«Κανένα τίμημα δεν είναι πολύ υψηλό για την απόκτηση αληθινών αριστουργημάτων» έγραψε ο βαρόνος Τζέιμς Μάγερ ντε Ρότσιλντ το 1855.

Ο πατριάρχης της δυναστείας των Ρότσιλντ εκτός από λόγιος ήταν και ένας ακόρεστος συλλέκτης, ο οποίος μαζί με τη σύζυγό του, Μπέτι, και αργότερα τον γιο του, Αλφόνς, δημιούργησε μια τόσο πλούσια και υψηλής ποιότητας και γούστου συλλογή που όχι απλώς θα τη ζήλευαν πολλά μουσεία, αλλά θα γινόταν αιτία τα αντικείμενα υψηλής αισθητικής να αναφέρονται ως ότι ακολουθούν «το γούστο των Ρότσιλντ».

Περί τα 600 αντικείμενα της οικογενειακής συλλογής, η οποία διευρύνθηκε με την έλευση των επόμενων γενεών, θα συνθέσουν το περιεχόμενο μιας από τις σημαντικότερες δημοπρασίες του φθινοπώρου. Θα πραγματοποιηθεί τρεις ημέρες με διά ζώσης παρουσία των υποψήφιων αγοραστών και ταυτόχρονη διαδικτυακή συμμετοχή, στις 11, 12 και 13 Οκτωβρίου, από τον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη.

Γαλλικά έπιπλα, πίνακες των Μεγάλων Δασκάλων, σπάνιες πορσελάνες και κοσμήματα της περιόδου της Αναγέννησης συγκαταλέγονται ανάμεσα στα προς πώληση αντικείμενα που αναμένεται να προσελκύσουν ιδιώτες συλλέκτες αλλά και μουσεία από κάθε γωνιά του πλανήτη.

«Πρόκειται για μια οικογένεια που είχε δημιουργήσει, σε δύο με τρεις γενιές, τη μεγαλύτερη περιουσία στην Ευρώπη» λέει ο αντιπρόεδρος του οίκου στην Αμερική, Τζόναθαν Ρέντελ. «Δεν ήταν απλώς πλούσιοι, είχαν πολιτική δύναμη.

Η συλλογή τους αντικατοπτρίζει ανθρώπους που θεωρούσαν τους εαυτούς τους ίσους με τους μεγάλους πρίγκιπες και εμπόρους της Ιταλίας και τις διάφορες γερμανικές βασιλικές οικογένειες» προσθέτει.

Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά καθώς η οικονομική δυνατότητα του Τζέιμς και της Μπέτι τούς έδινε την ευκαιρία να αγοράσουν χωρίς περιορισμούς ό,τι επιθυμούσαν και να υποστηρίξουν με άνεση τον πολυτελή τρόπο ζωής τους;

Οταν δε ο Τζέιμς επέκτεινε την τραπεζική αυτοκρατορία της οικογένειας στη Γαλλία στις αρχές του 19ου αιώνα, έγινε γρήγορα μια ισχυρή προσωπικότητα στη χώρα.

Η επιρροή του αυξήθηκε, καθώς καθιερώθηκε ως κορυφαίος τραπεζίτης στο γαλλικό κράτος και χρηματοδότησε, μεταξύ άλλων, την κατασκευή σιδηροδρόμων και ορυχείων.

