Τον Ιανουάριο του 1972 στο BBC 2 και στη βραδινή ζώνη υψηλής τηλεθέασης του Σαββάτου, ξεκίνησε η προβολή μιας εκπομπής τέχνης που δεν έμοιαζε με καμία απ’ όσες είχαν μέχρι τότε προβληθεί. Εφερε τον τίτλο «Ways of Seeing», επρόκειτο να ολοκληρωθεί σε τέσσερα ημίωρα επεισόδια και κύριος δημιουργός και παρουσιαστής της ήταν ο μαρξιστής εικαστικός, κριτικός τέχνης και βραβευμένος λογοτέχνης Τζον Μπέρτζερ (John Berger). Η αιρετική, προβοκατόρικη ματιά της έγινε ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή: Στην εναρκτήρια σκηνή του πρώτου επεισοδίου, ο Μπέρτζερ, ο οποίος στέκεται μπροστά σε ένα από τα πιο γνωστά έργα της Αναγέννησης, τον πίνακα «Αφροδίτη και Αρης» του Μποτιτσέλι, που βρίσκεται στη βρετανική Εθνική Πινακοθήκη, «αποκεφαλίζει» ξαφνικά με έναν σουγιά την Αφροδίτη (στην πραγματικότητα, επρόκειτο, φυσικά, για αντίγραφο και το γύρισμα έγινε σε μια εγκαταλελειμμένη αποθήκη στα προάστια του Λονδίνου). Αμέσως μετά, ακολουθεί η απερίφραστη δήλωση προθέσεων των δημιουργών της εκπομπής: Σκοπός τους ήταν να αποδομήσουν ορισμένες από τις κοινές παραδοχές σχετικά με τη μεγάλη παράδοση της ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Παραδοχές σχετικά με την ομορφιά, την αλήθεια, τη διάνοια, τον πολιτισμό, τη μορφή, το κοινωνικό στάτους, το γούστο.

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε

Ή εγγραφείτε

Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