Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου ( ACEA) δεν κατάφερε να λάβει την πολυπόθητη αναβολή από την ΕΕ που αφορά την επιβολή των αυστηρότερων κανονισμών για τα νέα πρότυπα εκπομπών Euro 6 και θα πρέπει να πληρούν όλα τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ειδικότερα, η ACEA ζήτησε από την ΕΕ να λάβει μια λογική πίστωση χρόνου έξι μηνών, προκειμένου να πουληθούν τα 600.000 στοκ αυτοκίνητα που έχουν ήδη κατασκευαστεί και παρέμειναν απούλητα λόγω της πανδημίας από τις αρχές του 2020. Όπως ισχυρίζεται η ACEA , να πουληθούν τα χιλιάδες στοκ καινούργια αυτοκίνητα , τα οποία δεν καλύπτουν τα νέα πρότυπα εκπομπών Euro 6d. Όμως, η ΕΕ αποφάσισε να μην δώσει παράταση και πλέον, τα νέα πρότυπα εκπομπών θα εφαρμοστούν, όπως ήταν εξαρχής προγραμματισμένα, από την 1η Ιανουαρίου του 2021.

Η ανακοίνωση της ΕΕ είναι σαφής και μεταξύ άλλων , προσθέτει, ότι , εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα οι αυτοκινητοβιομηχανίες γνωρίζουν ότι από την 1η Ιανουαρίου θα εφαρμοστούν οι αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, συμπληρώνοντας ότι «μια σχετική νομοθετική ευελιξία δεν πρέπει να επιφέρει καθυστερήσεις στις ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές φιλοδοξίες και να ανατρέπει τις δεσμεύσεις μας στην Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα και του στόχους μας για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.» Η ανακοίνωση ισχυρίζεται, μεταξύ άλλων, ότι «Η αυστηρή περιβαλλοντική νομοθεσία είναι ο καλύτερος τρόπος για την προαγωγή της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας. Είναι εξίσου σημαντικό να διασφαλίσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών και ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας τους και του περιβάλλοντος.»

ΕΕ: Συμμόρφωση ή βαριά πρόστιμα!

Να σημειωθεί, ότι το πρότυπο εκπομπών Euro 6d ISC-FCM στοχεύει στην μείωση των εκπομπών NOx (οξείδια του αζώτου) των ντίζελ κινητήρων, ρύποι που πρέπει να περιοριστούν στα 80 χιλιοστόγραμμα ανά χιλιόμετρο σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Αυτό προϋποθέτει την τοποθέτηση ενός νέου συστήματος καταμέτρησης κατανάλωσης καυσίμου, το οποίο επιγράφεται ως FCM (fuel consumption monitoring system). Παράλληλα, το περασμένο καλοκαίρι, η ΕΕ είχε συστήσει στους κατασκευαστές να βελτιώσουν την απόδοση των καυσίμων του στόλου τους, μιας και σε μια πρόσφατη έρευνα διαπιστώθηκε ότι, αντί να μειώνονται οι ρύποι , αυξάνονται – γνωρίζοντας οι κατασκευαστές ότι θα πρέπει να συμμορφωθούν μιας και τα βαριά πρόστιμα καιροφυλακτούν. Πρόστιμα, που δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα – πρόσφατο παράδειγμα τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν εξαιτίας των παραποιημένων λογισμικών στα ντίζελ αυτοκίνητα – με «καμπάνες» πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ! Για αυτό το λόγο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες τρέχουν να ενισχύσουν τον στόλο τους, με μοντέλα ηλεκτρικά, Plug – in και υβριδικά. Ουσιαστικά, η γκάμα τους αυξάνεται ταχύτητα και επεκτείνεται με μοντέλα μηδενικών ή και χαμηλών ρύπων. Σύμφωνα με τους αναλυτές η αύξηση στις εκπομπές ρύπων CO2 – αντί για μείωση που επιθυμούσε η ΕΕ – προήλθε στα καινούργια επιβατικά εξαιτίας της μετάβασης από το ντίζελ στα μοντέλα βενζίνης, μιας και το μερίδιο των πρώτων έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, αλλά και στην αύξηση των πωλήσεων των SUV – μια κατηγορία που έχει αγγίξει το 35- 40% σε πολλές αγορές – και ευθύνεται για την αύξηση των ρύπων.