«Πού είναι τα παιδιά μου; Ο Λευτεράκης μου, η Ιωάννα μου; Πότε θα μου τα

φέρετε να τα δω; Μήπως αυτός τους έκανε κακό;» ρωτούσε συνέχεια η 44χρονη

Στέλλα Σπυριδάκη τη μητέρα και τις αδελφές της, από το κρεβάτι του

νοσοκομείου.

Το σώμα της ήταν μελανιασμένο και η πληγή στο πόδι της από τον πυροβολισμό δεν

είχε κλείσει ακόμη. Το μόνο που την προστάτευε τις δραματικές εκείνες ώρες

ήταν ένα ψέμα. Ουδείς είχε τολμήσει να της αποκαλύψει την τραγική αλήθεια. Ότι

ήταν η μόνη που είχε επιζήσει από τη θύελλα του ερωτικού πάθους και της

αρρωστημένης ζήλειας τού 30χρονου Δημήτρη Γρ. Κίτσου, ο οποίος ­ κυριευμένος

από μίσος και μανία εκδίκησης ­ αφού αποπειράθηκε να σκοτώσει την ίδια

πυροβολώντας την και πετώντας την από το μπαλκόνι, έστρεψε την οργή του στα

δυο παιδιά της. Τον 18χρονο Λευτεράκη και την 23χρονη Ιωάννα που εκτέλεσε εν

ψυχρώ, αδειάζοντας πάνω τους τις σφαίρες του πιστολιού του. Με το ίδιο όπλο, ο

μακελάρης έδωσε αμέσως μετά τέλος στη ζωή του. Την ημέρα της κηδείας, όταν το

χώμα σκέπαζε τα δύο παιδιάα, η τραγική μητέρα μάθαινε την αλήθεια για τη

φοβερή νύχτα που τη «σημάδεψε» για πάντα και της ράγισε την καρδιά. Ότι είχε

πληρώσει με το πιο σκληρό τίμημα την άρνησή της να υποκύψει στις πιέσεις του

δράστη να τον παντρευτεί

Ένας θυελλώδης έρωτας του εξολοθρευτή και αυτόχειρα και μια απόρριψη της

γυναίκας που ποθούσε, σφραγίσθηκε με το αίμα δύο παιδιών και το δικό του. Ήταν

ο επίλογος μιας ολέθριας σχέσης, που γράφηκε με 11 σφαίρες ξημερώματα της 28ης

Μαΐου, σ’ ένα διαμέρισμα στη Νέα Σμύρνη. Εγκλήματα… αγάπης. Έρωτας και

θάνατος που συνδέονται στον παραλογισμό της ζήλειας και της μανίας για

εκδίκηση. Φάκελοι με τα «μαύρα φεγγάρια του έρωτα» που κατέχουν ξεχωριστή θέση

στα Αρχεία του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ζωής της Ασφάλειας Αττικής. Μια

ιδιαίτερη κατηγορία εγκλημάτων που χαρακτηρίζονται από την αγριότητά τους, με

δράστες κυριευμένους από το ερωτικό πάθος και τους οδηγεί στην εξόντωση του

ερωτικού τους συντρόφου και συχνά στην αυτοκαταστροφή.

23 φόνοι

Μόνο στην Αττική, από το 1990 μέχρι σήμερα, έχουν διαπραχθεί 23 εγκλήματα

ερωτικού πάθους. Ένας κύκλος αίματος με 32 νεκρούς ­ θύματα στο όνομα της αγάπης.

Είκοσι τρεις φάκελοι με την ένδειξη «ερωτικά εγκλήματα», ιστορίες αγάπης που

κατέληξαν σε τραγωδίες και «πνίγηκαν» σε λουτρό αίματος. Ιστορίες που άφησαν

πίσω τους τον πόνο και έγιναν αιτία να ξεκληριστούν οικογένειες. Συγκλονιστικά

σενάρια με πρωταγωνιστές ανθρώπους που κάποτε είχαν αγαπηθεί παράφορα.

Ανικανοποίητα πάθη, άγριες σκηνές ζηλοτυπίας, απόρριψη, πληγωμένος εγωισμός,

μίσος και εξόντωση για τον πρώην ερωτικό σύντροφο. Φράσεις όπως «Θόλωσα και

δεν ήξερα τι έκανα. Ήταν ο μεγαλύτερος και μοναδικός έρωτας. Δεν μπορούσα να

φαντασθώ τη ζωή μου χωρίς αυτήν», επαναλαμβάνονται στις καταθέσεις των δραστών.

