Εκατό χρόνια μετά τα πρώτα βήματα του ραδιοφώνου, με την αποστολή του

ασύρματου σήματος από τον Γουλιέλμο Μαρκόνι, το μέσο περνά εξ ολοκλήρου στην

ψηφιακή εποχή. Κάθε στάδιο της παραγωγής και διανομής ραδιοφωνικών εκπομπών

γίνεται πλέον αποκλειστικά ψηφιακά ­ τουλάχιστον στο μεγαλύτερο ποσοστό

ραδιοφωνικών σταθμών στην Αμερική και την Αγγλία. Σιγά σιγά όμως, η τεχνολογία

εξαπλώνεται σε όλες τις χώρες.

Αυτό δεν αφορά μόνο τη μουσική, αλλά και τις διαφημίσεις, ακόμα και τα

τηλεφωνήματα των ακροατών. Όλα βρίσκονται πλέον αποθηκευμένα στους σκληρούς

δίσκους των υπολογιστών και μετατρέπονται στο πρόγραμμα που ακούνε οι ακροατές

εύκολα και γρήγορα από ειδικά προγράμματα software.

Όπως κάποτε τα πικάπ, οι δίσκοι βινυλίου και τα 45άρια άρχισαν να

εξαφανίζονται από το προσκήνιο πριν από χρόνια, έτσι και τώρα, τα CD θα

αποτελούν σε λίγο ιστορικό αντικείμενο για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Σε

πέντε χρόνια, προβλέπουν οι ειδικοί του χώρου, ότι όλοι οι σταθμοί θα

χρησιμοποιούν σκληρούς δίσκους ως συσκευές αποθήκευσης και αναπαραγωγής.

Οι σταθμοί

Οι σταθμοί σήμερα χρησιμοποιούν λογισμικό για να προγραμματίσουν τις εκπομπές

τους, ενώ καινούργια υπολογιστικά συστήματα, που πρόκειται να εγκατασταθούν

μέχρι το φθινόπωρο, θα παράγουν και θα παίζουν διαφημίσεις και μουσική. Κάθε

τραγούδι που υπάρχει σε έναν ψηφιακής τεχνολογίας σταθμό, έχει αντιγραφεί από

τα CD σε πολλαπλούς σκληρούς δίσκους μεγάλης χωρητικότητας, όπου βρίσκεται

πλέον το μουσικό αρχείο. Οι λίστες με τα τραγούδια χωρίζονται σε διάφορες

κατηγορίες ­ ανάλογα με τη διάρκεια, το μουσικό είδος, τον καλλιτέχνη, τη

χρονιά κ.λπ. ­ ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα όταν τα αναζητεί ο παραγωγός

για να προγραμματίσει την εκπομπή. Δεν δουλεύει πια με CD player, αλλά με το

ποντίκι. Μπορεί επίσης να ζητήσει από τον υπολογιστή να μη βάλει δύο κομμάτια

στη σειρά από τον ίδιο καλλιτέχνη ή πολλές μπαλάντες μαζί κ.λπ.

Οι διαφημίσεις

Το ίδιο γίνεται και με τις διαφημίσεις, που σε αρκετές περιπτώσεις

ηχογραφούνται απευθείας σε μία τεράστια βάση δεδομένων, από την οποία

μεταφέρονται μέσω δορυφόρου ή δικτύου στους αμερικανικούς σταθμούς. Και όλα

γίνονται με ακρίβεια δευτερολέπτων, για να είναι μέσα στα χρονικά όρια της

εκπομπής. Μια ολόκληρη μέρα προγράμματος έχει καθοριστεί από το κομπιούτερ σε

τρεις μόνο ώρες. Με παρόμοια τεχνολογία ηχογραφούνται και οι κλήσεις των

ακροατών για να μεταδοθούν αργότερα σε κάποιο σημείο της εκπομπής. Ο παραγωγός

μοντάρει τις συνομιλίες στην οθόνη του υπολογιστή και επιλέγει ό,τι θέλει να

ακουστεί στον αέρα. Τέλος, οι περισσότερες εκπομπές που παίζονται από πολλούς

ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας ­ την ίδια ή διαφορετική ώρα και ημέρα ­

ηχογραφούνται σε ένα στούντιο και διανέμονται ψηφιακά ή δορυφορικά στους σταθμούς.