Ο τομέας του streaming τον τελευταίο χρόνο θα μπορούσε να παρομοιαστεί με ένα ρινγκ πυγμαχίας. Στη μία γωνία, στέκεται το Netflix. Ο πρωτοπόρος των πλατφορμών ροής που έχει για όπλο του τις χιλιάδες σειρές και τα blockbusters στον κατάλογό του στην προσπάθειά του να κρατήσει τους συνδρομητές του καθηλωμένους για ώρες μπροστά από τις οθόνες τους. Στην άλλη γωνία, βρίσκεται το YouTube. Η δωρεάν εφαρμογή με τον ακαταμάχητο πειρασμό του γρήγορου, ελεύθερου και ατελείωτου περιεχομένου με βίντεο που προσελκύει μικρούς και μεγάλους. Τον διαιτητή στην αναμέτρηση αυτή καλούνται να κάνουν οι θεατές, οι οποίοι, μολονότι δεν έχουν πια χρόνο ούτε καν να διαλέξουν τι θα δουν από τους δύο αυτούς καταλόγους, με κάθε κλικ που κάνουν μπορούν να επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Nielsen, τον περασμένο Μάιο, στην αγορά της Αμερικής, που θεωρείται η πλέον κρίσιμη, ο χρόνος θέασης των δύο πλατφορμών μαζί ξεπέρασε το 20%. Συγκεκριμένα, το YouTube ήταν πρώτο με 12,5% και το Netflix δεύτερο με 7,5%. Ο τρίτος διεκδικητής ήταν η Disney, η οποία ωστόσο, αν και διαθέτει πολλά συνδρομητικά κανάλια στο μπουκέτο της, υστερεί σημαντικά, με συγκεντρωτικό ποσοστό 5%. Τα καμπανάκια στα γραφεία των στελεχών του Netflix μάλλον θα έχουν αρχίσει να χτυπάνε για τα καλά εφόσον απειλείται η ηγετική παρουσία της σελίδας, δεδομένου ότι οι επιδόσεις του YouTube έχουν βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με τα τελευταία δύο χρόνια, αυξάνοντας τη μεταξύ τους ψαλίδα.

Ως αντίλογο, οι άνθρωποι του Netflix θα μπορούσαν να πουν ότι η Nielsen περιορίζεται στη συγκέντρωση στοιχείων αποκλειστικά από τις τηλεοράσεις, αφήνοντας τις υπόλοιπες φορητές συσκευές στο περιθώριο. Και δεν θα έχουν άδικο, αφού το 30% των συνδρομητών της πλατφόρμας παρακολουθεί το περιεχόμενο της αρεσκείας του από το κινητό, τον υπολογιστή ή την ταμπλέτα του. Ακόμα κι έτσι, ωστόσο, η τάση αυτή της ενίσχυσης του YouTube δεν πρέπει να τους καθησυχάζει. Κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, κάθε στιγμή της ημέρας 7 εκατομμύρια τηλεθεατές είναι συντονισμένοι στο YouTube στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ στο Netflix 4,7 εκατομμύρια. Το βράδυ, στις ώρες της prime time, δηλαδή της ζώνης με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, 11,1 εκατομμύρια Αμερικανοί βλέπουν τα βίντεο του YouTube, ενώ 10,7 εκατομμύρια τις σειρές, τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του Netflix.

ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΒΙΝΤΕΟ. Χαρακτηριστικό της μεγάλης διείσδυσης που γνωρίζει πλέον το YouTube εκτός της νεολαίας, όπου ήταν πάντα δημοφιλές, είναι ότι έχει μεγαλώσει και η διάρκεια των βίντεο που δημοσιεύονται. Το 49% πλέον είναι διάρκειας 11 λεπτών και άνω. Το δε 60% όλων εκείνων που προτιμούν να τα παρακολουθούν από την τηλεόρασή τους ξοδεύουν τουλάχιστον μισή ώρα σε αντίστοιχο περιεχόμενο. Η κυριαρχία της πλατφόρμας βέβαια επεκτείνεται και εκτός βίντεο. Το 31% όλων εκείνων που ακούνε podcast σε εβδομαδιαία βάση και είναι άνω των 13 ετών επιλέγει το YouTube, ενώ το 27% το Spotify και το 15% το Apple Podcast.

Το στοιχείο που κάνει την επικράτηση του YouTube έναντι του Netflix πιο εμφατική είναι πως έρχεται χωρίς ιδιαίτερα μεγάλη προσπάθεια. Ενώ το Netflix δαπανά 18 δισ. δολάρια (15,4 δισ. ευρώ) για την απόκτηση ή τη δημιουργία περιεχομένου, το YouTube το κάνει ελεύθερα. Η σελίδα που μετράει ήδη δύο δεκαετίες ζωής στον αέρα του Διαδικτύου έχτισε την αυτοκρατορία της γιατί 500 ώρες περιεχομένου δημοσιεύεται εκεί κάθε λεπτό από τους 65,3 εκατομμύρια δημιουργούς σε όλον τον κόσμο. Δηλαδή φιλμάκια συνολικής αθροιστικής διάρκειας 82 χρόνων ανεβαίνουν εκεί κάθε μέρα. Δεν είναι τυχαίο πως το 2024 έκλεισε με το YouTube να έχει έσοδα άνω των 36 δισ. δολαρίων (30,79 δισ. ευρώ). Αυξημένα έσοδα είχε και από τις υπηρεσίες YouΤube Music και YouTube Music Premium με συνολικά 100 εκατομμύρια συνδρομητές.

Για να περάσει στην αντεπίθεση το Netflix τους τελευταίους μήνες συμφώνησε για την απόκτηση εκπομπών από δημιουργούς που μέχρι τώρα δραστηριοποιούνταν στο YouTube. Eνα παράδειγμα είναι το παιδικό πρόγραμμα «Ms. Rachel» και τα τηλεπαιχνίδια «Pop the Balloon» και «Sidemen». Είναι επίσης σε συζητήσεις με γνωστούς YouΤubers για να ενώσουν μαζί τους τις δυνάμεις, όπως οι Μαρκ Ρόμπερ, Ντουντ Πέρφεκτ, Ντάνι Γκόου και Gracie’s Corner.