Λύση τώρα προκειμένου να προχωρήσει η μεγαλύτερη επένδυση στο χώρο των logistics, ζητούν παράγοντες της συγκεκριμένης αγοράς, σε ό,τι αφορά το ΘΕΚ, το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Ένα έργο που εδώ και 20 χρόνια «κολλάει» σε διάφορες διαδικασίες, πιέσεις και γραφειοκρατικές εμπλοκές που βάζουν εμπόδια σε μια επένδυση που θα άλλαζε τα δεδομένα στο χώρο των εμπορευματικών μεταφορών.

Υπενθυμίζεται ότι το 2016 ξεκίνησε ένας ακόμη διαγωνισμός στον οποίον εμφανίστηκε ένα μόνο σχήμα, αυτή τη ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ (τράπεζα Πειραιώς) και η εταιρεία διαμεταφορών Goldair. Το κοινοπρακτικό σχήμα με την Πειραιώς να κατέχει την μερίδα του λέοντος (80% επί του σχήματος) κατέστη ο παραχωρησιούχος του έργου.

Εχει περάσει μια πενταετία σχεδόν και το έργο δεν έχει προχωρήσει, παρά τις πιέσεις που ασκούνται από το χώρο των logistics που επιθυμεί διακαώς τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.

Πριν από λίγες ημέρες παρενέβη η DG Com, h διεύθυνση κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, η οποία έχει πολλάκις κατηγορηθεί από όλα τα κράτη μέλη ότι μπλοκάρει την ανάπτυξη στον οικονομικό χώρο της Ένωσης. H DG Com ζήτησε την αύξηση του τιμήματος που πρέπει να δοθεί από τον επενδυτή προκειμένου να δοθεί το πράσινο φως.

Η Αρχή θέτει ως προϋποθέσεις για να εγκρίνει τη σύμβαση, να διπλασιαστεί το τίμημα στα 62 εκατ. ευρώ (έναντι 31 εκατ. ευρώ αρχικά) και να μειωθεί η διάρκεια της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια. Απαιτείται ακόμη το ύψος της ελάχιστης απαιτούμενης επένδυσης να αυξηθεί σε 55 από 33 εκατ. ευρώ.

Αν δεν υπάρξει συμβιβασμός, έστω και την τελευταία στιγμή, η Ελλάδα κινδυνεύει με απαίτηση επιστροφής περίπου 250 εκατ. ευρώ στην ΕΕ για τα χρήματα που δαπανήθηκαν για την ανάπτυξη του εμπορευματικού συγκροτήματος στο Θριάσιο, μέρος του οποίου είναι και το ακίνητο που παραχωρήθηκε στην ΘΕΚ ΑΕ.

Τι προέβλεπε η σύμβαση

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης του έργου είχε υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ και της εταιρείας «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο» Α.Ε. (ΘΕΚ ΑΕ), η οποία ελέγχεται κατά 80% από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς και κατά 20% από την Goldair Cargo. Η ΘΕΚ ΑΕ έχει αναλάβει την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο. Η σύμβαση επικυρώθηκε από τη Βουλή το 2018 και περίμενε την έγκριση από την Κομισιόν.

Να σημειωθεί ότι το 2019 η εταιρεία Μυτιληναίος υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή του έργου, του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.

Η σύμβαση επίσης προβλέπει και επένδυση 150 εκατ. ευρώ σε διάστημα πέντε ετών, για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου στη χώρα

Σε μια συγκυρία όπου η χώρα έχει ανάγκη από επενδύσεις και ανάπτυξη εναλλακτική του τουρισμού που να στηρίζεται πάνω σε σταθερές βάσεις, το έργο στο Θριάσιο θεωρείται εμβληματικό και γι’ αυτό πρέπει να προχωρήσει, όπως λένε και οι εταιρείες του χώρου.

Αν θα προχωρήσει η συμβιβαστική(;) λύση που πρότεινε η Κομισιόν κανείς δεν το γνωρίζει, αλλά είναι στην ευχέρεια του αναδόχου αν θα δεχθεί τροποποιητικές αλλαγές στη σύμβαση. Το ερώτημα είναι αν μετά από 20 χρόνια αβελτηρίας και μετά από έναν διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε πριν από μια 5ετία και με τον ανάδοχο να είναι επί της ουσίας συνδεδεμένος και με το ελληνικό Δημόσιο, θα μπορέσει να βρεθεί λύση για να ξεκινήσει το έργο.

Γιατί η κυβέρνηση βρίσκεται μεταξύ ενός μεγάλου διλήμματος με τον κίνδυνο να αναγκαστεί να πληρώσει δεκάδες εκατομμύρια και να «παγώσει» οριστικά ένα σημαντικό project.