Με τους μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου να έχουν επιστρέψει στα θρανία, ήρθε η ώρα των σημαντικών αποφάσεων για το άνοιγμα ή μη των δημοτικών σχολείων, τη στιγμή που τα επιχειρήματα και των δύο πλευρών είναι πολλά και βάσιμα.

Όπως φάνηκε από τη χθεσινή τοποθέτηση του Σωτήρη Τσιόδρα, η επιτροπή των λοιμωξιολόγων φαίνεται να δίνει το πράσινο φως για το άνοιγμα των δημοτικών από την 1η Ιουνίου, με τις οριστικές αποφάσεις να γίνονται τη Δευτέρα 25 Μαΐου.

Από την πρώτη στιγμή πάντως που ανακοινώθηκαν τα σχέδια την άρση του lockdown, η ανησυχία για τα δημοτικά συγκεκριμένα ήταν έντονη, με επιστήμονες, δασκάλους, γονείς αλλά και την αντιπολίτευση να ασκούν έντονη κριτική.

Διαφωνίες πάντως υπάρχουν όχι μόνο μεταξύ των διάφορων επιστημόνων, αλλά και εντός της ίδιας της επιτροπής. Χαρακτηριστικές είναι οι επιφυλάξεις που έχει εκφράσει αρκετές φορές ο Γκίκας Μαγιορκίνης τις τελευταίες εβδομάδες, σε πλήρη αντίθεση με το «δόγμα» Τσιόδρα.

Δάσκαλοι και γονείς εμφανίζονται και αυτοί επιφυλακτικοί: από τη μια θεωρείται θετική η επάνοδος των μαθητών στη μάθηση και η επικοινωνία τους με άλλα παιδιά, ενώ σίγουρα θα χαλαρώσει και ένα βάρος για τους εργαζόμενους γονείς, από την άλλη παρά τα αυστηρά μέτρα που θα ισχύουν, είναι αβέβαιο κατά πόσο μπορούν να τα τηρήσουν οι μικρότεροι μαθητές.

Και μπορεί οι επιστήμονες να είναι καθησυχαστικοί για τη μετάδοση του ιού στα παιδιά, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για τους δασκάλους, οι οποίοι πιθανόν είναι πιο επιρρεπείς στη νόσο Covid-19.

Οι επιστήμονες που λένε «όχι»

Ωστόσο, φαίνεται πως δεν έχουν όλοι την ίδια γνώμη με τον Σωτήρη Τσιόδρα για το άνοιγμα των σχολείων.

Η πρόεδρος των νοσοκομειακών γιατρών Ματίνα Παγώνη με σημερινή της τοποθέτηση σχετικά με το άνοιγμα των δημοτικών εξέφρασε αντίθετη άποψη σημειώνοντας μάλιστα πως τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να τηρήσουν τα μέτρα προστασίας.

Μάλιστα αναρωτήθηκε ποιος θα πάρει την ευθύνη αν γίνει κάτι.  Η κ. Παγώνη μιλώντας στον ΣΚΑΪ υποστήριξε ότι δεν θα πρέπει να ανοίξουν τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, γιατί τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να τηρήσουν τα μέτρα. Τον Σεπτέμβριο , όπως είπε, θα είναι πιο εξοικειωμένα με τους νέους όρους.

Όπως είπε, δεν είναι εύκολο ούτε για τους δασκάλους να επιβλέπουν τα παιδιά για να τηρούν τα μέτρα.

«Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και να πηγαίνουμε βήμα-βήμα.» Οι γονείς ανησυχούν, ποιος θα πάρει την ευθύνη σε περίπτωση που γίνει κάτι, διερωτήθηκε η κ. Παγώνη.

Αρκετοί λοιμωξιολόγοι έχουν μιλήσει για τη δυσκολία απόφασης που σχετίζεται με το άνοιγμα των σχολείων καθώς όπως έχουν σημειώσει δεν είναι μια εξίσωση με μια λύση.

«Τα στοιχεία δεν μας βοηθάνε πολύ να αποφασίσουμε προς τη μία ή προς την άλλη κατεύθυνση. Δεν υπάρχει 100% απάντηση στο θέμα αυτό» έχει τονίσει ο Γκίκας Μαγιορκίνης.

«Ναι μεν, αλλά…» λένε οι δάσκαλοι

Τη δική του απάντηση στο ερώτημα αν και γιατί πρέπει να ανοίξουν τα δημοτικά σχολεία, έδωσε ο γενικός γραμματέας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), Σταύρος Πετράκης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «ΘΕΜΑ 104,6».

«Ολο αυτό διάστημα, όλοι έχουμε καταλήξει στο ότι οι ειδικοί θα πρέπει να αποφασίζουν για κάθε θέμα. Εφόσον οι ειδικοί κρίνουν ότι τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν, ας ανοίξουν, και οι δάσκαλοι θα ακολουθήσουν τους ειδικούς, δήλωσε ο Σταύρος Πετράκης.

Παράλληλα όμως εξήγησε ότι «το κλειστό σχολείο έχει πολλά ταξικά χαρακτηριστικά», αφού δημιουργεί περισσότερα προβλήματα στα παιδιά των φτωχών, παρά των πλουσίων.

Δεν παρέλειψε επίσης να σημειώσει το προφανές: ότι τα παιδιά στα δημοτικά είναι πολύ μικρά και δεν μπορούν να τηρήσουν αποστάσεις, ενώ και οι μικρές σχολικές αίθουσες και οι στενοί διάδρομοι δεν ενδείκνυνται για την επιστροφή στα σχολεία υπό αυτές τις συνθήκες.