Επίλογοι ερωτικών ιστοριών, που γράφονται με σφαίρες, μαχαίρια, ακόμη και

χειροβομβίδες. Έρωτας, βία και θάνατος. Συγκρούσεις συναισθημάτων που

καταλήγουν στην καταστροφή. Εγκλήματα που διαπράττονται συνήθως σε μια έκρηξη

οργής, στο ξεχείλισμα του πόνου και σπάνια είναι προμελετημένα. «Σαν το άναμμα

ενός αναπτήρα. Οι φάσεις της πορείας προς το έγκλημα αλληλοδιαδέχονται πολύ

γρήγορα η μία την άλλη από τη στιγμή που ο δράστης θα το σκεφθεί μέχρι τη

στιγμή που θα το εκτελέσει», μας λέει η εγκληματολόγος επίκουρος καθηγήτρια

στο Πάντειο Πανεπιστήμιο κ. Βάσω Αρτινοπούλου. «Ο ρόλος του θύματος είναι

σημαντικός γιατί δεν μπορεί να προβλέψει τις αντιδράσεις του δράστη και ακόμη

και με μια χειρονομία μπορεί να οδηγήσει στην έκρηξη οργής του».

Οι αιτίες

Δύο είναι οι κυριότερες αιτίες, σύμφωνα με όσα μας είπε αξιωματικός του

Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ζωής της Ασφάλειας Αττικής, που οδηγούν στο ερωτικό

έγκλημα. Η ερωτική ζηλοτυπία και η επιθυμία ενός εκ των δύο συντρόφων να βάλει

τέλος στη σχέση.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα θύματα είναι κυρίως γυναίκες. Μετρημένες στα δάχτυλα

είναι οι γυναίκες που, σε μια έκρηξη οργής, δολοφόνησαν τους ερωτικούς

συντρόφους τους. Από τα 23 ερωτικά εγκλήματα που διαπράχθηκαν τα τελευταία

οκτώ χρόνια, μόνο σε ένα δράστης ήταν γυναίκα. Το πρότυπο του άνδρα εξουσιαστή

που δεν ανέχεται την απιστία ή την εγκατάλειψη, που θέλει αυτός να έχει τον

τελευταίο λόγο για το πότε θα αρχίσει ή θα τελειώσει μια σχέση, που δεν

δέχεται «τελεσίγραφα» από την ερωτική του σύντροφο, κυριαρχεί σ’ αυτού του

είδους τα εγκλήματα.

«Είναι οι κοινωνικοπολιτισμικοί παράγοντες που επιδρούν και έχουν να κάνουν με

τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Είναι τα κοινωνικά πρότυπα, οι παραστάσεις

και προσδοκίες που έχουν οι άνδρες από τις γυναίκες-συντρόφους τους που δεν

τους επιτρέπουν μεγάλη παρέκκλιση από τους κοινωνικούς ρόλους», εξηγεί η κ. Β. Αρτινοπούλου.

Άθρωποι της διπλανής πόρτας, βιοπαλαιστές ή επιτυχημένοι στις δουλειές τους με

οικονομική άνεση, τους οποίους ο κοινωνικός περίγυρος χαρακτηρίζει «καλά

παιδιά», που δεν είχαν ποτέ δημιουργήσει προβλήματα στη γειτονιά τους, είναι

συνήθως οι δράστες. Η είδηση για το αποτρόπαιο έγκλημα που διέπραξαν, πέφτει

συνήθως σαν κεραυνός στους ανθρώπους που τους γνώριζαν. Σε κανέναν μέχρι τότε

δεν είχε περάσει από το μυαλό ότι «ένας τέτοιος» άνθρωπος θα περνούσε τόσο

εύκολα τη διαχωριστική γραμμή και θα έφθανε στο έγκλημα.

«Είναι ένα είδος εγκλήματος που έχει διαχρονική μορφή. Δεν γνωρίζει κοινωνικές

τάξεις, χρώμα ή φυλή. Ακριβώς επειδή κυριαρχούν αρχέγονα ένστικτα ή πολύ

έντονα συναισθήματα, όπως η ζήλεια, το πάθος, η τάση για εκδίκηση», καταλήγει

η κ. Αρτινοπούλου.

Ο δράστης σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις δεν περιορίζεται μόνο στην

εξόντωση του συντρόφου του. Το πάθος του τον οδηγεί στη μοιραία απόφαση να

βάλει και αυτός τέλος στη ζωή του. Σε έξι από τα 23 εγκλήματα ερωτικού πάθους

οι δράστες αυτοκτόνησαν και σε μία ακόμα περίπτωση ο δράστης αποπειράθηκε,

αλλά απέτυχε να βάλει τέλος στη ζωή του.


