Το μικρό ιστορικό της ατυχούς στιγμής που απαθανάτισαν σε ανύποπτο χρόνο οι φωτογράφοι, οι οποίοι βρίσκονταν για τη 48η επέτειο αποκατάστασης της δημοκρατίας στο Προεδρικό Μέγαρο, καταδεικνύει με σαφήνεια τις ανάγκες της ψηφιακής εποχής και φωτίζει την αέναη αγωνία: χωρίς διαδικτυακούς εμφυλίους και εικονικές αντιπαλότητες υπάρχει ζωή στα social media; Τα αντιμαχόμενα στρατόπεδα όρισαν εν ριπή οφθαλμού την πολεμική τους και ένα ήταν το ερώτημα πάνω στο οποίο καλούνταν να συντάξουν την επιχειρηματολογία τους: έχουν χώρο στη γιορτή της δημοκρατίας, τόσο φορτισμένη συμβολικά, μια βερμούδα και ένα ζευγάρι σαγιονάρες; Αυτά ήταν τα στοιχεία που προκάλεσαν το παραλήρημα σε όσους ταράχθηκαν ή προσποιήθηκαν ότι έμειναν ενεοί από το outfit του βιολιστή της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, ο οποίος είδε να πρωταγωνιστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αφού ένα «κλικ» τον δείχνει με ελαφριά καλοκαιρινή ενδυμασία να περιδιαβάζει στους κήπους του Προεδρικού Μεγάρου. Πρόκειται για τον Ιωάννη Στρατάκη. Πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να δηλώσουν τον θαυμασμό τους εξαίροντας όχι μόνο τις ικανότητές του ως μουσικού αλλά και τη γενική και πολύπλευρη γνώση του. Μιλάει, για παράδειγμα, άπταιστα αρχαία ελληνικά, τα οποία άρχισε να μαθαίνει στην Ολλανδία όταν πήγε για σπουδές. Οπως λέει, «ξεκίνησα τα μαθήματα όταν έρχονταν μετά τη συναυλία και μου μιλούσαν στα αρχαία ελληνικά. Ηθελα να ανταποκρίνομαι επαρκώς». Εκεί έμεινε 33 χρόνια και εργαζόταν στη Συμφωνική Ορχήστρα της πόλης του Μάαστριχτ. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 2014, εντάχθηκε στη Συμφωνική της ΕΡΤ και παράλληλα διοργάνωνε εκδηλώσεις σε μορφή θεατρικού αναλογίου όπου παρουσίαζε κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας. Δεν φανταζόταν ότι η προχθεσινή συναυλία στο Προεδρικό Μέγαρο θα τον έβγαζε, και μάλιστα με τόσο έντονο τρόπο, από την ήσυχη καθημερινότητά του.

