Η συνεισφορά της οικογένειας Πινιφαρίνα στην εξέλιξη του αυτοκινήτου, μέσα από τον ριζοσπαστικό σχεδιασμό τους εδώ και ένα αιώνα είναι ανυπολόγιστη. Αμέτρητα αυτοκίνητα είχαν τη σχεδιαστική  υπογραφή της διάσημης οικογένειας, που πάντα φρόντιζε να έχουν το ιταλικό ταπεραμέντο. Στα περισσότερα αυτοκίνητα το στυλ τους αποτελούσε προέκταση του στυλ που υιοθετούσαν οι Ιταλοι στη αισθητική κουλτούρα τους.

Ο Πάολο Πινινφαρίνα , που «έφυγε» πριν από λίγες ημέρες, ήταν ο πρόεδρος της ιταλικής φίρμας και γόνος της διάσημης ιταλικής φαμίλιας , φρόντιζε να δίνει «ζωή» στη σχεδίαση των αυτοκινήτων. Αυθεντικός Ιταλός που υπερασπιζόταν το πάθος για το σχεδιασμό των αυτοκινήτων γεννήθηκε στο Τορίνο, το 1958 με τον ίδιο να δηλώνει ότι παίζει σημαντικό ρόλο να γεννιέσαι και να μεγαλώνεις στο σωστό μέρος ( την καρδιά της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας). Τα γονίδια του τα είχε κληρονομήσει από τον παππού του, τον  Μπατίστα, που έχτισε την Carrozzeria Pinin Farina σχεδόν πριν από ένα αιώνα, το 1930. Ο ίδιος είχε δηλώσει ότι η αγάπη του για τους μαραθώνιους ίσως τον βοήθησε ώστε να «τρέξουν» την εταιρεία σε άλλο επίπεδο!

Ο οίκος σχεδιασμού των Πινινφαρίνα άλλαξε συθέμελα τον τρόπο με τον οποίο έβγαιναν τα αυτοκίνητα από τις γραμμές παραγωγής.  Ο οίκος Pininfarina έχει συνδέσει όσο κανένας άλλος το όνομά του με τo Μαρανέλο και τα τετράτροχα αριστουργήματα της Ferrari!

Στη θέση του προέδρου της εταιρείας βρέθηκε εξαιτίας ενός θλιβερού γεγονότος, αφού τα ηνιά της Pininfarina τα κρατούσε ο αδελφός του Αντρέα έως το 2008, όταν σκοτώθηκε με τη βέσπα του σχεδόν λίγα χιλιόμετρα έξω από το εργοστάσιο. Το δόγμα των Πινινφαρίνα ήταν να προσδίδουν στυλ στα αυτοκίνητα που σχεδίαζαν. Να δίνουν ζωή στις γραμμές, να ποντάρουν στην αεροδυναμική τους και να μην αψηφούν ότι θα πρέπει να έχουν κομψές γραμμές, όπως μια ιταλίδα!

Η ιστορική φίρμα σχεδίασε τα πιο γνωστά μοντέλα της Lancia, Fiat, Alfa Romeo, Peugeot ενώ στην ιταλική εταιρεία των Πινιφαρίνα χρεώνεται και το πρώτο στον κόσμο καμπυλωτό παρμπρίζ! Εκτός από τα αυτοκίνητα ο σχεδιασμός του «πέταξε» σε αεροπορικές εταιρείες έως και τα τρένα – μεταξύ αυτών και τα πρώτα τραμ στην Ελλάδα. Από τα χέρια του Πάολο πέρασαν και τα σχέδια αρκετών μοτοσικλετών. Άλλωστε ο ίδιος σπούδασε μηχανικός– μηχανολόγος, ενώ τα πρώτα του επαγγελματικά χιλιόμετρα τα διένυσε το 1980, στην Αμερική για λογαριασμό της GM, της Cadillac αλλά και της Honda.

Στο γραφείο του είχε πάντα κρεμασμένο το βραβείο που κέρδισε το 2011 από τη Γαλλία ως η  «Ιταλική προσωπικότητα της χρονιάς» για τη συμβολή του στην επιτυχία του προγράμματος Autolib «ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοινής χρήσης» για την πόλη του Παρισιού, ενώ υπήρξε και αντιπρόεδρος της ASI (Automotoclub Storico Italiano) ως το 2023.