Μακελάρης – αυτόχειρας. Κυριευμένος από το πάθος για την όμορφη

Στέλλα Σπυριδάκη, ο Δημήτρης Κίτσος την εκδικήθηκε, κτυπώντας την στο πιο

ευαίσθητο σημείο της. Στα παιδιά της που λάτρευε. Τον 18χρονο Λευτεράκη της

και την 23χρονη Ιωάννα. Τα εκτέλεσε εν ψυχρώ, αδειάζοντας πάνω τους τις

σφαίρες τού πιστολιού του, αφού προηγουμένως αποπειράθηκε να σκοτώσει τη

μητέρα τους πετώντας την από το μπαλκόνι. Με το ίδιο όπλο, αμέσως μετά το

μακελειό, έβαλε τέλος στη ζωή του


Λουτρό αίματος. «Έπνιξε» το πάθος του σε λουτρό αίματος. Ο

25χρονος Βασίλης Μουζακίτης όρμησε στο Νοσοκομείο «Σωτηρία», στον θάλαμο όπου

νοσηλευόταν η γυναίκα του Δέσποινα Κώτση και την εκτέλεσε εν ψυχρώ. Από το

μένος του δεν γλίτωσε ούτε η πεθερά του, την οποία πυροβόλησε με κυνηγετική

καραμπίνα, σκοτώνοντάς την


Απελπισμένος έρωτας. Έξι μήνες «πολιορκούσε» την όμορφη Γιώτα, ο

Κωνσταντίνος Πασένοφ. Ένας απελπισμένος, παράφορος έρωτας που δεν έβρισκε

διέξοδο. Το πάθος μετατράπηκε σε μίσος και οργή για την άτυχη κοπέλα, που δεν

ανταποκρινόταν στον έρωτά του. Ο επίλογος γράφηκε μ’ ένα μαχαίρι, με το οποίο

κατακρεούργησε τη Γιώτα


Έκρηξη πάθους. Με μια χειροβομβίδα, ο καθηγητής ξένων

γλωσσών Γιάννης Μπάρκεβιτς έγραψε τον επίλογο μιας ιστορίας πάθους. Στο όνομα

της αγάπης τράβηξε την περόνη της χειροβομβίδας, εκδικήθηκε τον αντίζηλό του

και έβαλε τέλος στη ζωή του


Τραγική μάνα. Στέλλα Σπυριδάκη. Η μόνη που επέζησε από τη θύελλα

που κτύπησε το σπιτικό της. Ο Δημήτρης Κίτσος τής εξολόθρευσε τα παιδιά,

επειδή αρνήθηκε να ανταποκριθεί στις ερωτικές του προτάσεις. «Άσε με, του

έλεγε. Έχω παιδιά. Κόρη τής παντρειάς. Δεν είμαι εγώ για έρωτες», τόλμησε να

του πει, χωρίς να μπορεί να φανταστεί το μακελειό που θα ακολουθούσε


Η πεθερά. Προσπάθησε να γίνει «ασπίδα» για την κόρη της,

για να την προστατεύσει από την εκδικητική μανία του δολοφόνου. Ο Μουζακίτης,

ο οποίος είχε καταληφθεί από αμόκ, έστρεψε την οργή του και εναντίον της. Τη

«γάζωσε» και αυτή με τις σφαίρες τού όπλου του. Η άτυχη μητέρα Μαρία Κώτση

έπεσε αιμόφυρτη δίπλα στο παιδί της


Ολέθρια σχέση. Η Δέσποινα Κώτση, νυφούλα, χαμογελά στον

φωτογραφικό φακό για το ξεκίνημα τής νέας της ζωής. Ένας μεγάλος έρωτας για

τον Βασίλη Μουζακίτη, που εξελίχθηκε σε ολέθρια σχέση. Τη ζήλευε παθολογικά,

μέχρι που η Δέσποινα δεν άντεξε και έφυγε από το σπίτι. Το πλήρωσε με την ίδια

τη ζωή της


Μαρτυρικός θάνατος. Ήταν μόλις 21 χρόνων η όμορφη Γιώτα. Βρήκε

μαρτυρικό θάνατο στα χέρια του δολοφόνου, ο οποίος σε κατάσταση αμόκ τη

κτυπούσε με μανία με το μαχαίρι. Μια αθώα γνωριμία, σ’ ένα εργαστήρι

αγγειοπλαστικής, «σημάδεψε» τη ζωή της. Και όμως, η Γιώτα δεν έδωσε ποτέ την

παραμικρή αφορμή στον 26χρονο δολοφόνο να ελπίζει ότι η σχέση τους μπορούσε να

προχωρήσει πέρα από μια απλή φιλία


«ΩΡΑΙΑ. Ήταν πολύς καιρός. Είμαι ευτυχής που επικοινώνησες μαζί μου και ότι

σου έλειψα. Σου εύχομαι τύχη στην καινούργια σου ζωή. Με αγάπη, Τζων».

