Δευτερόλεπτα προτού ακουμπήσουν οι τροχοί του αεροσκάφος στο έδαφος, η Λι Γιουν-χάι, υπεύθυνη καμπίνας στη μοιραία πτήση της Asiana Airlines, με 20 χρόνια εμπειρίας, κατάλαβε ότι κάτι δεν πήγαινε καθόλου καλά.

«Τη στιγμή που περίμενα να προσγειωθούμε, κατάλαβα ότι το αεροπλάνο προσπαθούσε πάλι να επιταχύνει, και αναρωτήθηκα, τι συμβαίνει. Τότε ένιωσα ένα δυνατό τράνταγμα, πολύ πιο δυνατό από μια κανονική προσγείωση. Μετά, ένα ακόμα τράνταγμα, και το αεροπλάνο μετακινήθηκε ολόκληρο προς τα δεξιά και μετά προς τα αριστερά».

Τότε, η 40χρονη Λι, που ήταν το τελευταίο άτομο που βγήκε από το φλεγόμενο αεροσκάφος -το οποίο συνετρίβη κατά την προσγείωσή του στο Σαν Φρανσίσκο- ξεκίνησε τη διαδικασία της εκκένωσης, για την οποία έχει εκπαιδευτεί τόσο καλά, που έκανε τις απαιτούμενες κινήσεις πριν καν τις σκεφτεί. «Ηξερα τι έπρεπε να κάνω χωρίς να το σκεφτώ. Το σώμα μου έκανε μόνο του τα απαραίτητα για την εκκένωση του αεροσκάφους».

Μιλώντας σήμερα στους δημοσιογράφους, στο Σαν Φρανσίσκο, η Λι περιέγραψε πώς τη στιγμή μετά την πρόσκρουση, κι ενώ η καμπίνα των επιβατών γέμιζε καπνό, δύο από τις τσουλήθρες ολίσθησης που φουσκώνουν αυτόματα και οδηγούν στο έδαφος από τις εξόδους κινδύνου, δεν λειτούργησαν σωστά και άνοιξαν προς τα μέσα, παγιδεύοντας δύο αεροσυνοδούς. Η μία μάλιστα, δεν μπορούσε να ανασάνει από το βάρος και οι συνάδελφοί τους έσκισαν αυτές τις τσουλήθρες με τσεκούρια για να τις απελευθερώσουν.

Κατά την πρόσκρουση, η υπεύθυνη καμπίνας υπέστη ρήξη κόκκυγα, αλλά μέσα στην ένταση της στιγμής, δεν κατάλαβε ότι τραυματίστηκε μέχρι που μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο του Σαν Φρανσίσκο και οι γιατροί της είπαν ότι είχε χτυπήσει και η ίδια.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους, η Λι εξήρε την ψυχραιμία του πληρώματος, που βοήθησε πολλούς επιβάτες να διαφύγουν από το αεροσκάφος. «Μία αεροσυνοδός έβαλε στους ώμους της ένα τρομαγμένο μικρό παιδί και κατέβηκε από την τσουλήθρα. Ένας πιλότος βοήθησε μία τραυματισμένη αεροσυνοδό να βγει, αφού είχαν βγει όλοι οι επιβάτες».

Αν και τραυματισμένη, η ίδια η Λι έσπευσε να σβήσει φωτιές που είχαν ανάψει σε διάφορα σημεία του αεροπλάνου, ενώ βοήθησε και επιβάτες να βγουν εγκαίρως με ασφάλεια. «Όταν είδα τη φωτιά, σκέφτηκα αυτόματα ότι πρέπει να την σβήσω και όχι ότι μπορεί να κινδυνεύσω εγώ».

Προτού εγκαταλείψει τελευταία το φλεγόμενο Boeing 777, η Λι πήγε προς το πίσω μέρος της καμπίνας για να δει αν υπήρχε κάποιος παγιδευμένος επιβάτης. «Δεν κατάφερα όμως να δω τίποτα και έπρεπε να βγω αμέσως γιατί το πίσω μέρος ήταν τυλιγμένο σε ένα τοξικό μαύρο νέφος καπνού».

Την ψυχραιμία της κορεάτισας αεροσυνοδού εξήρε η αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος του Σαν Φρανσίσκο, η οποία την αποκάλεσε «ηρωίδα».

«Ηταν τόσο ψύχραιμη όταν την είδα στον διάδρομο προσγείωσης, που νόμιζα ότι είχε βγει από το τέρμιναλ και όχι από το αεροπλάνο που είχε συντριβεί», λέει χαρακτηριστικά η Τζοάν Χέις-Γουάιτ. «Ηθελε να σιγουρευτεί ότι όλοι έχουν βγει από το αεροσκάφος. Είναι ηρωίδα».