Με σειρά έργων, τα οποία καθυστερούσαν επί χρόνια και η …απουσία τους είχε τη δική της συμβολή στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, επιχειρεί τώρα ο ΟΣΕ να ενισχύσει την ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Η τραγωδία με τους 57 νεκρούς, έφερε στην επιφάνεια μια σειρά «ξεχασμένων» επεμβάσεων, οι οποίες αν και είχαν προγραμματιστεί δεν είχαν υλοποιηθεί, και θα έπρεπε πλέον να αντιμετωπιστούν με ταχύτερες διαδικασίες, ώστε να παράγουν άμεσα αποτελέσματα. Στόχος όλων των αρμοδίων (υπουργεία, ΟΣΕ κ.λ.π) είναι  να μειωθεί στο ελάχιστο η πιθανότητα να δημιουργηθούν νέες απρόβλεπτες καταστάσεις που θα έπλητταν περαιτέρω την ήδη τρωμένη αξιοπιστία του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, από τις 15 Μαρτίου 2023 μέχρι και σήμερα, ο ΟΣΕ έχει υλοποιήσει και δρομολογήσει σειρά παρεμβάσεων – εργασιών σε 15 «μέτωπα», με στόχο κυρίως την άμεση αποκατάσταση των ζημιών των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων των σηράγγων, καθώς και των ζημιών στις ραδιοεπικοινωνίες.

Ειδικότερα:

1. Έχει αποκατασταθεί πλήρως ο φωτισμός των σηράγγων: Πλαταμώνα,

Τεμπών, Αγίων Αναργύρων, Μαύρης Ώρας (νέα εγκατάσταση σε όλο το μήκος της), Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι, Κακιάς Σκάλας ΙΙ, Αγίων Θεοδώρων Ι και Αγίων Θεοδώρων ΙΙ (πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών).

2. Πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι και πεδιομετρήσεις του σήματος GSM-R σε όλες τις προαναφερθείσες σήραγγες, όπου διαπιστώθηκε πλήρης κάλυψη ραδιοσήματος ακόμη και με τη χρήση φορητών συσκευών.

3. Ελέγχθηκαν τα δίκτυα πυρόσβεσης σε όλες τις παραπάνω σήραγγες, όπως και τα αντίστοιχα αντλιοστάσια, τα οποία σήμερα είναι πλήρως λειτουργικά.

4. Ολοκληρώθηκε η επανατοποθέτηση πυροσβεστικών αυλόκρουνων, μανικών και ακροφυσίων σε όλες τις σήραγγες, από τις οποίες τα υλικά αυτά είχαν κλαπεί.

5. Ελέγχθηκαν και έγιναν και πάλι λειτουργικά τα συστήματα συναγερμού και καμερών CCTV των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών.

6. Αποκαταστάθηκε η ηλεκτροδότηση των σηράγγων Μαύρης Ώρας, Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι και ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι και ΙΙ, στις οποίες είχαν καταστραφεί πλήρως οι υποσταθμοί παροχής ηλεκτρικής ισχύος.

7. Επεκτάθηκε και ολοκληρώθηκε το σύστημα καμερών CCTV στις σήραγγες Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι και ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι και ΙΙ, που εκκρεμούσε λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησής τους.

8. Ελέγχθηκε η λειτουργία των καμερών παρακολούθησης, προσέγγισης και απομάκρυνσης των συρμών στις πύλες των σηράγγων Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι και ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι και ΙΙ.

9. Αποκαταστάθηκε η ραδιοεπικοινωνία μέσω VHF στις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα.

10. Αποκαταστάθηκε η λειτουργία του συστήματος SCADA Η/Μ στις σήραγγες του Πλαταμώνα και των Τεμπών, ώστε να παρέχει τη δυνατότητα επιτήρησης και απομακρυσμένου χειρισμού των συστημάτων αυτών, καθώς και άμεση ανίχνευση και διάγνωση των βλαβών τους.

