Ο Δημήτρης Ξυδιάς ήταν γνωστός στον χώρο των κατασκευών. Απόφοιτος του Εθνικού

Μετσοβίου Πολυτεχνείου, με δυναμική οικοδομική εταιρεία – η οποία συνεχίζει τη

δράση της – διέκρινε από νωρίς τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής του

Κεραμεικού. Στη θέση ενός παλιού νεοκλασικού της οδού Πειραιώς έφτιαξε ένα art

boutique hotel πέντε αστέρων, τον «Ηριδανό», και έτσι διηύρυνε τις

επιχειρηματικές του δραστηριότητες στον ξενοδοχειακό χώρο. Το επόμενο βήμα δεν

άργησε να γίνει. Σε συνεργασία με τον γνωστό σεφ Λευτέρης Λαζάρου, μπήκε και

στον χώρο της εστίασης.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν η αφετηρία για να χτιστούν μερικά downtown

boutique hotels στην Ελλάδα, που μέχρι πριν δεν υπήρχαν. Διαπιστώνετε ότι ο

κόσμος ανταποκρίνεται σε αυτή τη λογική;

Είναι γεγονός ότι σε όλες τις πρωτεύουσες που φιλοξένησαν Ολυμπιακούς Αγώνες

αναπτύχθηκαν κάποιες περιοχές που, για λόγους άγνωστους, είχαν υποβαθμιστεί.

Έτσι και εδώ, στο Γκάζι, άρχισε να αναπτύσσεται μια νέα τάση που αφορά τον

πολιτισμό, τη διασκέδαση και την εστίαση. Βεβαίως, για να γίνουν αυτά

απαιτείται τόλμη και να υπάρχει πάντα μέτρο. Το παράδειγμα του Ψυρή είναι

μάλλον προς αποφυγήν – και φταίει το ότι δεν ήταν αποσαφηνισμένες οι χρήσεις

γης. Είναι αυτονόητο ότι σε ένα ανεξέλεγκτο καθεστώς δρα ο καθένας όπως θέλει.

Στο Μεταξουργείο, όμως, επειδή καθορίστηκαν χρήσεις γης, πιστεύω ότι και μέτρο

θα υπάρξει και έλεγχος, ώστε να συνυπάρξουν αρμονικά ο πολιτισμός με την

ψυχαγωγία.

Όσο για το αν ο κόσμος ανταποκρίνεται σε αυτό το στυλ ξενοδοχείων, αν κρίνουμε

από τον «Ηριδανό», ανταποκρίνεται. Παρά το ότι τα ξενοδοχεία αποκτούν την

πελατεία τους με την πάροδο του χρόνου, ο «Ηριδανός» έχει ξεπεράσει από τον

πρώτο κόλας χρόνο τον μέσο όρο πληρότητας των ξενοδοχείων πολυτελείας της

Αθήνας. Βέβαια, για την ώρα, το μεγαλύτερο ποσοστό των πελατών του είναι ξένοι

τουρίστες.

Πρόσφατη έρευνα του ΣΕΤΕ με θέμα την «Ανάλυση δεικτών ανταγωνιστικότητας σε

μεσογειακούς προορισμούς» έδειξε ότι οι τουρίστες θεωρούν από τα πιο αρνητικά

στοιχεία το κυκλοφοριακό και την έλλειψη φροντίδας του περιβάλλοντος.

Πιστεύετε ότι αυτό επηρεάζει άμεσα και την πληρότητα των ξενοδοχείων πόλης;

Βεβαίως παίζει ρόλο, διότι ο επισκέπτης που ταξιδεύει σε μια πρωτεύουσα,

έρχεται για λίγες ημέρες και είναι φυσικό να θέλει να κινείται άνετα και σε

ένα ευχάριστο περιβάλλον. Ήδη, όμως, η Αθήνα, με τα έργα για τους Ολυμπιακούς,

έχει αναβαθμιστεί και το κυκλοφορικό είναι κάπως καλύτερο. Αλλά και στο θέμα

της καθαριότητας έχει συντελεστεί μεγάλη πρόοδος. Όμως, πρέπει να

συνειδητοποιήσουμε ότι διαθέτουμε έναν από τους σπουδαιότερους ιστορικούς

χώρους, την Ακρόπολη, και μάλιστα στην καρδιά της πόλης, αλλά και τον καλύτερο

«ιστορικό περίπατο» στον κόσμο, εδώ και λίγο καιρό, όμως δεν τα έχουμε

αναδείξει όλα αυτά. Δυστυχώς, ακόμη η Αθήνα δεν έχει γίνει τουριστικός

προορισμός, όπως άλλες πρωτεύουσες της Ευρώπης, τις οποίες οι τουρίστες

επισκέπτονται όλο τον χρόνο.