Μια ερωτική επιστολή και ταυτόχρονα ένα «αγγελτήριο θανάτου» από τον καθηγητή

ξένων γλωσσών Γιάννη Μπάρκεβιτς. Ένας απελπισμένος έρωτας που δεν εύρισκε

ανταπόκριση από τη σύζυγο του 43χρονου αντιπλοιάρχου Σπύρου Μπενετάτου και ο

οποίος σφραγίσθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο. Με μια «επιχείρηση καμικάζι» που

τίναξε στον αέρα και τους δύο. Με μια χειροβομβίδα ο καθηγητής ξένων γλωσσών,

απόγευμα Μεγάλης Πέμπτης του 1995, έγραψε τον επίλογο της ερωτικής του

ιστορίας παίρνοντας εκδίκηση από τον αντίζηλό του και βάζοντας τέλος στη ζωή

του. Ενας «επιτάφιος» πάθους, εκδίκησης και αυτοκαταστροφής, για τον ίδιο και

τον αντίζηλό του στο όνομα της γυναίκας που αγαπούσε και δεν μπορούσε να

αποχωρισθεί. Πήγε στο σπίτι του ζευγαριού αποφασισμένος να σκοτώσει και να

αυτοκτονήσει. Μόλις ο Σπύρος Μπενετάτος τού άνοιξε την πόρτα, τράβηξε την

περόνη της χειροβομβίδας και τα τίναξε όλα στον αέρα.

Ερωτικά εγκλήματα που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη τα τελευταία χρόνια.

Η Γιώτα Γιουβάνη ήταν 21 χρόνων. Δεν είχε προλάβει να χαρεί τον έρωτα και τη

ζωή. Τα όνειρά της και η ζωή της έγιναν κομμάτια. Βρήκε μαρτυρικό θάνατο από

τα χέρια του δολοφόνου Κωνσταντίνου Πασενώφ, 26 χρόνων. Θολωμένος από το

ερωτικό πάθος του που δεν έβρισκε ανταπόκριση, την κατακρεούργησε ξημερώματα

της 2ας Απριλίου 1997, στο δώμα της πολυκατοικίας της οδού Αχαρνών 443.

Η μοιραία γνωριμία της άτυχης κοπέλας με τον δολοφόνο της έγινε πριν από έξι

μήνες στο εργαστήρι αγγειοπλαστικής όπου εργάζονταν και οι δύο. Ο Πασενώφ την

ερωτεύθηκε παράφορα. Ένας έρωτας όμως που δεν έβρισκε καμία ανταπόκριση.

Η κοπέλα από την αρχή της γνωριμίας τους δεν του είχε αφήσει κανένα περιθώριο

να ελπίζει για κάτι περισσότερο από μια απλή φιλία. Όσο η κοπέλα αρνιόταν να

ανταποκριθεί στον έρωτά του, τόσο εκείνος την πίεζε φορτικά. Η Γιώτα

αναγκάσθηκε να αλλάξει δουλειά για να τον αποφύγει.

Εγκλωβισμενος στο πάθος του ο Πασενώφ δεν άργησε να πάρει τη μοιραία απόφαση.

Να εκτονώσει το πάθος του σκορπίζοντας το θάνατο. Ξημερώματα της 2ας Απριλίου

αναρριχήθηκε στην ταράτσα της πολυκατοικίας όπου βρίσκεται το δώμα. «Βούτηξε»

μέσα από την τζαμαρία στο δωμάτιο, την ώρα που η άτυχη κοπέλα κοιμόταν στο

κρεβάτι της. Έπεσε πάνω της και την άρπαξε από το λαιμό μέχρι που αυτή

λιποθύμησε. Με ένα μαχαίρι τη χτύπησε με μανία στο θώρακα, στους αγκώνες και

στο λαιμό. Τόση ήταν η οργή του, η μανία για εκδίκηση, που το μαχαίρι έσπασε

στα χέρια του και η λάμα έμεινε καρφωμένη στο λαιμό της κοπέλας. Την επομένη

το βράδυ, ο δολοφόνος συνελήφθη κοντά στο σπίτι του, στην οδό Δημητρακοπούλου

στο Κουκάκι. Ήταν σε άθλια κατάσταση από το ποτό και το χασίς, περιφερόταν

στους δρόμους και παραμιλούσε: «Τη σκότωσα…» έλεγε, και χτυπούσε το κεφάλι

του στον τοίχο.


