Η Γερμανία, η υπερδύναμη στην αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης και όχι μόνο, εξακολουθεί να κινείται για να παραταθεί η χρήση κινητήρων εσωτερικής καύσης σε καινούργια οχήματα και μετά το 2035. Σε αντίθεση με τις επιθυμίες της Κομισιόν, οι γερμανικές εταιρείες με τη στήριξη μεγάλης μερίδας πολιτικού κόσμου στο Βερολίνο επιδιώκουν να χαλαρώσουν κι άλλο ή να καταργηθούν οι σχετικοί ευρωπαϊκοί κανονισμοί φοβούμενοι τον ανταγωνισμό από την Κίνα.

Σε παρέμβασή του ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας και αρχηγός του Ελεύθερου Δημοκρατικού Κόμματος (FDP) της χώρας Κρίστιαν Λίντνερ ζητεί ουσιαστικά να αποφασίσει η ίδια οι αγορά για το τι είναι βιώσιμο και ποια λύση θέλουν οι καταναλωτές, όχι οι πολιτικοί.

Ο ένας από τους τρεις εταίρους του κυβερνητικού συνασπισμού της χώρας, μαζί με τους Σοσιαλδημοκράτες και τους Πράσινους, ξεκινά ξανά τη συζήτηση για την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035. Ο Λίντνερ και το κόμμα του, που παραδοσιακά τάσσονται υπέρ των επιχειρήσεων, επιδιώκουν περισσότερες εξαιρέσεις για τα συνθετικά καύσιμα που θα μπορούν να χρησιμοποιούνται.

«Θα πρέπει να προχωρήσουμε περισσότερο και γενικά να είμαστε ανοικτοί στην τεχνολογία» δήλωσε ο ίδιος μιλώντας στην εφημερίδα «Augsburger Allgemeine». «Τα συνθετικά υγρά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα είναι ένας τρόπος να είμαστε φιλικοί προς το κλίμα» πρόσθεσε. Ο Λίντνερ υποσχέθηκε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα εφαρμόσει τέτοια φορολογική πολιτική ώστε να υποστηρίξει τα βιοκαύσιμα καθώς και τα συνθετικά καύσιμα.

Το στοίχημα για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι μεγάλο αφού ο συνολικός κλάδος των οχημάτων στη χώρα πραγματοποιεί εξαγωγές αξίας άνω των 350 δισ. ευρώ και συνολικό τζίρο που ξεπερνά τα 500 δισ. ευρώ κάθε χρόνο.

Νομοθεσία

Το 2023 η ΕΕ ενέκρινε νομοθεσία που θα απαγορεύει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, όπως πρότεινε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Το κόμμα των Χριστιανοδημοκρατών στη Γερμανία έχει ζητήσει να καταργηθεί η πρόβλεψη αυτή. Οπως είχε αναφέρει το κόμμα σε προσχέδιο του προεκλογικού του προγράμματος, στόχος είναι να καταργηθεί η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης ώστε να διατηρηθεί η τεχνολογία αιχμής των κινητήρων εσωτερικής καύσης της Γερμανίας και αυτή να αναπτυχθεί με τεχνολογικά και κλιματικά ουδέτερο τρόπο.

Το θέμα έχει λάβει, όπως όλα δείχνουν, μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς πλησιάζουν οι ευρωεκλογές του Ιουνίου. Αυτό συμβαίνει την ώρα που ο κλάδος αναζητεί τρόπους να γίνει πιο πράσινος με ηλεκτρικά και άλλα οχήματα, την ώρα που κινεζικές εταιρείες όπως η BYD και αμερικανικές όπως η Tesla απειλούν με «εισβολή» ολόκληρη την ΕΕ. Από την πλευρά τους, πιο συντηρητικοί πολιτικοί της Γερμανίας θα ήθελαν να ακυρώσουν τελείως τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης της ΕΕ.

Το πλάνο της ΕΕ

Το πλάνο της ΕΕ για κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης σε νέα οχήματα από το 2035 είχε κινδυνεύσει να μην περάσει ύστερα από βέτο που είχε ασκήσει η ίδια η Γερμανία. Το Βερολίνο είχε αποσύρει την κάθετη αντίθεσή του όταν επιτεύχθηκε συμβιβασμός. Αυτός αφορούσε την πρόβλεψη ότι οι πωλήσεις και η κυκλοφορία νέων αυτοκινήτων που θα κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα θα υπολογίζεται για την επίτευξη των κλιματικών στόχων του μπλοκ για μηδενικούς καθαρούς ρύπους.

Ως συνθετικά καύσιμα («e-fuels») ορίζονται όσα παράγονται αποκλειστικά με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και αφορούν όλους τους τύπους καυσίμου – αμόλυβδη, πετρέλαιο κίνησης, φυσικό αέριο κίνησης και κηροζίνη.