Τι θεωρείτε ότι φταίει;

Μέχρι πρότινος δεν υπήρχε καν προβολή, και παρουσίαζαν την Ελλάδα μόνο ως

καλοκαιρινό προορισμό, όσο κι αν φαίνεται απίθανο σε μια χώρα που όχι μόνο

υπολογίζει στον τουρισμό αλλά και αναζητά αναπτυξιακούς δρόμους. Από τους

Ολυμπιακούς Αγώνες και μετά, παρατηρούμε ότι διαφαίνεται μια αλλαγή κλίματος,

η οποία βέβαια πρέπει να συνεχιστεί, και μάλιστα με ιδιαίτερη έμφαση, τόσο από

την πλευρά του κράτους όσο και από όλους τους εμπλεκομένους με τον τουρισμό.

Γιατί πρέπει να ομολογήσουμε ότι κάθε κλάδος που εμπλέκεται στον τουρισμό,

βλέπει το θέμα συντεχνιακά και σχεδόν καθόλου συνολικά. Οι ξενοδόχοι

ενδιαφέρονται μόνον για τον εαυτό τους, το ίδιο και οι εστιάτορες, οι

πράκτορες κ.λπ. Αν κάθε κλάδος κοιτάζει μόνο τα δικά του στενά συμφέροντα, δεν

θα μπορέσουμε να οδηγηθούμε ούτε σε αποτελεσματικές λύσεις ούτε σε θεαματική

ανάπτυξη. Ο τουρισμός είναι εθνικό κεφάλαιο και σαν τέτοιο πρέπει να

αντιμετωπίζεται από όλους. Θα μπορούσε να είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας.

H συνεργασία όλων των φορέων είναι προϋπόθεση για να αλλάξει η σημερινή

πραγματικότητα. Πρέπει να συμπράξουν όλοι, να παραμεριστούν τα συντεχνιακά

συμφέροντα, και να αντιμετωπιστεί σοβαρά ο τουρισμός ως μεγάλος αναπτυξιακός

τομέας.

Τι είδους παρεμβάσεις πιστεύετε ότι απαιτούνται από το κράτος;

Πέραν της σωστής, έγκαιρης και καλής προβολής, η πολιτεία πρέπει να δώσει

κίνητρα στην κατεύθυνση της ανάπτυξης για την επόμενη δεκαπενταετία. Σκεφθείτε

ότι οι κανονισμοί του ΕΟΤ για τα καταλύματα αλλά και για όλες τις δομές του

τουρισμού είναι τόσο αναχρονιστικοί, ώστε όχι μόνο απέχουν μακράν της

σημερινής πραγματικότητας αλλά στέκονται και τροχοπέδη. Οι νόμοι του ΕΟΤ –

ακόμη και ο αναπτυξιακός – δεν ασχολούνται με το leasing ή το leaseback, με

αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν επενδύσεις στην Ελλάδα.

Θεωρείτε ότι τα μέτρα ανασύστασης για τον τουρισμό, που ανακοίνωσε η

κυβέρνηση, θα φέρουν αποτέλεσμα;

Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και ήδη βλέπουμε αποτελέσματα. Έχει γίνει μια

μεγάλη προσπάθεια. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα πρώτα βήματα είναι θετικά

και να τονίσουμε ότι περιμένουμε τα επόμενα. Έγινε μία καλή, συστηματική και

ωραία προβολή, δηλαδή το πρώτο βήμα.

Πόσο σημαντική θεωρείτε ότι είναι για τον τουρισμό η διαφήμιση και η

επικοινωνία; Φέτος βλέπουμε μια τεράστια καμπάνια στο εξωτερικό, και μάλιστα

με πολύ θετικά σχόλια και βραβεία. Πιστεύετε ότι χάρη σε αυτή σημειώνεται ήδη

αύξηση στις κρατήσεις;

H προβολή είναι ο υπ’ αριθμόν ένα παράγοντας για την ανάπτυξη του τουρισμού,

εφόσον φυσικά γίνεται σωστή διαχείριση και κατανομή των κονδυλίων της

διαφήμισης. H Ελλάδα μπορεί να γίνει επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ξένων,

και η Αθήνα έχει πολλές προοπτικές, γιατί όντως μπορεί να ικανοποιήσει και τον

πλέον απαιτητικό επισκέπτη.

Σε συνεργασία με τον γνωστό σεφ Λαζάρου, έχετε δημιουργήσει το «Βαρούλκο».

