Φωτιά παίρνουν οι τιμές της βενζίνης όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα καθιστώντας την έξοδο των εκδρομέων πιο δαπανηρή. Οπως προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα της αγοράς αλλά και τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου πετρελαιοειδών, η αμόλυβδη θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά, με αποτέλεσμα και άλλες περιοχές να προστίθενται στην πανάκριβη περιοχή των 2 ευρώ ανά λίτρο.

Ηδη πάνω από αυτή την τιμή πωλείται η αμόλυβδη σε Κυκλάδες (€2,148), Δωδεκάνησα (€2,056) και Ευρυτανία (€2,010). Οι προηγούμενες τιμές είναι σε μέσα επίπεδα. Πλησιάζουν σε αυτό το «καυτό» όριο η Κεφαλλονιά (€1,994 ευρώ/λίτρο), η Λευκάδα (€1,972), το Ρέθυμνο (€1,970), η Φωκίδα (€1,967), η Λέσβος (€1,963) και το Ηράκλειο (€1,954).

Στην αγορά των υγρών καυσίμων, όμως, καταγράφεται τον τελευταίο μήνα και ένα παράδοξο γεγονός. Η βενζίνη ανεβαίνει μεν, αλλά αντίθετα το πετρέλαιο κίνησης πέφτει. Και είναι, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών, ένα σπάνιο φαινόμενο, καθώς συνήθως οι τιμές στα δύο προϊόντα ακολουθούν ίδια τροχιά. Οι αναλυτές δεν μπορούν να αποδώσουν σε κάποιον ρεαλιστικό λόγο αυτή την ανάποδη πορεία.

Διαπιστώσεις

Παρατηρώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:

1        Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολάρια/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολάρια/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά, στα 896 δολάρια/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο «σκαμπανέβασμα». Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398, για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή όμως της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2-17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/λίτρο, στα 1,903 ευρώ.

2        Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολάρια/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ/λίτρο για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.

Παράγοντες

Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:

1       Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη. Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μεικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.

2       Η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Η διακύμανσή της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.

3       Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων. Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…

4       Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου. Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν απαραίτητα την πορεία του Μπρεντ.