«Ρόμα». Μία από τις πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς καταφτάνει στις ελληνικές αίθουσες (για ν’ αρχίσουμε να διαμορφώνουμε εικόνα γύρω από το μεγάλο δίλημμα «Κουαρόν ή Λάνθιμος», εάν δεν θίγουμε ιερά και όσια). Με μια αφαιρετική ανάγνωση πρόκειται για μια ανοιχτή επιστολή του Αλφόνσο Κουαρόν («Gravity», «Τα παιδιά των ανθρώπων», «Θέλω και τη μαμά σου») προς τις γυναίκες που τον μεγάλωσαν. Ο σκηνοθέτης επιστρέφει στην παιδική ηλικία του – ανεξάντλητη φλέβα χρυσού για κινηματογραφική συγκίνηση – και, παράλληλα, ανοίγεται στην πολιτική αναταραχή κατά τη δεκαετία του 1970 στην Πόλη του Μεξικού. Ολα αυτά μέσα από την ιστορία της Κλίο (Γιαλίτσα Απαρίσιο), μιας νέας οικιακής βοηθού στη γειτονιά της Ρόμα. H ταινία – σε διανομή Netflix – κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο τελευταίο Φεστιβάλ της Βενετίας (και τρεις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες: σκηνοθεσίας, σεναρίου, καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας). Πρωταγωνιστούν oι Γιαλίτσα Απαρίσιο, Μαρίνα ντε Ταβίρα.

«Γυναίκες που περάσατε από δω». Θα τη γράψουμε την υπόθεση της ταινίας, αλλά όλη η ουσία στον Σταύρο Τσιώλη είναι η αισθηματική αγωγή που αποπνέει κάθε πλάνο και το σύνολο στο τέλος. Δύο άνδρες (Ερρίκος Λίτσης και Κωνσταντίνος Τζούμας) αναλαμβάνουν μια παράξενη υποχρέωση: να φυλάξουν τσίλιες έξω από ένα παλιό σπίτι αθηναϊκής συνοικίας, στο οποίο γίνονται παράνομες εργασίες για να προστεθεί ένα δωμάτιο. Μπροστά τους θα περάσουν διαφορετικές προσωπικότητες, που κοντοστέκονται και κουβαλάνε μαζί τους αφηγήσεις. Ισως να περάσουν πολεοδόμοι από μπροστά τους που παριστάνουν τους αθώους διαβάτες για να συλλάβουν τους παρανομούντες. Ισως να περάσουν φαντάσματα γυναικών που άφησαν πληγές και ανεκπλήρωτες υποσχέσεις. Ισως περάσουν θραύσματα μιας αληθινής ζωής με τη μορφή ονείρου. Παίζουν ακόμη: Ελένη Ουζουνίδου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ελλη Τρίγγου, Ρόζα Προδρόμου, Μιχάλης Σαράντης, Γιώργος Μελισσάρης, Μπάμπης Σαρηγιαννίδης, Σταμάτης Τζελέπης, Νίκος Σεβαστόπουλος, Τάκης Χρυσικάκος, Αινείας Τσαμάτης.

«Aquaman». Προορισμένος να γίνει τιτάνας του box office, ο άρχοντας της θάλασσας κατέρχεται στην επίγεια και υποθαλάσσια αρένα μπας και δώσει ένα credit στην DC Comics στον ανελέητο πόλεμο με τη Marvel. Ο Τζέισον Μομόα έχει αποδείξει το γκελ με το κοινό της περιπέτειας, αλλά εδώ προφανώς χρειάζεται να δέσει όλη η συνταγή, για να μην πάρει την εκδίκησή του το σενάριο. Ξέρετε: «Ημιατλάντιος αναρωτιέται ποιος είναι και πού πάει μέχρι που μια επικίνδυνη αποστολή τον στέλνει στην αρχή του πραγματικού του εαυτού». Οι ταινίες του είδους ρίχνουν τα πάντα στη μάχη του CGI, αλλά έστω και λίγο χιούμορ να διαθέτουν είναι κέρδος για όποιον βγαίνει από την αίθουσα. Σκηνοθετεί ο Μαλαισιανοαυστραλός Τζέιμς Γουάν, που έγινε γνωστός μέσα από τις ταινίες τρόμου «Saw», «Παγιδευμένη ψυχή» και «Το Κάλεσμα» – αλλά και τους «Μαχητές των δρόμων 7».

