Τον έλεγαν Γιούρι Κερπατένκο. Ηταν ο βασικός μαέστρος της ορχήστρας μουσικής δωματίου Γκιλέγια, στη φιλαρμονική της Χερσώνας, καθώς και του Μουσικού Θεάτρου Μίκολα Κούλις. Ηταν ρωσόφωνος, αλλά δεν έκρυψε ποτέ την εναντίωσή του στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ούτε στην κατάκτηση της Χερσώνας από τις ρωσικές δυνάμεις, στις 2 Μαρτίου. Δεν εγκατέλειψε την πόλη, παρέμεινε εκεί. Μέχρι και τον Μάιο, μάλιστα, πόσταρε  μηνύματα γεμάτα περιφρόνηση για τους εισβολείς στο Facebook. Τον Σεπτέμβριο, όμως, τα μέλη της οικογένειάς του που ζουν εκτός της Χερσώνας έχασαν κάθε επαφή μαζί του. Το τέλος για τον Γιούρι Κερπατένκο γράφτηκε σύμφωνα με το ουκρανικό υπουργείο Πολιτισμού την περασμένη εβδομάδα: ρώσοι στρατιώτες τον σκότωσαν, μέσα στο σπίτι του, αφού αρνήθηκε να συμμετάσχει σε κονσέρτο που διοργάνωσαν οι κατοχικές δυνάμεις προκειμένου να επιδείξουν την υποτιθέμενη «βελτίωση της ειρηνικής ζωής» στη Χερσώνα.

Τον πυροβόλησαν

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι ρωσικές κατοχικές δυνάμεις, μαζί με συνεργάτες τους εντός της φιλαρμονικής της Χερσώνας, ήθελαν να διοργανώσουν ένα πανηγυρικό κονσέρτο στη Χερσώνα, με τη συμμετοχή της ορχήστρας μουσικής δωματίου Γκιλέγια, ανήμερα της Διεθνούς Ημέρας Μουσικής, την 1η Οκτωβρίου. Ομως ο Γιούρι Κερπατένκο «αρνήθηκε κατηγορηματικά να συνεργαστεί». Το κονσέρτο πραγματοποιήθηκε, αλλά χωρίς την ορχήστρα του, η οποία αντικαταστάθηκε από ένα κουιντέτο εγχόρδων. Δώδεκα ημέρες αργότερα, ο μαέστρος πυροβολήθηκε θανάσιμα στην πόρτα της κατοικίας του. Λένε πως αρνήθηκε να ανοίξει την πόρτα στους ρώσους στρατιώτες, που πυροβόλησαν μέσα από αυτή. Λένε επίσης πως είχε αρνηθεί την είσοδο την κατοικία του στους ίδιους άνδρες την προηγουμένη, κι εκείνοι είχαν υποσχεθεί να επιστρέψουν. Η είδηση της δολοφονίας του, σε κάθε περίπτωση, προκάλεσε σύμφωνα με την «Guardian» την έντονη αντίδραση ουκρανών και διεθνών καλλιτεχνών. «Εχω δει τόση πολλή σιωπή από τους ρώσους συναδέλφους μου. Μήπως είναι η ώρα για τους ρώσους μουσικούς, ιδίως εκείνους που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό, να ορθώσουν επιτέλους το ανάστημά τους εναντίον των ενεργειών του ρωσικού καθεστώτος στην Ουκρανία;», αναρωτήθηκε η φινλανδο-ουκρανή μαέστρος Ντάλια Στασέβσκα. «Καθαρή γενοκτονία», χαρακτήρισε από την πλευρά του τη συμπεριφορά των ρωσικών δυνάμεων στην Ουκρανία ο γεννημένος στην Αγία Πετρούπολη μαέστρος Σεμιόν Μπιτσκόβ. «Η τραγική ειρωνεία είναι όλη αυτή η ρητορική για την ανωτερότητα της ρωσικής κουλτούρας, του ανθρωπισμού της», πρόσθεσε.

Μαζικές απελάσεις

Οι μάχες το Σαββατοκύριακο ήταν ιδιαίτερα σφοδρές τόσο στη Χερσώνα, στη Νότια Ουκρανία, όσο και στο Ντονέτσκ και το Λουχάνσκ, στην Ανατολική Ουκρανία – τις τρεις από τις τέσσερις περιφέρειες που προσάρτησε αυθαίρετα ο Βλαντίμιρ Πούτιν στη Ρωσία τον περασμένο μήνα χωρίς καν να τις ελέγχει πλήρως. Στο μεταξύ, ρωσικοί πύραυλοι και drones συνέχισαν να σφυροκοπούν ουκρανικές πόλεις. Η Ρωσία εξακολουθεί να πραγματοποιεί «μαζικές, βεβιασμένες απελάσεις Ουκρανών» από τα κατεχόμενα ουκρανικά εδάφη, κατήγγειλε το Ινστιτούτο για τη Μελέτη του Πολέμου (ISV), ένα αμερικανικό ερευνητικό κέντρο, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας «εσκεμμένης εκστρατείας εθνοκάθαρσης». Το Σάββατο, όμως, η «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» του ρώσου προέδρου στην Ουκρανία υπέστη ένα ακόμη πλήγμα: δύο ένοπλοι σκότωσαν 11 εθελοντές και τραυμάτισαν άλλους 15 σε χώρο στρατιωτικής εκπαίδευσης στη Νοτιοδυτική Ρωσία, στην περιοχή του Μπελγκορόντ. Οι ρωσικές Αρχές έκαναν λόγο για «δύο τρομοκράτες» με καταγωγή από την πρώην ΕΣΣΔ. Σύμφωνα με ανώτερο ουκρανό αξιωματούχο, οι δύο άνδρες κατάγονταν από το Τατζικιστάν, μία χώρα με κυρίως μουσουλμανικό πληθυσμό, και άνοιξαν πυρ εναντίον άλλων εθελοντών έπειτα από διαπληκτισμό για τη θρησκεία.