Δεν είναι μόνο η Ελλάδα που υπέστη τεράστιες απώλειες στα έσοδά της από τον τουρισμό λόγω κοροναϊού, αλλά και μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η ανταγωνίστρια Πορτογαλία, αλλά και η Γερμανία.

Απώλειες τζίρου 28 δισεκατομμυρίων ευρώ κατέγραψε μέχρι τώρα κατά το τρέχον έτος ο κλάδος του τουρισμού στην Γερμανία, ποσό που αντιστοιχεί στο 80% του τζίρου του προηγούμενου έτους.

Χιλιάδες ταξιδιωτικά γραφεία παραμένουν, λόγω των συνεπειών της πανδημίας κοροναϊού, «de facto» κλειστά, ενώ απειλούνται εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, δηλώνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων (DRV) Νόρμπερτ Φίμπιγκ.

Χρεοκοπίες στον τουριστικό κλάδο στη Γερμανία

«Η οικονομική κατάσταση του κλάδου είναι πάρα πολύ τεταμένη, το αποτέλεσμα θα είναι χρεοκοπίες», τονίζει ο κ. Φίμπιγκ σε συνέντευξή του στην Handelsblatt.

Αναφέρεται σε 11.000 ταξιδιωτικά πρακτορεία που βρίσκονται ουσιαστικά εκτός λειτουργίας και σε 2.300 ταξιδιωτικούς πράκτορες και παρόχους τουριστικών υπηρεσιών εκτός εργασίας «λόγω των πολιτικών αποφάσεων» του τελευταίου διαστήματος.

Οι ταξιδιωτικές οδηγίες και οι περιορισμοί, με κάποιες εξαιρέσεις, «έφεραν την τουριστική αγορά σε πλήρη ακινησία», τονίζει ο κ. Φίμπιγκ, και κάνει λόγο για «εμπόρους χωρίς εμπόρευμα», καθώς δεν υπάρχει καμία χώρα την οποία να μπορεί κανείς να επισκεφθεί χωρίς επίσημους περιορισμούς.

Σύμφωνα με την εκτίμηση του Προέδρου των Τουριστικών Πρακτόρων, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί θα εξακολουθήσουν να επηρεάζουν τις τουριστικές επιχειρήσεις και το νέο έτος.

«Η κυβέρνηση θα πρέπει εδώ να συνεισφέρει αυτό που της αναλογεί ώστε να διασφαλιστούν οι δομές της τουριστικής οικονομίας, οι οποίες απασχολούν περίπου 2,9 εκατομμύρια εργαζόμενους», δηλώνει ο κ. Φίμπιγκ.

Υποστηρίζει ότι οι οργανωμένες εκδρομές και οι τουριστικές διανυκτερεύσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό δεν προκάλεσαν αύξηση των κρουσμάτων κοροναϊού, άρα «οι απαγορεύσεις διανυκτέρευσης, οι κανόνες καραντίνας και οι άλλοι περιορισμοί δεν αποτελούν αποφασιστικά μέτρα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την πανδημία».

Κριτική για τον τρόπο που οι αεροπορικές εταιρείες χειρίστηκαν το ζήτημα της πανδημίας

Από την πλευρά των πελατών του κλάδου, ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών (VZBV) Κλάους Μίλερ, θεωρεί ότι η κρίσιμη κατάσταση στην ταξιδιωτική οικονομία αποτελεί εν μέρει ευθύνη του ίδιου του κλάδου και ζητά να ιδρυθεί άμεσα ταμείο ασφάλισης ταξιδιών, το οποίο θα παρέχει ρευστότητα στις εταιρίες τουρισμού.

«Οι εταιρίες ήθελαν να μετακυλήσουν το κόστος της κρίσης 100% στους καταναλωτές. Αυτό ήταν θράσος – και στρατηγικό λάθος», εκτιμά ο κ. Μίλερ και προσθέτει ότι έτσι χάθηκε χρόνος χωρίς να δοθεί η απαραίτητη κρατική βοήθεια στον κλάδο.

Ειδικά η αεροπορική βιομηχανία, υποστηρίζει ο ίδιος, προκάλεσε σημαντικά προβλήματα στους ταξιδιώτες.

