Εφθασε λοιπόν εκείνη η εποχή του χρόνου που κάποιοι θυμούνται τις… σχέσεις του Χίτλερ με τον Βάγκνερ (σχέσεις που περιορίζονται στην αρέσκεια των Ναζί στον προγενέστερό τους συνθέτη) και κάποιοι είναι έτοιμοι να βάλουν τις φωνές για «ασέλγεια» εις βάρος των οσίων έργων του αγίου Ρίχαρντ (Βάγκνερ).

Αφορμή είναι βεβαίως το φεστιβάλ στη γερμανική πόλη Μπαϊρόιτ, κοιτίδα της βαγκνερικής δημιουργίας και γενέτειρα του συνθέτη, που κάθε χρόνο παραδίδει σε ένα καλοντυμένο κοινό που κολατσίζει στο χορτάρι, ανάμεσα σε πράξεις από όπερες του μετρ, το έπος των Νιμπελούνγκεν και του «Δαχτυλιδιού» τους σε πολύωρες εκδοχές, κάθε χρόνο –όπως αποδεικνύεται –και πιο προκλητικές.

Μέχρι γιουχαΐσματος προκλητικές. Οπως η φετινή, η οποία μάλιστα είναι και επετειακή καθώς το Φεστιβάλ γιορτάζει τα 200χρονα του Βάγκνερ, ο οποίος είχε μια τάση εμπρηστική, να την πούμε, φτιάχνοντας αυτοσχέδιες χειροβομβίδες στον ξεσηκωμό της Δρέσδης (1849). Οχι όμως και τόσο εμπρηστική όσο του προκλητικού βερολινέζου σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ, διευθυντή της Volksbuehne ή Λαϊκής Σκηνής, που παρέδωσε στο κοινό τού Φεστιβάλ Μπαϊρόιτ, τις προάλλες, την πλέον εμπρηστική μέχρι τούδε τετραλογία του «Δαχτυλιδιού».

ΣΦΥΡΙΓΜΑΤΑ. Ο Κάστορφ εισέπραξε τα πιο δυνατά γιουχαΐσματα, σφυρίγματα και αποδοκιμασίες στην πρεμιέρα του 17ωρου οπερατικού κύκλου, όπως κατέγραψαν με καυστικότατα σχόλια ο γερμανικός –και όχι μόνο –Τύπος και τα αφιερωμένα στο Μπαϊρόιτ ιστολόγια.

Κροκόδειλοι να σουλατσάρουν στην ερωτική σκηνή της Βρουγχίλδης με τον Ζίγκφριντ, «ένα πάνθεον κομμουνιστών ηγετών κατά τα πρότυπα των γιγάντιων πέτρινων πορτρέτων των αμερικανών ηγετών στο όρος Ράσμορ, με τις φιγούρες των Μαρξ, Λένιν, Στάλιν και Μάο» ως σκηνικό, Καλάσνικοφ –αντί σπαθιών –να γαζώνουν τον μυθικό δράκο Φάφνερ, ακόμη και μια σκηνή στοματικής ερωτικής ικανοποίησης (ή παρ’ ολίγον) ήταν το μενού… πρόκλησης που σερβίρισε ο Κάστορφ.

Σε μια σκηνή του «Ζίγκφριντ» ο Βόταν, ύστερα από ένα φαγοπότι που αφήνει σπαγκέτι να κρέμονται από τα χείλη του, υποχρεώνει τη βασίλισσα της σοφίας Ερντα να γονατίσει μπροστά του και να τον ικανοποιήσει σεξουαλικά, όταν τους διακόπτει ένα γκαρσόνι ζητώντας από τον ήρωα να πληρώσει τον λογαριασμό. Ε, εκεί ήρθε και το μεγάλο γιουχάισμα της φετινής παραγωγής.