Αυτή η κίνηση υπακούει σε κάποια διεθνή πρακτική;

Υπάρχει τάση, σε όλα τα πολύ καλά ξενοδοχεία στην Ευρώπη και την Αμερική, να

υποστηρίζονται από πολύ καλά εστιατόρια, ιδίως τα ξενοδοχεία – μπουτίκ όπως

είναι ο «Ηριδανός». Με τον σεφ του «Βαρούλκου», τον Λευτέρη, είμαστε φίλοι από

παλιά, Πειραιώτες και οι δυο. Επειδή, όμως, μας απογοήτευσε λίγο ο Πειραιάς,

αποφασίσαμε να εγκατασταθούμε στην οδό Πειραιώς. Τώρα, μάλιστα, κάνουμε ένα

ακόμη βήμα μαζί με τον πολύ γνωστό σεφ Ζερόμ Σέρρες. Δημιουργούμε ένα ακόμη

γκουρμέ εστιατόριο μέσα στο ξενοδοχείο. Αυτή τη φορά, για όσους αγαπούν πιο

πολύ το κρέας.

Θεωρείτε ότι υπάρχει, πλέον, η εμπειρία ώστε να αποφύγουμε τις τακτικές της

«αρπαχτής» που κυριαρχούν στον τουρισμό και να κερδίσουμε πίσω τον κόσμο;

Σίγουρα. Πέραν των προϋποθέσεων που ανέφερα πιο πάνω, πρέπει να φροντίσουμε,

οπωσδήποτε, την εκπαίδευση, με τη δημιουργία σχολών – είτε ιδιωτικών είτε

κρατικών – όχι μόνο γι’ αυτούς που απασχολούνται στα ξενοδοχεία αλλά και για

τους οδηγούς ταξί (κυρίως αυτούς που σταθμεύουν σε αεροδρόμια και λιμάνια),

τους σερβιτόρους – που συχνά διώχνουν τον πελάτη – και για όλα τα επαγγέλματα

που είναι συναφή με τον τουρισμό.

Σχεδόν ένα στα δύο επενδυτικά σχέδια που εγκρίθηκαν από το ΥΠΕΘΟ για ένταξη

στα κίνητρα του νέου αναπτυξιακού νόμου προέρχεται από τις τουριστικές

επιχειρήσεις. Αυτό είναι για σας ευκαιρία ή απειλή;

Σε καμία περίπτωση απειλή. Ευκαιρία είναι. Θεωρώ ότι πρέπει πάντα να

προσαρμοζόμαστε στην πραγματικότητα και να μη φοβόμαστε τον ανταγωνισμό. Μέσα

από τον ανταγωνισμό υπάρχει ανάπτυξη.

Πέρασε η εποχή που κοροϊδεύαμε τους ξένους

Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα δεν επενδύει σε νέα ξενοδοχεία. Μάλιστα,

σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΠΕ, το 77% των ξενοδοχείων είναι άνω των 20 ετών. Στην

ερώτηση αν ο ίδιος σχεδιάζει περαιτέρω ανάπτυξη των επιχειρηματικών του

δραστηριοτήτων σε αυτόν τον τομέα, ο κ. Ξυδιάς απαντά:

Ήδη έχουμε ένα δεύτερο ξενοδοχείο, στην Κεφαλονιά, το οποίο θέλουμε να κάνουμε

5 αστέρων. Γενικά θεωρούμε ότι όλα τα παλιά ξενοδοχεία πρέπει να

αναβαθμιστούν, γιατί όντως τα περισσότερα είναι πολύ παλιά. Πιστεύω ότι το

ενδιαφέρον του ελληνικού τουρισμού πρέπει να επικεντρωθεί σε μονάδες 4 αστέρων

και άνω. Και, φυσικά, να αναπτυχθούν κι άλλες μορφές τουρισμού, όπως ο

εκπαιδευτικός – σε συνεργασία με τμήματα πανεπιστημίων, για περιόδους χαμηλής

προσέλευσης -, ο αγροτουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός κ.λπ. Πρέπει, όμως, να

δοθούν κίνητρα για εμφάνιση νέων ξενοδοχείων. Αλλά – επιμένω – όλα πρέπει να

γίνουν στην κατεύθυνση των υψηλών προδιαγραφών, και με αυστηρή εποπτεία των

κανόνων λειτουργίας τους από το κράτος. H εποχή που κοροϊδεύαμε τους ξένους

έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Όσο για τη χαμηλή κερδοφορία των ελληνικών ξενοδοχείων, που εμφανίζει η ίδια

έρευνα, ο κ. Ξυδιάς σχολιάζει:

Δεν είναι δυνατόν η απόσβεση μιας επιχείρησης να γίνει σε δυο και τρία χρόνια,

όπως θα ήθελαν πολλοί. Χρειάζεται κόπος και χρόνος, να αποδείξουμε στους

άλλους ότι είμαστε καλοί και να τους πείσουμε. Αυτό, όμως, που είναι όντως

αρνητικό, είναι οι υψηλοί φόροι που πληρώνουν οι ασχολούμενοι με τον τουρισμό.

Φόροι κάθε μορφής, δημοτικοί, κ.λπ. Σίγουρα το κράτος οφείλει να τους περιορίσει.