«Τα παράπονα για ταξίδια και πτήσεις στα κέντρα παροχής συμβουλών για καταναλωτές αυξήθηκαν κατά 20 φορές τους προηγούμενους μήνες συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2019», επισημαίνει ο κ. Μίλερ, υπογραμμίζοντας ότι κάτι τέτοιο αποτελεί σκάνδαλο και δεν έχει ξανασυμβεί στην ιστορία της Ένωσης.

Οι αεροπορικές εταιρίες αναθεωρούν ωστόσο σταδιακά την στάση τους σε ό,τι αφορά την πολιτική ακυρώσεων, διευκρινίζει.

Την δριμύτερη κριτική δέχτηκε, όπως υπενθυμίζει ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών, η Lufthansa, η οποία, παρότι έλαβε κρατική βοήθεια ύψους 9 δισεκατομμυρίων ευρώ, καθυστέρησε να επιστρέψει χρήματα για ακυρωμένα εισιτήρια στους πελάτες της, ενώ, σύμφωνα με την νομοθεσία της ΕΕ, η αποζημίωση πρέπει να δίδεται εντός επτά ημερών.

Σύμφωνα με δηλώσεις του εκπροσώπου της στην εφημερίδα Tagesspiegel, η Lufthansa έχει μέχρι τώρα αποζημιώσει για 500.000 περιπτώσεις, καταβάλλοντας 200 εκατομμύρια ευρώ.

Συνολικά, οι αεροπορικές εταιρίες του Ομίλου Lufthansa (Eurowings, Germanwings, Austrian, Swiss, Brussels, Edelweiss) έχουν επιστρέψει περισσότερα από 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε πάνω από 8,4 εκατομμύρια επιβάτες. Ο ίδιος εκπρόσωπος προέβλεψε ότι οι νέοι περιορισμοί στις μετακινήσεις θα φέρουν και πάλι αύξηση των ακυρώσεων πτήσεων και, κατά συνέπεια, των αιτημάτων για αποζημίωση.

Κατάρρευση του τουρισμού και στην Πορτογαλία

Η Πορτογαλία υποδέχθηκε από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο σχεδόν 10 εκατομμύρια ξένους τουρίστες λιγότερους απ’ ό,τι κατά την ίδια περυσινή περίοδο, εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, ανακοίνωσε σήμερα το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής (INE).

Αυτό αντιπροσωπεύει μια κατάρρευση κατά 73,8% στις αφίξεις τουριστών από το εξωτερικό σε μια χώρα που ο τουριστικός τομέας αντιπροσωπεύει το 8,7% του ΑΕΠ.

Συνολικά, ο πορτογαλικός ξενοδοχειακός τομέας φιλοξένησε 8,7 εκατομμύρια άτομα σε διάστημα εννέα μηνών, κάτι που αντιπροσωπεύει μείωση κατά 59,3% σε αριθμό φιλοξενουμένων και κατάρρευση του τζίρου του κατά 64,5%, στο 1,23 δισεκ. ευρώ.

Ο αριθμός των ξένων τουριστών έπεσε στα 3,4 εκατομμύρια, έναντι 13 εκατομμυρίων από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2019.

Η εσωτερική αγορά άντεξε καλύτερα, καταγράφοντας πτώση κατά 36,9%, στα 5,3 εκατομμύρια φιλοξενουμένων.

Όσον αφορά sτους ξένους τουρίστες, «όλες οι κύριες αγορές κατέγραψαν σημαντική πτώση, πάνω από 60%», υπογράμμισε η στατιστική υπηρεσία.

Οι αφίξεις Bρετανών τουριστών, που αποτελούν τη μεγαλύτερη αγορά της Πορτογαλίας, αυξήθηκαν εντούτοις από τα τέλη Αυγούστου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου λόγω μιας προσωρινής άρσης των περιορισμών στα ταξίδια, που είχε επιβληθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο, ο αριθμός των διανυκτερεύσεων Bρετανών φιλοξενουμένων μειώθηκε κατά περισσότερο από 90%, στη συνέχεια αυτή η πτώση περιορίσθηκε στο 79,9% τον Αύγουστο και μετά στο 70,7% τον Σεπτέμβριο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από