Το γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», που έχει μπλοκάρει για έξι ημέρες τη Διώρυγα του Σουέζ, μπορεί να αποκολληθεί έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας χάρη στον συνδυασμό της χρήσης μεγαλύτερων ρυμουλκών, των εργασιών βυθοκόρησης και της πλημμυρίδας, ανέφερε ολλανδική εταιρία που ασχολείται με την αποκόλληση του σκάφους.

Η επιχείρηση αποκόλλησης του τεραστίων διαστάσεων φορτηγού πλοίου, έδωσε τη δυνατότητα στην πρύμνη του να κινηθεί, ωστόσο παραμένει ασαφές πότε θα μπορέσει να επανέλθει σε κανονική θέση.

«Η πρύμνη του πλοίου άρχισε να κινείται προς το Σουέζ και αυτό ήταν θετικό σημάδι τη νύχτα, αλλά η παλίρροια έπεσε σημαντικά και σταματήσαμε» δήλωσε ο Ράμπι σε δημοσιογράφους στο Σουέζ.

«Περιμένουμε ότι ανά πάσα στιγμή το πλοίο θα μπορούσε να γλιστρήσει και να κινηθεί από το σημείο στο οποίο βρίσκεται» πρόσθεσε.

Το εφεδρικό σχέδιο

Το πλοίο -μήκους 400 μέτρων- έχει «σφηνωθεί» σε νότιο τμήμα του καναλιού, κυρίως λόγω ισχυρών ανέμων, από την Τρίτη, φρακάροντας μια από τις πιο πολυσύχναστες πλωτές οδούς του κόσμου. Περίπου το 15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κυκλοφορίας διέρχεται από τη Διώρυγα και εκατοντάδες πλοία περιμένουν να περάσουν αφότου γίνει η ρυμούλκηση του «Ever Given».

Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Οσάμα Ραμπία, εκτίμησε πως δεν είναι απαραίτητο να αφαιρεθούν κάποια από τα 18.300 εμπορευματοκιβώτια για να ελαφρύνει το φορτίο του πλοίου, ωστόσο οι ισχυρές παλίρροιες και οι άνεμοι περιπλέκουν τις προσπάθειες για την απελευθέρωσή του.

Εάν το σκάψιμο της άμμου και το τράβηγμα του πλοίου με ρυμουλκά δεν το μετακινήσει, οι ομάδες διάσωσης ενδέχεται  τελικά, να χρειαστεί να αφαιρέσουν ορισμένα εμπορευματοκιβώτια. Η μεταφορά του φορτίου του πλοίου σε άλλο σκάφος ή στην όχθη του καναλιού θα συνεπαγόταν μεταφορά ειδικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου ενός γερανού που θα χρειαζόταν να εκτείνεται σε ύψος άνω των 60 μέτρων.

Συνεχίζονται  οι προσπάθειες

Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, oι προσπάθειες ρυμούλκησης άρχισαν εκ νέου το απόγευμα του Σαββάτου και προγραμματίστηκαν περαιτέρω προσπάθειες το βράδυ της ίδιας ημέρας και το πρωί της Κυριακής, ανέφεραν τρεις πηγές με γνώση των λειτουργιών του καναλιού, αν και πρόσθεσαν ότι μπορεί να είναι απαραίτητο να αφαιρεθεί περισσότερη άμμος από το σημείο όπου βρίσκεται το πλοίο για να αποκολληθεί.

Η Ελλάδα έτοιμη να βοηθήσει

Η Ελλάδα, ως ένα κατεξοχήν ναυτικό έθνος με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην αξία της ελεύθερης και ανεμπόδιστης ναυσιπλοΐας σε παγκόσμιο επίπεδο και για τον λόγο αυτό κινητοποιήθηκε άμεσα αναφορικά με το μείζον ζήτημα που έχει προκύψει με τη διακοπή της λειτουργίας της Διώρυγας του Σουέζ μετά την προσάραξη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωση τα υπουργεία Εξωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ειδικότερα, γίνεται γνωστό πως το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών και Αντιρρυπαντικών Σκαφών ενημέρωσαν, μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, τη Διοίκηση της Διώρυγας του Σουέζ ότι η Ελλάδα είναι καθόλα έτοιμη να παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια και συνδρομή προς τη φίλη χώρα Αίγυπτο για την αποκατάσταση της ναυσιπλοΐας, τόσο σε επίπεδο ρυμούλκησης του πλοίου «Ever Given» όσο και σε επίπεδο εργασιών βυθοκόρησης.

Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζεται, η ελληνική πλευρά παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις ευελπιστώντας ότι πολύ σύντομα η Διώρυγα του Σουέζ θα είναι και πάλι διαθέσιμη στην διεθνή ναυσιπλοΐα.

Το «ευχαριστώ» της Αιγύπτου

Ιδιαίτερες ευχαριστίες προς τις ΗΠΑ, την Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ελλάδα εξέφρασε η Αίγυπτος για τη στήριξη που προσφέρθηκαν να δώσουν.

Τις ευχαριστίες μετέφερε ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία και παράλληλα τόνισε ότι το θέμα παρακολουθεί από πολύ κοντά ο Αιγύπτιος πρόεδρος ‘Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι. Επεσήμανε ότι η προσάραξη του πλοίου έγινε στο 151ο χιλιόμετρο της Παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ και όχι στο νέο Κανάλι της Διώρυγας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2015.

Έρευνες για τα αίτια του ατυχήματος

«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραμπία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».

Γι’ αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και έρευνα για τα αίτια.

Άλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το “Ever Given” είχαν περάσει άλλα δώδεκα πλοία χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.

«Ο καιρός ήταν ένας λόγος, αλλά ίσως υπήρχε τεχνικό σφάλμα ή ανθρώπινο λάθος» είπε, προσθέτοντας ότι η έρευνα συνεχίζεται.

Πώς «κόλλησε» το πλοίο

Αξιοποιώντας την τεχνολογία δορυφορικού εντοπισμού θέσης πλοίων, ένα βίντεο του Vessel Finder προσομοιώνει την πορεία του «MV Ever Given».

Οι δημιουργοί του βίντεο χρησιμοποίησαν το στίγμα από τον πομπό του τεράστιου φορτηγού πλοίου μέσα στη Διώρυγα του Σουέζ μέχρι τη στιγμή που ο καπετάνιος χάνει τον έλεγχο λόγω ισχυρών ανέμων και το μήκους 400 μ. σκάφος φρακάρει στην Διώρυγα του Σουέζ προκαλώντας «έμφραγμα» σε μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες του πλανήτη.

Ανάλογο βίντεο που καταγράφει τα τελευταία 90 λεπτά της πορείας του πλοίου στη διώρυγα του Σουέζ δημιούργησε και η FleetMon βάσει των δεδομένων AIS από τη θέση του.