«Το θαύµα της Μπουντεσλίγκα». «Πώς οι Γερµανοί µάς κάνουν να ντρεπόµαστε». Μερικά από τα σχόλια των Αγγλων όταν αναφέρονται στο γερµανικό πρωτάθληµα και τις συγκρίσεις που επιχειρούν µε την Πρέµιερ Λιγκ.


Ο κανόνας λέει πως ο φίλαθλος είναι βασιλιάς. Οι σύλλογοι τον σέβονται και προσπαθούν να του το δείχνουν συνεχώς και µε κάθε τρόπο. Και οι φίλαθλοι το εκτιµούν και γεµίζουν τα γήπεδα, από τα οποία τα περισσότερα έχουν κατασκευαστεί την τελευταία πενταετία, καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ µετά το άλλο. Ετσι, οι οµάδες της Μπουντεσλίγκα κατάφεραν να κόβουν κατά µέσο όρο 42.600 εισιτήρια, που αποτελούν ρεκόρ στο παγκόσµιο ποδόσφαιρο.

Η τιµή στην πλειονότητα των εισιτηρίων δεν ξεπερνά τα 15 ευρώ – και ούτε λόγος για αυξήσεις.

Οι µεγάλοι σύλλογοι µείωσαν τον αριθµό των εισιτηρίων διαρκείας για να έχουν τη δυνατότητα όλοι οι φίλαθλοι να ζουν την ατµόσφαιρα του γηπέδου.

Το 10% των εισιτηρίων διατίθεται στους οπαδούς της φιλοξενούµενης οµάδας, οι οποίοι ταξιδεύουν δωρεάν µε τα τρένα απλώς επιδεικνύοντας το εισιτήριό τους.

Οσοι δεν γνωρίζουν ότι διεξάγεται ποδοσφαιρικός αγώνας, ίσως να πιστέψουν ότι πηγαίνουν σε κάποιο φεστιβάλ. Ολα θυµίζουν γιορτή και φυσικά η µπίρα ρέει άφθονη.

«Οι φίλαθλοι αποτελούν τον κεντρικό πυρήνα της επιτυχίας της Μπουντεσλίγκα», εξηγεί ο διευθύνων σύµβουλός της Κρίστιαν Σέιφερτ.

«Οι σύλλογοι δεν ανεβάζουν τις τιµές. Δεν θέλουν να ζητούν περισσότερα χρήµατα. Δεν ταιριάζει στην κουλτούρα τους. Η Μπουντεσλίγκα είχε 350 εκατ. ευρώ λιγότερα έσοδα από τα εισιτήρια σε σχέση µε την Πρέµιερ Λιγκ. Δεν µπορείς όµως να τριπλασιάσεις τις τιµές από τη µια µέρα στην άλλη».

Τα συνολικά έσοδα της Μπουντεσλίγκα από τηλεοπτικά δικαιώµατα, διαφηµίσεις και εισιτήρια φτάνουν σε 1,7 δισ. ευρώ, ενώ η Πρέµιερ Λιγκ βάζει στα ταµεία της 1,94 δισ. ευρώ µόνο από τα τηλεοπτικά δικαιώµατα. Κι όµως, το γερµανικό πρωτάθληµα παρουσίασε κέρδη 30 εκατ. ευρώ και επτά οµάδες της έχουν µηδέν έλλειµµα όταν όλοι οι αγγλικοί σύλλογοι, πλην της Αστον Βίλα, βουλιάζουν στα χρέη και η Πόρτσµουθ µπήκε σε καθεστώς οικονοµικής επιτήρησης.

Το µυστικό της επιτυχίας είναι το ποσοστό επί των εσόδων τους που δίνουν οι σύλλογοι από τα συµβόλαια των παικτών. Αυτό δεν ξεπερνά το 50% όταν στην Αγγλία είναι 62% και στη Γαλλία 71%.

Ο αντίλογος ωστόσο λέει πως το «θαύµα της Μπουντεσλίγκα» έχει αντίκτυπο στις επιδόσεις των γερµανικών οµάδων στα κύπελλα Ευρώπης. Και ως παράδειγµα αναφέρουν πως τελευταία φορά που γερµανική οµάδα κατέκτησε το Τσάµπιονς Λιγκ ήταν το 2001 η Μπάγερν. Ο Σέιφερτ διαφωνεί µε ατράνταχτα επιχειρήµατα. «Πρόκειται για την κυκλική φύση του αθλήµατος. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘90 κυριαρχούσαµε εµείς στην Ευρώπη, αν και τότε η Πρέµιερ Λιγκ είχε περισσότερα χρήµατα. Δεν εξαρτώνται τα πάντα από τα χρήµατα, αλλά από την ποιότητα που διαθέτεις. Διαφορετικά η Πόρτο δεν θα έπαιζε ποτέ στον τελικό του 2004 εναντίον της Μονακό».

ΛΑΪΚΗΣ ΒΑΣΗΣ… Πολλές ευρωπαϊκές οµάδες προσπάθησαν να αντιγράψουν το γερµανικό µοντέλο διοίκησης των συλλόγων, που θέλει το 51% των µετοχών να ανήκει στους φιλάθλους. Οι Γερµανοί έχουν προβλέψει και την περίπτωση ένας κολοσσός να θέλει να επενδύσει σε ένα σύλλογο. Αν µια εταιρεία ή ένας επιχειρηµατίας παραµείνει πιστός στα διοικητικά του συλλόγου για µια εικοσαετία, όπως έχουν κάνει ήδη η φαρµακοβιοµηχανία Βayer µε τη Λεβερκούζεν και η αυτοκινητοβιοµηχανία VW µε τη Βόλφσµπουργκ, τότε αποκτούν το δικαίωµα να κατέχουν την πλειονότητα των µετοχών.

ΓΙΟΡΤΗ

Οσοι δεν γνωρίζουν ότι διεξάγεται ποδοσφαιρικός αγώνας, ίσως να πιστέψουν ότι πηγαίνουν σε κάποιο φεστιβάλ. Ολα θυµίζουν γιορτή και φυσικά η µπίρα ρέει άφθονη