών του Ελέους της Βόρειας Ιρλανδίας, που έχουν στήσει εμπόριο νεογέννητων προς υιοθεσία από πλούσια ζευγάρια στην Αμερική προς 1.000 δολάρια. «Φάμπρικα» αντίστοιχη με εκείνη των Αδελφών Μαγδαληνών –με τα ανύπαντρα κορίτσια –που είχε περάσει από την οθόνη του Φεστιβάλ Βενετίας και είχε κερδίσει το βραβείο στην ομώνυμη (των καλογριών) ταινία του Πίτερ Μάλαν το 2002.

Η Τζούντι Ντεντς ως Ιρλανδέζα Φιλομένα Λι –πρόσωπο υπαρκτό –επιμένει 50 χρόνια να βρει τον γιο της Αντονι που τον έχασε και της λένε ότι εκείνη τον εγκατέλειψε. «Να τον βρω για να μάθω αν με σκεπτόταν, διότι εγώ τον σκεπτόμουν κάθε μέρα», όπως λέει.

Το θυελλώδες χειροκρότημα επαναλήφθηκε και εκτός της αίθουσας προβολής, όταν η ντέιμ Τζούντι Ντεντς πάτησε το κόκκινο χαλί και βρήκε στριμωγμένους εκατοντάδες θαυμαστές της και παπαράτσι να την περιμένουν.

«Αυτό που ελπίζαμε με αυτή την ταινία», εξηγούσε λίγο πριν η 72χρονη ηθοποιός, «ήταν να αφηγηθούμε την ιστορία της. Και όχι να την πουλήσουμε απλώς. Διότι η Φιλομένα Λι είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος».

Την ώρα δε που ο Φρίαρς καλούσε τον Πάπα να δει την «ημι-κωμική» ταινία, η Τζούντι Ντεντς παραδεχόταν πως, αντίθετα με τη Φιλομένα, εκείνη «δεν θα μπορούσε να συγχωρήσει με τέτοια μεγαλοψυχία όσους θα την έβλαπταν».

Το ίδιο κόκκινο χαλί με τη δημοφιλή ντέιμ πάτησαν λίγο μετά ο Τζέιμς Φράνκο με τη νέα του ταινία, με θέμα έναν φτωχό αγρότη του αμερικανικού Νότου που στρέφεται στη νεκροφιλία και το έγκλημα («Child of God»), και ο Τζέσε Αϊζενμπεργκ –που είχε ενσαρκώσει τον Μίστερ Φέισμπουκ, Μαρκ Ζάκερμπεργκ –και η μικρούλα του «Πολέμου των κόσμων», που δεν είναι καθόλου μικρούλα πια, Ντακότα Φάνινγκ στον ρόλο δύο ακτιβιστών του περιβάλλοντος που θέλουν να ανατινάξουν ένα φράγμα («Night Moves»). Προτού πάρουν θέση ο Αλέξανδρος Αβρανάς για τη «Miss Violence» του που συμμετέχει στο Διαγωνιστικό Τμήμα της φετινής Μόστρας.