Ο Πάολο κατάφερε να διατηρήσει ζωντανή την παράδοση της οικογένειας, που ήταν η σχεδιαστική οξυδέρκεια και η επιθετικότητα που χαρακτήριζε τους προγόνους του. Αλλωστε με αυτά τα χαρίσματα κέρδισαν και τον απαιτητικό Έντσο Φεράρι, που τους εμπιστεύθηκε να σχεδιάσουν σε λευκό χαρτί τα μοντέλα του και να δημιουργηθούν πολλά από τα πιο διάσημα και ιστορικότερα αυτοκίνητα της φίρμας με σήμα το αλογάκι! Ο Πάολο ήταν η κινητήρια δύναμη, που κρατούσε ζωντανά τα γονίδια της θρυλικής οικογένειας.

O ίδιος σε παλαιότερη συνέντευξη του είχε αποκαλύψει ένα περιστατικό  όταν ήταν μικρός με τον πατέρα του, Σέρτζιο σε μια έκθεση αυτοκινήτου στα μέσα της δεκαετίας του 60. Όταν τον ρώτησε πιο αυτοκίνητο του αρέσει περισσότερο ο Πάολο του ανέφερε ένα αντίπαλο μοντέλο που δεν τον είχε σχεδιάσει η εταιρεία τους. Ο πατέρας του, παρόλο που δεν του άρεσε η απάντηση, την αποδέχθηκε, θαυμάζοντας την ειλικρίνεια του και το ταλέντο του να ξεχωρίζει τα όμορφα σχεδιαστικά αυτοκίνητα (που ήταν μια Alfa Romeo)! Ο Πάολο είχε δηλώσει ότι το αγαπημένο του στοιχείο ήταν η μηχανολογία και όχι ο σχεδιασμός των αυτοκινήτων, επειδή η εμφάνιση τον τρόμαζε – αφού αυτό είναι που βλέπει ο κόσμος –  και για αυτό δεν υπήρξε φανατικός της σχεδιαστικής δημιουργικότητας!

Το μεγάλο σχολείο για αυτόν ήταν η διοίκηση της εταιρείας Pininfarina Extra που ασχολιόταν με το σχεδιασμό επίπλων, αρχιτεκτονικών έργων αλλά και της Coca-Cola, Lavazza, Motorola και Aeronautica. Επίσης, είχε επιμεληθεί τη σχεδίαση του γηπέδου της Juventus FC και τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Τορίνο το 2006.

Ένα από τα μοντέλα που θαύμαζε – και είχε σχεδιάσει ο ίδιος – ήταν ένα κόνσεπτ σπορ μοντέλο, που είχε το όνομα του πατέρα του, Σέρτζιο, μια κάμπριο barchetta που είχε ως βάση μια Ferrari.

Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2019 η φίρμα είχε σε περίοπτη θέση ένα δικό της αυτοκίνητο, ένα supercar των 2 εκατομμυρίων ευρώ, που πλέον έβαζε την Pininfarina στο «χάρτη» των κατασκευαστών. Ο Πάολο Πινινφαρίνα είχε πει ότι αυτό ήταν ένα όνειρο αλλά και ο όραμα του παππού του, που πίστευε ότι «μια μέρα θα γίνουμε αυτόνομη μάρκα με την επωνυμία Pininfarina».

Πίστευε έως και πρότινος ότι τα κλασικά αυτοκίνητα είναι πιο όμορφα αλλά πρέπει να έχουμε το βλέμμα στο μέλλον και την εξέλιξη.

Το ΔΣ της εταιρείας σε ανακοίνωση της αναφέρθηκε στο πάθος του Πάολο: «Είμαστε όλοι εξαιρετικά ευγνώμονες στον Πινινφαρίνα για την εξαιρετική συνεισφορά του στην εταιρεία και για το ότι πάντα υποστήριζε με πάθος την ιστορία και την εταιρική μας ταυτότητα – τόσο από άποψη στυλ όσο και από ηθικές και συμπεριφορικές επιλογές.»