11. Δημιουργήθηκαν και λειτουργούν τα Κέντρα Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) του σιδηροδρομικού δικτύου στην Κόρινθο, το ΣΚΑ, το Λιανοκλάδι, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται και αυτό της Λάρισας.

Το ΚΕΛ αποτελείται από 3 επιμέρους τμήματα: Το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) που ελέγχει και υλοποιεί την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών.

Το Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ) που ελέγχει την λειτουργία όλων των Η/Μ των σηράγγων στο τμήμα της αρμοδιότητάς του μέσω συστήματος SCADA.

Το Κέντρο Ασφαλείας Σηράγγων (ΚΑΣ) που ελέγχει την ασφάλεια των σηράγγων που ανήκουν στην αρμοδιότητά του μέσω του συστήματος CCTV που είναι εγκατεστημένο και ελέγχει όλες τις σήραγγες του δικτύου.

12. Λειτουργούν πλήρως οι παρακάτω Τηλεδιοικήσεις:

-Κορίνθου, που ελέγχει το τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη από το 2020.

– ΣΚΑ, που ελέγχει πλήρως τον σιδηροδρομικό κόμβο Αχαρνών, δηλαδή τα τμήματα Άγιοι Ανάργυροι – Αεροδρόμιο, Άγιοι Ανάργυροι – είσοδος ΣΣ Αχαρνών και Άγιοι Ανάργυροι – Άνω Λιόσια. Επίσης, από τον Μάιο του 2022 επιτηρεί το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός (το οποίο τηλεδιοικείται από την τηλεδιοίκηση του Λιανοκλαδίου), ενώ από τον Ιούνιο του 2023 ελέγχει το τμήμα είσοδος ΣΣ Αχαρνών – Οινόη και από τον Αύγουστο του 2023 ελέγχει το τμήμα Οινόη – Τιθορέα.

– Λιανοκλαδίου, που ελέγχει το τμήμα Τιθορέα – είσοδος σήραγγας Όθρυος, καθόσον το υπόλοιπο τμήμα μέχρι την βόρεια έξοδο του ΣΣ Δομοκού έχει καταστραφεί από την κακοκαιρία Daniel.

– Λάρισας, που ελέγχει το τμήμα από έξοδο ΣΣ Λάρισας – Πλατύ, αφού το τμήμα από τη βόρεια έξοδο του ΣΣ Δομοκού έως το σταθμό της Λάρισας καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel.

– Θεσσαλονίκης, που ελέγχει τα τμήματα Πλατύ – ΤΧ1, ΤΧ1-ΤΧ5 και ΤΧ1-Στρυμόνας-Προμαχώνας.

13. Βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για την ανάταξη της σηματοδότησης / Τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο, το οποίο έχει βανδαλιστεί πλήρως.

14. Στα τμήματα που λειτουργεί η σηματοδότηση, έχει εγκατασταθεί το παρατρόχιο σύστημα προστασίας συρμών ETCS, χωρίς ωστόσο, να εγκατασταθεί και στο σύνολο του τροχαίου υλικού το αντίστοιχο επιτρόχιο σύστημα.

15. Ολοκληρώθηκε η διαδικασία του αιτήματος ένταξης στο πρόγραμμα CEF2 για την ανάταξη όλων των Η/Μ των σηράγγων του τμήματος Άνω Λιόσια – Κιάτο, που έχουν καταστραφεί εντελώς από πολύμηνους βανδαλισμούς.

Έργα αποκατάστασης ζημιών Daniel

Το σιδηροδρομικό δίκτυο του βασικού άξονα Βορρά – Νότου στις 4 και 5 Σεπτεμβρίου 2024 υπέστη τις σοβαρότερες καταστροφές που έχουν καταγραφεί στην ιστορία του. Καταστράφηκαν πλήρως οι υποδομές και τα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης σε μήκος 180 χιλιομέτρων.

Το συνολικό κόστος προσωρινής και οριστικής αποκατάστασης ανέρχεται στο ποσό των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το λειτουργικό κόστος. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του ΟΣΕ, τα έργα αποκατάστασης των ζημιών θα ολοκληρωθούν στο τέλος του 2025.