Με τον καιρό η επιχειρηματική του δράση τον ανέδειξε έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο και οι φιλοδοξίες του αποτυπώθηκαν στις μεγαλοπρεπείς επαύλεις του, ενώ και οι γενιές που ακολούθησαν συνέχισαν με σεβασμό τη διατήρηση αλλά και τον ποιοτικό εμπλουτισμό της οικογενειακής συλλογής, με αποτέλεσμα στη δημοπρασία που θα πραγματοποιηθεί τον επόμενο μήνα το βλέμμα να σαγηνεύεται από τους ιταλικούς καθρέφτες από ορεία κρύσταλλο και ανάγλυφη διακόσμηση από επιχρυσωμένο χαλκό (τέλη 17ου αι.) με εκτίμηση 150.000-250.000 δολάρια, τα κομψά επιχρυσωμένα μικροέπιπλα του Λουδοβίκου XV από ορείχαλκο, έβενο και ιαπωνική λάκα (300.000-500.000 δολάρια) και τα ρολόγια που μεταφέρονται στην πλάτη ελεφάντων, του 18ου αι., από πατιναρισμένο μπρούντζο με εκτίμηση 70.000-90.000 δολάρια.

Από τη συλλογή της Πολίν Καρπίδα

Αρωμα Ελλάδας έχει μία από τις πολυαναμενόμενες δημοπρασίες που θα πραγματοποιηθούν στα τέλη Οκτωβρίου από τον οίκο Sotheby’ s.

Ο λόγος για τη συλλογή της Πολίν Καρπίδα, της βρετανίδας συλλέκτριας και συζύγου του έλληνα επιχειρηματία Ντίνου Καρπίδα, η οποία αφού άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της ως μαικήνας πολλών εικαστικών δημιουργών – χαρακτηρίστηκε από ορισμένους ως η Πέγκι Γκουγκενχάιμ της Ευρώπης – αποφάσισε στα 80 της χρόνια να δημοπρατήσει μέρος της συλλογής της.

Στις 30 και 31 Οκτωβρίου θα βγουν στο σφυρί περί τα 300 έργα της συλλογής της – την οποία διαμόρφωσε συμβουλευόμενη σε μεγάλο βαθμό τον Αλέξανδρο Ιόλα – με υπογραφές όπως του Ντέμιαν Χερστ, της Ναν Γκόλντιν, της Τρέισι Εμιν και της Σάρα Λούκας, τα οποία και βρίσκονταν στο σπίτι της, στην Υδρα.

Η εκτίμηση για τον τζίρο της δημοπρασίας των έργων της συλλογής Καρπίδα υπολογίζεται σε 11 εκατ. δολάρια.

Αγνωστος, ψηφιακός Κιθ Χέρινγκ στο σφυρί

Ηταν ο Κιθ Χέρινγκ πρωτοπόρος της ψηφιακής τέχνης;

Πέντε άγνωστα σχέδια που δημιούργησε σε υπολογιστή το 1986 όχι μόνο έρχονται να στηρίξουν αυτή την άποψη, αλλά και να αναζωογονήσουν την προβληματική αγορά των NFTs καθώς βγαίνουν σε διαδικτυακή δημοπρασία σε αυτή τη μορφή από τον οίκο Christie’ s από τις 12 έως τις 20 Σεπτεμβρίου.

Αν και επιφυλακτικός απέναντι στην τεχνολογία, ο Χέρινγκ άρχισε να υποκύπτει στις δυνατότητες των υπολογιστών ως εργαλεία ζωγραφικής όταν κάθισε μπροστά σε ένα Macintosh που έφερε ο Στιβ Τζομπς στο πάρτι γενεθλίων του εννιάχρονου γιου του Τζον Λένον, Σον εν έτει 1984.

Λίγο αργότερα απέκτησε έναν Amiga, όπως και ο φίλος του, Αντι Γουόρχολ κι άρχισε να πειραματίζεται με το Quantel Paintbox, έναν πρόδρομο του Photoshop και να δημιουργεί έργα με έντονες γραμμές και σε φωσφορίζουσες αποχρώσεις, που θα χρησιμοποιούνταν για ένα βιντεοπαιχνίδι.

Τα σχέδια ως τώρα ήταν αποθηκευμένα σε δισκέτες και δεν είχαν δημοσιοποιηθεί. Η εκτίμηση για κάθε ένα από τα σχέδια κυμαίνεται από 200.000 έως 500.000 δολάρια και το σύνολο της συλλογής σε 1,65 εκατ. δολάρια.