Θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι πως χρειάζονται πολλές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Είναι απαράδεκτο να μεγαλώνουμε αγχωμένα, από το δημοτικό κιόλας, παιδιά. Εξαιρετικά ανταγωνιστικά, με καμία αίσθηση ομαδικότητας, τα οποία αναπτύσσουν σε όλα τα σχολικά τους χρόνια τη δεξιότητα του να αποστηθίζουν μαθήματα. Βάσει όλων των διεθνώς αποδεκτών κριτηρίων, το σκανδιναβικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι το πιο αποτελεσματικό και παρότι μέχρι τις αρχές του 2000 η Σουηδία κατείχε την πρώτη θέση, η Φινλανδία, εν μέσω πολύ σοβαρής οικονομικής κρίσης, δημιούργησε ένα αξιοζήλευτο εκπαιδευτικό πρότυπο. Αυτό λοιπόν το εκπαιδευτικό σύστημα είναι αντικείμενο μελέτης από όλες τις χώρες και θα πρέπει και στην Ελλάδα να υιοθετήσουμε πολλά στοιχεία του για να πλησιάσουμε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που δεκαετίες τώρα ακούμε αλλά δεν βλέπουμε. Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στον ελεύθερο χρόνο και στις μικρότερες ηλικίες στο παιχνίδι. Τα παιδιά ξεκινούν το σχολείο στα 7 τους χρόνια, έχουν λιγότερη μελέτη για το σπίτι, έχουν περισσότερα και συχνότερα διαλειμματα, λιγότερα διαγωνίσματα (λιγότερος ανταγωνισμός και φόρτος διαβάσματος) και περισσότερες ομαδικές εργασίες και μάθηση μέσα από το παιχνίδι.

Τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο ελεύθερο χρόνο να παίξουν, να ξεκουραστούν, να συνεργαστούν, να αισθανθούν δημιουργικά μέσα στο σχολείο τους για να μπορέσουν να μορφωθούν ουσιαστικά. Είναι απαραίτητος ο ελεύθερος χρόνος για τη σωστή συναισθηματική, ψυχολογική, γνωστική και σωματική τους ανάπτυξη.

Η έναρξη του μαθήματος στις 09.00 θα τους χαρίσει λίγο περισσότερο ύπνο ή λίγο περισσότερο παιχνίδι. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα «βγάζει» αγχωμένα, κουρασμένα παιδιά, χωρίς παιδεία. Ας παραδειγματιστούμε από πιο επιτυχημένα μοντέλα και ας είμαστε πιο ανοιχτόμυαλοι στις αλλαγές.