«Εδώ μιλάμε για μικρά παιδιά τα οποία έχουν βιώσει καταστάσεις εγκλεισμού», επεσήμανε ο κ. Πετράκης, εστιάζοντας και στον ψυχολογικό παράγοντα, ωστόσο όπως είπε, «η σχολική διαδικασία θα πρέπει να συνεχιστεί».

«Εμείς», πρόσθεσε ο γ.γ. της ΔΟΕ, «αναγνωρίζουμε ότι τα σχολεία μπορεί να είναι κλειστά, αλλά η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται με σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση, παρότι δεν αντικαθίσταται η διά ζώσης διαδικασία».

Ζαχαράκη για δημοτικά: Τα μαθήματα μπορεί να συνεχιστούν έως τέλη Ιουνίου

Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία, Ζαχαράκη, γνωστοποίησε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη αποστείλει οδηγίες τόσο για τους μαθησιακούς στόχους προς τα σχολεία σε ενδεχόμενο επαναλειτουργίας των δημοτικών, όσο και οδηγίες για την τήρηση των κανόνων υγιεινής.

Στο ενδιάμεσο, «τα σχολεία μπορούν να συνεχίσουν μέχρι το τέλος Ιουνίου, αν πάρουμε το πράσινο φως», δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας ως προς τη λειτουργία των δημοτικών και πρόσθεσε ότι «είμαστε σε επαφή με τους δασκάλους και θα δώσουμε το χρονοδιάγραμμα μόλις αυτό αποφασιστεί».

Η επιχειρηματολογία υπέρ του ανοίγματος των δημοτικών

Υπέρ της επιστροφής των μαθητών του Δημοτικού στα θρανία τάχθηκε χθες ο εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας για τον κοροναϊό, καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή, για να επιστρέψουν τα παιδιά στο σχολείο».

Ο λοιμωξιολόγος Σωτήρης Τσιόδρας αναφέρθηκε εκτενώς στο δίλημμα πολιτείας και γονέων, αναφορικά με το άνοιγμα δημοτικών σχολείων, νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών.

Με αφορμή τις σκέψεις στην κυβέρνηση, για επιστροφή των παιδιών στα δημοτικά από την 1η Ιουνίου ο κ. Τσιόδρας σημείωσε πως υπήρξε κάποιο επιδημιολογικό όφελος από τη διακοπή της λειτουργίας των σχολείων.

«Να γνωρίζετε καλά, μπορώ να το διαβεβαιώσω κάποια από τα επιχειρήματα θα μπορούσαν να αφορούν και άλλες κοινές ιώσεις, όπως η γρίπη» είπε ο Σωτήρης Τσιόδρας, αναφορικά με απόψεις επιστημόνων που εκφράζουν επιφυλάξεις αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων.

Όπως είπε ωστόσο, υπάρχουν μια σειρά από επιχειρήματα υπέρ του ανοίγματος των σχολείων.

– Η κρυφή ανισότητα στη μάθηση και την εκπαίδευση για τα παιδιά που ανήκουν σε πιο φτωχές οικογένειες.

– Κόστος σε χαμένη εκπαιδευτική διαδικασία, γνώση που δεν έχει ευρέως αξιολογηθεί. Η πλειονότητα των παιδιών είτε δεν είχε καλή πρόσβαση, είτε δεν παρακολουθούσε τα μαθήματα.

– Σημαντικές επιπτώσεις του απαγορευτικού στην πνευματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Έχουμε παιδιά που εδώ και εβδομάδες δεν έχουν συναντήσει τους φίλους τους.

– Οικονομικοί λόγοι που αφορούν κυρίως τους γονείς. Σύμφωνα με ανακοινώσεις της Unicef, συνιστάται στις Αρχές να συνεξετάζουν τα οφέλη και τους κινδύνους ενός ενδεχόμενου ανοίγματος των σχολείων. Τι θα λειτουργήσει καλύτερα για ένα παιδί που μένει με ευπαθή ομάδα, είναι σημαντικό για την υγεία του να μην πάει στο σχολείο.

Το παράδειγμα των άλλων χωρών

Πάντως, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα έχει αργήσει αρκετά να ανοίξει τα δημοτικά σχολεία και τους βρεφονηπιακούς σταθμούς.

Παρατηρείται η τάση οι χώρες που τα πήγαν καλύτερα με τον κοροναϊό να έχουν ήδη ανοίξει τις αίθουσες για τους μικρότερους μαθητές με αρκετά ομαλά αποτελέσματα. Αντίθετα, στην Ισπανία και την Ιταλία οι μαθητές ήδη απολαμβάνουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, καθώς έδωσαν ραντεβού ξανά με δασκάλους και καθηγητές για τον Σεπτέμβρη.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Δανίας που άνοιξε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες από τις 14 Απριλίου. Η Νορβηγία ακολούθησε λίγες μέρες αργότερα, στις 20 Απριλίου, και πάλι με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία, ενώ την επόμενη εβδομάδα άνοιξαν οι υπόλοιπες εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Στην Πολωνία τέλος οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί επαναλειτουργούν από τις 6 Μαΐου.

Στην Ολλανδία και την Κροατία τα δημοτικά σχολεία και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί άνοιξαν στις 11 Μαΐου.

Τέλος στην Αυστρία, η οποία έχει επίσης εφαρμόσει σύστημα εκ περιτροπής διδασκαλίας όπως η Ελλάδα, οι μαθητές των δημοτικών και της μέσης εκπαίδευσης επέστρεψαν στις τάξεις αυτήν την εβδομάδα.