«Η ιστορία μιας πρεμιέρας». Η δημιουργία των Τιερί Ντεμεζιέρ και Αλμπάν Τερλέ καταγράφει την πρώτη παραγωγή του Μπενζαμέν Μιλπιέ ως (πρώην πλέον) καλλιτεχνικού διευθυντή της Σχολής Χορού της Οπερας του Παρισιού. Η επιλογή του Μιλπιέ, ευρύτερα γνωστού από τη χορογραφία που έκανε για την ταινία «Μαύρος κύκνος», στην οποία πρωταγωνιστούσε η σύζυγός του Νάταλι Πόρτμαν, ήταν μια αντισυμβατική επιλογή, οπότε η πρώτη παράσταση μπαλέτου που θα παρουσίαζε αναμενόταν με ανυπομονησία. Το ντοκιμαντέρ, που παρακολουθεί τους χορευτές και τον Μιλπιέ στις πρόβες, είναι παραγωγής 2015, αλλά βρίσκει τώρα διανομή από τη Neo Films.

«Ο δικός της πόλεμος». Οι αγώνες της δημοσιογραφίας – ναι, υπάρχουν κι αυτοί σε πείσμα των fake news και του τραμπισμού, για να μείνουμε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού – συνεχίζουν να γεννούν σενάρια αξιώσεων. Βασισμένη στη ζωή της βετεράνου πολεμικής ανταποκρίτριας των «Sunday Times» Μαρί Κόλβιν η ταινία του υποψήφιου για Οσκαρ σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ Μάθιου Χάινεμαν παρακολουθεί την αποστολή της δημοσιογράφου, μαζί με τον φωτογράφο Πολ Κονρόι (Τζέιμι Ντόρναν), στην πιο επικίνδυνη αποστολή της ζωής τους: την πολιορκούμενη πόλη Χομς της Συρίας. Πρωταγωνιστεί η υποψήφια για Οσκαρ Ρόζαμουντ Πάικ.

«Ο Ασπροδόντης». Βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα του Τζακ Λόντον, η ταινία κινουμένων σχεδίων του Αλεξάντερ Εσπιγκάρες (βραβευμένου με Οσκαρ κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους για το «Mr Hublot» το 2014) είναι ένα καλοφτιαγμένο παραμύθι για τη ζωή ενός λυκόσκυλου που εγκαταλείπει την άγρια φύση και γνωρίζει τον κόσμο των ανθρώπων. «Αρχικά σκέφτηκα να το κάνω spaghetti western γιατί είμαι μεγάλος φαν του είδους. Επιτέλους για μια φορά να μη μιλάνε τα ζώα!» δήλωσε πρόσφατα ο σκηνοθέτης. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Στεφάν Γκαλάρντ, απ’ την πλευρά του, είδε «μια ιστορία για την ενηλικίωση, για τα πρώτα βήματα, για τους κινδύνους που υπάρχουν στον κόσμο.

«Spider-Man: μέσα στο αραχνο-σύμπαν». Οι Κρίστοφερ Μίλερ και Φιλ Λορντ, οι άνθρωποι πίσω από το «Lego Movie», «εισχωρούν» στο σύμπαν του Σπάιντερμαν, όπου όλοι μπορούν να φορέσουν τη μάσκα του υπερήρωα. Πρώτος και καλύτερος ο Μάιλς Μοράλες από το Μπρούκλιν, ο αφροαμερικανός λατίνος έφηβος που συνεχίζει παράλληλα με τον Πίτερ Πάρκερ στα κόμικς της Μarvel (από το 2011).