Μπετόβεν: Οι πλήρεις σονάτες για βιολί και πιάνο, Βολφγκανγκ Σνάιντερχαν, Καρλ Ζέμαν, Deutsche Grammophon, 3Cd, Bluray audio

Οι ηχογραφήσεις αυτές κατέχουν μία ξεχωριστή θέση σε ένα ξεχωριστό ρεπερτόριο, στο οποίο έχουν δοκιμαστεί δισκογραφικά περίπου οι πάντες: περίπου δεν υπάρχει μεγάλος βιολονίστας και μεγάλος πιανίστας που να έχουν δουλέψει σε ντουέτα και να μην πέρασαν από τις σονάτες για βιολί και πιάνο του Μπετόβεν. Και όχι μόνον τις δύο πιο διάσημες ανάμεσά τους, την «Ανοιξη» και την «Κρόιτσερ», αλλά το σύνολό τους. Τα ονόματα που συναντά κανείς να έχουν ηχογραφήσει αυτά τα έργα είναι κάτι σαν χρυσή βίβλος του βιολιού και του πιάνου. Πρακτικά, μέσα σε τέτοιο πλούτο, είναι περίπου αδύνατο να πει κανείς ότι υπάρχουν κάποιες ηχογραφήσεις που αφήνουν με διαφορά κάποιες άλλες, από τις σημαντικές, πίσω τους. Στην ουσία, η σύγκριση επαφίεται στον υποκειμενισμό και στις προτιμήσεις του κάθε ακροατή. Αλλο ο Χάιφετς, άλλο ο Οιστραχ, άλλο ο Μενουχίν κι άλλο ο Πέρλμαν – όμως, «άλλο» δεν σημαίνει «καλύτερο» ή «χειρότερο». Ανάμεσα σε τόσα «άλλα», υπάρχουν λοιπόν και ο Σνάιντερχαν με τον Ζέμαν. Ο Σνάιντερχαν δεν υπήρξε ποτέ βιολονίστας της διασημότητας όλων των παραπάνω ομότεχνών του. Δεν υπήρξε όμως ποτέ και λιγότερο σημαντικός βιολονίστας από αυτούς. Ενας μουσικός καθολικός, τον οποίο πάντοτε αγαπούσαν πολύ να ακούν πριν απ’ όλους οι ίδιοι οι μουσικοί και τα πιο μυημένα ακροατήρια, ιδίως της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης. Η πορεία του και ως σολίστ και στη μουσική δωματίου αλλά και ως ορχηστικού μουσικού υπήρξε μοναδική. Ο Ζέμαν επίσης ουδέποτε έγινε Γκίλελς ή Ρίχτερ. Ομως, ουδέποτε κι εκείνος υπήρξε ελάσσονος σημασίας σολίστ σε σχέση με οποιονδήποτε άλλον. Εχοντας αυτό το ιδιόμορφο κοινό στοιχείο, οι δύο μουσικοί, άνθρωποι και οι δύο της ουσίας στην πιο πλήρη έκφρασή της, άφησαν πίσω τους αρκετές ηχογραφήσεις. Και αυτή εδώ είναι η κορωνίδα των επιτευγμάτων τους. Είναι ένας Μπετόβεν τίμιος, ευθύς, πιστός και χωρίς τίποτα που να παραπέμπει την αυτομεγάλυνση των ερμηνευτών του. Μια ηχογράφηση που τιμά όσο λίγες το γράμμα, το πνεύμα μα και το ήθος των σπουδαίων αυτών έργων. Και που για κάποιους είναι πάντοτε η πρώτη επιλογή όταν θέλουν να τα ακούσουν.

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε

Ή εγγραφείτε

Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