Τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών για το πόσο αρνητικά επηρεάζει η χρήση του κινητού τηλεφώνου τους οδηγούς είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με την έρευνα που τα ευρήματα αυτής, ένας οδηγός που χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο κατά την οδήγηση είναι επηρεάζεται περισότερο από ότι να οδηγεί υπό την επήρεια του αλκοόλ. Ειδικότερα, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) τονίζει ότι η οδηγική ικανότητα επηρεάζεται περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας τηλεφωνικής κλήσης από ό,τι η οδήγηση υπό την επήρεια με ποσοστό αλκοολαιμίας 0,8 γραμμάρια/λίτρο.

Για αυτό το λόγο και η νέα πλατφόρμα Drive In The Moment, έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους οδηγούς να αλλάξουν συνήθειες και να ελαττώσουν τη χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Επίσης, η έκθεση του Συμβουλίου Ασφαλείας στην Ευρώπη δείχνει ότι, οι έλεγχοι για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώθηκαν σε οκτώ χώρες, και αυξήθηκαν σε πέντε, ενώ, «τρομάζει» το γεγονός, ότι 13 χώρες έχουν «εγκαταλείψει» τη διαδικασία συλλογής δεδομένων για τον αριθμό των τροχονομικών ελέγχων, όντας ένα πολύ σοβαρό και κρίσιμο στοιχείο, που φανερώνει το έλλειμα σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Ο φόβος φυλάει τα έρμα

Όπως επισημαίνει η έρευνα του Συμβουλίου Ασφαλείας, ένα μεγάλο ποσοστό των Ευρωπαίων οδηγών δεν πιστεύει ότι μπορεί να «πιαστεί στα πράσα» σε έναν ενδεχόμενο τροχονομικό έλεγχο, και μόλις το 23% των Ευρωπαίων πίστευαν ότι ήταν πιθανό να ελεγχθούν για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ σε ένα τυπικό ταξίδι. Το Συμβούλιο επισημαίνει ,ότι, αν εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι από όλες τις χώρες, τότε, οι οδηγοί, εξαιτίας της πιο συχνής αστυνόμευσης, θα συνετιστούν και αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο στη μείωση των τροχαίων συμβάντων.

Η Έλεν Τάουνσεντ, διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι: «Η επαρκής αστυνόμευση είναι απολύτως κρίσιμη για αυτό. Χωρίς τη συστηματική, εμφανή αστυνόμευση και γνωστοποίηση των διαρκών τροχονομικών ελέγχων για την εφαρμογή του νόμου, η Ευρώπη δεν θα επιτύχει τον στόχο της να μειώσει στο μισό τους θανάτους από τροχαία συμβάντα και τους σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2030.»

Ακόμη πιο σημαντικά είναι τα στοιχεία της έρευνας που δείχνουν μεγάλες διαφοροποιήσεις για την χρήση της ζώνης ασφαλείας από χώρα σε χώρα και ιδιαίτερα για το πόσο σημαντική είναι η χρήση της για τους επιβάτες των πίσω καθισμάτων. Οι πιο τυπικοί στη χρήση της ζώνης ασφαλείας των πίσω καθισμάτων είναι οι Γερμανοί, όπου το 99% των επιβατών φορούν ζώνη ασφαλείας. Αντιθέτως, στην Ιταλία μόνο το 11%. Για αυτό το λόγο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών ζητά να γίνουν υποχρεωτικά τα προηγμένα συστήματα ανίχνευσης της υπενθύμισης ζώνης ασφαλείας των επιβατών στα πίσω καθίσματα για όλα τα νέα αυτοκίνητα.

Χαλάρωσαν τα μέτρα για τη χρήση κινητού

Οι αρνητικές συνέπειες της χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι πλέον γνωστές. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης, διατρέχουν τέσσερις φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε οδικά δυστυχήματα που είναι αρκετά σοβαρά για να τους τραυματίσουν. Όμως, παρά τις εκστρατείες που έχουν συντελεστεί ώστε να αποτρέπουν τους οδηγούς να μιλάνε κατά τη διάρκεια της οδήγησης, κρατώντας το κινητό τηλέφωνο ( και πολύ περισσότερο να στέλνουν μηνύματα ή να «χαζεύουν» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) η έρευνα φανερώνει κάτι πολύ θλιβερό: Oι κανόνες για την αποτροπή της χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά την διάρκεια της οδήγησης μειώθηκε σε 14 χώρες και μόλις σε 11 χώρες, αυξήθηκαν οι «καμπάνιες» που θα βοηθήσουν ώστε να αντιληφθούν οι οδηγοί το πόσο «εγκληματική» είναι αυτή η συνήθεια.