Δεχόμενος έντονες πιέσεις από τις δημοσκοπήσεις και τους κυβερνητικούς

εταίρους, ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Λιονέλ Ζοσπέν αναζητεί τώρα έναν τρόπο

αναχαίτισης της λαϊκής δυσαρέσκειας απέναντι στους υψηλούς φόρους των

καυσίμων.

Λιονέλ Ζοσπέν. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η δημοτικότητά του

έχει μειωθεί κατά 18%

Η σκληρή στάση που κρατούσε μέχρι πρόσφατα ο Γάλλος πρωθυπουργός έχει στρέψει

εναντίον του τη μεγάλη πλειοψηφία των ψηφοφόρων, που βλέπουν τη Γαλλία να

καταγράφει μεγάλη οικονομική ανάπτυξη χωρίς, ωστόσο, να εισπράττουν και τα

αντίστοιχα οφέλη. Και με όλο που η σημερινή παρουσίαση του προϋπολογισμού για

το 2001 προσφέρει στη γαλλική κυβέρνηση μία καλή ευκαιρία να περάσει στην

αντεπίθεση, τα περιθώρια ελιγμών είναι στενά.

Σχέδιο αντιστάθμισης

Η κυβέρνηση Ζοσπέν φέρεται να εξετάζει, μεταξύ άλλων, το ενδεχόμενο να

εφαρμόσει ένα σχέδιο αντιστάθμισης των μελλοντικών αυξήσεων της τιμής των

καυσίμων ή να εξαγγείλει μια αύξηση των κοινωνικών επιδομάτων. Μολαταύτα, οι

Γάλλοι δεν φαίνονται πρόθυμοι να αρκεστούν σε παρόμοια μέτρα: «Η κυβέρνηση δεν

μπορεί απλά να κάνει μερικές ρυθμίσεις όσον αφορά τα καύσιμα, πρέπει να δώσει

μία συνολική εξήγηση σχετικά με την πολιτική της», σχολίασε η οικονομική

εφημερίδα «Les Echos». Σύμφωνα με τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις, η κρίση των

καυσίμων έχει κοστίσει στη δημοτικότητα του Λιονέλ Ζοσπέν 18 ποσοστιαίες

μονάδες: εννέα από τους δέκα Γάλλους ψηφοφόρους πιστεύουν ότι η κυβέρνηση

πρέπει να μειώσει τους φόρους των καυσίμων, ενώ δύο στους τρεις κατηγορούν τον

Ζοσπέν ότι δεν έχει κάνει αρκετά ώστε να επιτύχει τη μείωσή τους. Τα

προβλήματα του Ζοσπέν ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της απεργίας των ιδιοκτητών

φορτηγών, όταν, μπροστά στην άρνησή τους να δεχθούν την προτεινόμενη μείωση

των φόρων των καυσίμων, δήλωσε ότι σταματάει τις διαπραγματεύσεις. «Οι Γάλλοι

το πήραν προσωπικά», δηλώνει ο Ρολάν Καϊρόλ, διευθυντής της εταιρείας

δημοσκοπήσεων CSA. «Αναρωτήθηκαν: δεν καταλαβαίνει ότι το πετρέλαιο είναι και

δικό μας πρόβλημα;». Παρά τις πιέσεις των ψηφοφόρων για μείωση της φορολογίας

των καυσίμων, πολλοί Σοσιαλιστές και Κομμουνιστές αντιτίθενται σε αυτό που

αποκαλούν «δώρο προς τους πλούσιους» και οι Πράσινοι επιμένουν ότι οι τιμές

των καυσίμων πρέπει να αυξηθούν ώστε να περιοριστεί η ενεργειακή σπατάλη. Ο

ηγέτης του Σοσιαλιστικού Κόμματος Φρανσουά Ολάντ και ο πρόεδρος του

Κομμουνιστικού Κόμματος Ρομπέρ Υ συμφώνησαν την Κυριακή να συναντηθούν μέσα

στον ερχόμενο μήνα ώστε να συντονίσουν τις προτεραιότητές τους.

Διχασμός της αριστεράς

Και ενώ η «πλουραλιστική αριστερά» του Λιονέλ Ζοσπέν εμφανίζεται περισσότερο

διχασμένη από ποτέ, μία ακόμα δημοσκόπηση δείχνει ότι η δημοτικότητα του

Γάλλου προέδρου Ζακ Σιράκ ξεπέρασε – για πρώτη φορά από την αρχή της

«συγκατοίκησής» τους – εκείνη του Ζοσπέν. Ίσως αυτό να οφείλεται στη δηκτική

δήλωσή του πρώτου: «Δεν είναι σωστό να επωφελείται το κράτος από την άνοδο της

τιμής του πετρελαίου εις βάρος των πολιτών».