Πέντε επιχειρηματικά σχήματα εκδήλωσαν την Τετάρτη ενδιαφέρον για τη διεκδίκηση της εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στους αυτοκινητόδρομους.

Ο συνολικός προϋπολογισμός για την ανάπτυξη του δορυφορικού συστήματος αναλογικών διοδίων ανέρχεται σε περίπου 450 εκατομμύρια ευρω. Από το υπουργείο Υποδομών, ανακοινώθηκαν οι επικεφαλής των πέντε ομίλων που μετέχουν στο διαγωνισμό: Intrasoft International SA, Strabag AG, Vinci Highways, Μυτιληναίος Α.Ε. Όμιλος Επιχειρήσεων, Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας Α.Ε.

Όπως έγινε γνωστό, η ακριβής σύνθεση των ομίλων θα προκύψει μετά την ηλεκτρονική αποσφράγιση των υποβληθέντων φακέλων που θα διενεγερθει την ερχόμενη εβδομάδα μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ).

Αρχικά ο διαγωνισμός ήταν προγραμματισμένος να διεξαχθεί στις 20 Φεβρουαρίου. Ωστόσο, όπως λένε από το Υποδομών, κρίθηκε αναγκαίο να δοθεί παράταση εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε – κύρια – από διεθνείς ομίλους.

Η ανάπτυξη του δορυφορικού συστήματος αναλογικών διοδίων είναι μια από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές συμβάσεις των τελευταίων ετών. Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού δεν έχει επισήμως ανακοινωθεί. Υπολείπονται ακόμη, μεταξύ άλλων, η δημοσίευση των τευχών του διαγωνισμού με τις τεχνικές προδιαγραφές, η υποβολή των προτάσεων από τους ενδιαφερόμενους, η ανάδειξη του μειοδότη και η ανακοίνωση του οριστικού αναδόχου.

Με δεδομένα τα προαναφερόμενα, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, μοιάζει πολύ δύσκολο να επιβεβαιωθεί η εκτίμηση του υπουργείου Υποδομών ( σε ανακοίνωση τού περασμένου Δεκεμβρίου) ότι το νέο σύστημα χρέωσης των διοδίων ( το οποίος όπως λένε, θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους συμπεριλαμβανομένης και της Εγνατίας Οδού) να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το τέλος του 2018.

Το νέο σύστημα πληρωμής διοδίων δεν θα εφαρμοστεί στην Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και τη ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου. Και εδώ όμως θα γίνεται ηλεκτρονική χρέωση αλλά με άλλο τρόπο μέσω των εταιρειών.

Η αναλογική χρέωση που έχουν σήμερα οι οδηγοί αντιστοιχεί σε 0,062 ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο. Στην πράξη όμως αυτή η χρέωση ισχύει μόνο εφόσον διανύσουν ολόκληρη την απόσταση μεταξύ δυο μετωπικών διοδίων, αφού όταν βγαίνουν ή μπαίνουν από ενδιάμεσους ή πλευρικούς σταθμούς επιβαρύνονται για ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής που δεν έχουν κάνει.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χιλιόμετρα περίπου θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά χρέωση της διανυθείσας απόστασης.

Το σύστημα θα λειτουργεί ως εξής:

.Τα επαγγελματικής χρήσης οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή (On Board Unit –OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (GNSS).

. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading-ANPR).