Οι ανώνυμες αναφορές στο Twitter έπεσαν βροχή: «Δίπλα από τη λέξη προκατάληψη στο λεξικό θα πρέπει να μπει αυτή η φωτογραφία. Οι στερεοτυπικές συμπεριφορές θα πρέπει να εκλείψουν απ' όπου και αν προέρχονται, όπου και αν απευθύνονται» ή «Μια στάση για καλησπέρα στο Προεδρικό Μέγαρο γυρνώντας από μπάνιο στη Λούτσα». Υπάρχουν και επώνυμοι υποστηρικτές του κ. Στρατάκη όπως ο διεθνής αρχιμουσικός Μύρων Μιχαηλίδης: «Πριν λίγο, ευρισκόμενος στο εξωτερικό, πληροφορήθηκα κάτι που με δυσαρέστησε πολύ. Με αφορμή την ηλίθια παρανόηση και την αηδιαστική εκμετάλλευση του θέματος από κάποιους κυρίους θα ήθελα να πω τα εξής: οι δύο κύριοι στη φωτογραφία είναι δύο επιφανή στελέχη της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ. Πρόκειται για τον εξαίρετο βιολοντσελίστα Ρενάτο Ρίτο, κορυφαίο στην ομάδα των τσέλων, και τον επίσης εξαίρετο Ιωάννη Στρατάκη, κορυφαίο βιολονίστα της Συμφωνικής της ΕΡΤ. Ο κ. Στρατάκης είναι ένας καλλιτέχνης με σπουδές και μόρφωση, ο οποίος επιπλέον μιλά άπταιστα αρχαία ελληνικά. Ο κ. Στρατάκης δεν πήγε ντυμένος κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, αλλά έφτασε με αυτά τα ρούχα για την πρόβα, με σκοπό ν' αλλάξει στη συνέχεια και να φορέσει την επίσημη ένδυση του μουσικού (...)». Ο βιολιστής της ΕΡΤ και πρωταγωνιστής στον ψηφιακό κόσμο τις τελευταίες μέρες αισθάνθηκε την ανάγκη ν' απαντήσει μέσα από τους προσωπικούς του λογαριασμούς στα social media για την κριτική που δεχόταν. Εξήγησε ότι δεν υπήρξε προσκεκλημένος «στην εορτή της αποκαταστάσεως», όπως έγραψε, της δημοκρατίας. Κατά τα όσα έγραψε, και μάλιστα σε πολυτονικό, πήγε στο Προεδρικό Μέγαρο κατευθείαν από την παραλία στην «εργολαβική» εργασία του έπειτα από «οδικό ταξίδι 1½ ώρας μέσα στην ντάλα» για να είναι στην ώρα του. «Δεν θα φόραγα το (κατά τα άλλα όμορφο) κοστούμι εργασίας διότι είναι από χονδρό χειμερινό ύφασμα και κοντά στα 60 μου δεν αντέχω και πολύ τη ζέστη και την υγρασία. Αλλωστε αν το φόραγα από πριν ίσως να τσαλακωνόταν από τον ιδρώτα». Αντελήφθη ότι ξεχώριζε για τους λάθος λόγους, «ήμουν ενδυματολογική παραφωνία αφού σχεδόν όλοι όσοι βρίσκονταν στον χώρο ακολουθούσαν τους κανόνες του dress code», όπως λέει, αλλά δεν ήταν κάτι το οποίο επεδίωξε. «Οταν έφτασα στο Προεδρικό Μέγαρο, αναζήτησα με άλλους συναδέλφους νερό. Δυστυχώς το εναπόθεσαν στη νοτιοανατολική πλευρά του κήπου, ίσως 1+ χιλιόμετρο μακριά από τα καμαρίνια των "εργατών". Εκείνη την πορεία προς το νερό κατέγραψε ο φακός, ώρα που ο κόσμος - πλην ελαχίστων - δεν είχε ακόμη δεχθεί επισκέπτες. Θα έβγαινα να αγοράσω νεράκι απ' έξω, αλλά για λόγους ασφαλείας τα ΑΔΤ μας τα κρατούσε η ασφάλεια εισόδου, άρα δεν μπορούσα ούτε να βγω ούτε να ξαναμπώ», εξήγησε. Πού να φανταστεί ότι η αμφίεσή του εκείνη τη στιγμή δεν θα περνούσε απαρατήρητη και θα γινόταν viral με όλα τα «δέοντα» συνοδευτικά σχόλια; Ο κ. Στρατάκης αντελήφθη τους λόγους που προκάλεσε τους εν λόγω κλυδωνισμούς η εμφάνισή του και τονίζει: «Επιστρέφοντας στο καμαρίνι είδα τους εύζωνες να μπαίνουν στο Προεδρικό Μέγαρο και ντράπηκα. Ηταν φασκιωμένα τα παιδιά μέσα σε αυτή τη φρικτή ζέστη και δεν κουνιόταν φύλλο. Επειδή ντράπηκα προσπάθησα να πάω από το πλάι, αλλά μου το απαγόρευσαν. Ετσι πέρασα από το συγκεκριμένο σημείο και με συνέλαβε ο φακός».

 

Ο κ. Στρατάκης θεωρεί ότι έγινε αφορμή για τόση ταραχή, «δικαιολογημένη μερικώς εάν κανείς δεν γνωρίζει πως η φωτογραφία ελήφθη αρκετά πριν από την έναρξη της εκδηλώσεως. Λυπούμαι επίσης που έγινα αφορμή να χυθεί τόσο λεκτικό δηλητήριο στο διαδίκτυο. Μην ανησυχείτε όμως, τα κοστούμια μου είναι υπεράριθμα και δεν οδηγείς με λουστρίνια, αλλά τα φέρνεις μαζί και ντύνεσαι όταν πρέπει όπως πρέπει. Α! και κάτι άλλο, τη δημοκρατία δεν την κάνουν τα ρούχα». Πολλοί είναι εκείνοι που θα συμφωνήσουν μαζί του και άλλοι τόσοι θα συνεχίσουν τον διάλογο, παίρνοντας αφορμή από σχετικά σχόλια του ψηφιακού κόσμου: «Τα ράσα μπορεί να μην κάνουν τον παπά, αλλά όταν πηγαίνεις σε επίσημη εκδήλωση στο Προεδρικό Μέγαρο με αμφίεση παραλίας κάποιος θα πρέπει να σου δείχνει την πόρτα. Σ' αυτή τη χώρα όμως η γελοιοποίηση των θεσμών και της ευπρέπειας αποτελεί εθνικό σπορ και προνόμιο προοδευτικών».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από