ΣΕ ΕΝΑ λουτρό αίματος «έπνιξε» το πάθος του για την εν διαστάσει σύζυγό του

Δέσποινα Κώτση ο 25χρονος Βασίλης Μουζακίτης, ο οποίος όρμησε σε κατάσταση

αμόκ στο θάλαμο του νοσοκομείου «Σωτηρία» όπου αυτή νοσηλευόταν και την

εκτέλεσε εν ψυχρώ με κυνηγετική καραμπίνα. Από το μένος του δράστη δεν γλίτωσε

ούτε η μητέρα της 20χρονης Δέσποινας. Έστρεψε εναντίον της την καραμπίνα και

πάτησε πολλές φορές τη σκανδάλη τραυματίζοντάς την θανάσιμα. Σκηνές

αλλοφροσύνης ακολούθησαν την εισβολή του δράστη στο νοσοκομείο. Ασθενείς,

επισκέπτες και προσωπικό, όταν άκουσαν τους πυροβολισμούς, άρχισαν να τρέχουν

έντρομοι στους διαδρόμους για να καλυφθούν. Ο δολοφόνος, εκμεταλλευόμενος τη

σύγχυση, διέφυγε αλλά συνελήφθη λίγο αργότερα από αστυνομικούς της Άμεσης

Δράσης που τον εντόπισαν.

Θύματα του ερωτικού δράματος και τα δύο ανήλικα παιδιά του ζευγαριού τα οποία

έμειναν στο δρόμο ορφανά από μητέρα και με τον πατέρα τους στη φυλακή.

Ο 25χρονος Βασίλης Μουζακίτης ζήλευε παθολογικά την όμορφη γυναίκα του. Άγριοι

καβγάδες και σκηνές ζηλοτυπίας δηλητηρίαζαν σχεδόν καθημερινά τη ζωή του

ζευγαριού. Μέχρι που η 20χρονη Δέσποινα Κώτση τα «βρόντηξε» και έφυγε από το

σπίτι. Ούτε όμως στο σπίτι της μητέρας της, όπου κατέφυγε, δεν βρήκε την

ησυχία της. Το παρελθόν την «κυνηγούσε». Ο Βασίλης Μουζακίτης δεν μπορούσε να

αποδεχθεί τον χωρισμό και την πίεζε φορτικά να επανασυνδεθούν.

Έσερνε τα βήματά του στην παραλία της Ραφήνας. Τα χέρια του ήταν γεμάτα

αίματα. Ένα ανθρώπινο ράκος. Παραμιλούσε συνεχώς. Οι αστυνομικοί που τον είδαν

να περιφέρεται σε αυτήν την άθλια κατάσταση με κομμένες τις φλέβες στην

παραλία της Ραφήνας, αφού του έδωσαν τις πρώτες βοήθειες για να σταματήσει η

αιμορραγία, τον έβαλαν σε περιπολικό και τον οδήγησαν στο «Ιπποκράτειο». Στο

δρόμο για το νοσοκομείο ο 40χρονος μαθηματικός Επαμεινώνδας Τάτσης τους

αποκάλυψε την τραγική αλήθεια. Λίγες ώρες πριν είχε σκοτώσει και είχε κάψει τη

γυναίκα που αγαπούσε παράφορα. Την 27χρονη χορογράφο Χαρίκλεια Οικονόμου. Τον

μοναδικό έρωτα της ζωής του, όπως ο ίδιος έλεγε. Λογόφεραν για ασήμαντη

αφορμή. «Της ζήτησα να κάνουμε έρωτα. Αυτή αρνήθηκε και μου είπε να πάω στην

κουζίνα να της φτιάξω καφέ». Γι’ αυτόν ήταν μεγάλη προσβολή. «Θόλωσε», άρπαξε

ένα λοστό και της πολτοποίησε το κεφάλι. Στη συνέχεια έβαλε φωτιά και την

έκαψε. Ο Επαμεινώνδας Τάτσης στη συνέχεια επιχείρησε να βάλει τέλος στη ζωή

του κόβοντας τις φλέβες του.