Οι μετεγγραφές φοιτητών, η «ομαδοποίηση» ειδικοτήτων των καθηγητών για να μπορούν να διδάσκουν περισσότερα από ένα διδακτικά αντικείμενα και η περαιτέρω μείωση των τεστ αξιολόγησης των μαθητών στο Λύκειο, μονοπώλησαν το ενδιαφέρον κατά την επίσημη «είσοδο» του νομοσχεδίου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στη Βουλή. Επιπλέον, με τα δυο ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά να αναβαθμίζονται σε πανεπιστήμιο και τους καθηγητές και φοιτητές τους να αποκτούν χωρίς κόπο νέο «στάτους» στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας, το υπουργείο Παιδείας μπορεί πλέον έως και να καθορίσει τον αριθμό των εισακτέων στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις!

Ετσι, στο παρά πέντε και λίγο πριν από την έναρξη της συζήτησής του στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, κατατέθηκε χθες προς ψήφιση το νέο νομοσχέδιο για τη δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με έδρα το Αιγάλεω. Η καθυστέρηση κατάθεσής του είχε παγώσει όλες τις διαδικασίες και τις προθεσμίες που αφορούν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθώς τα τμήματα του νέου ιδρύματος θα ενταχθούν από φέτος στα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων.

26 τμήματα και 5 σχολές

Το ίδρυμα θα στεγάσει μια πλήρη πολυτεχνική σχολή (με όλες τις ειδικότητες του Πολυτεχνείου αλλά 4ετή φοίτηση), μια οικονομική σχολή, μια μικρή ιατρική (με κατεύθυνση σπουδών ωστόσο ένα τμήμα… αισθητικής των ΤΕΙ), μία νέα σχολή διατροφής και μία σχολή καλλιτεχνικών σπουδών. Ακόμη, σε ορίζοντα τετραετίας αναμένεται ότι θα δίνει διδακτορικούς τίτλους και θα αποκτήσει διετούς φοίτησης τμήματα επιπέδου ΙΕΚ, τα οποία θα δέχονται εισακτέους από τα Επαγγελματικά Λύκεια μόνο με βαθμό Απολυτηρίου. Αυτό άλλωστε αποτελεί για το υπουργείο Παιδείας το πρώτο βήμα για το νέο εξεταστικό του σύστημα που αναμένεται να ανακοινωθεί τον επόμενο μήνα με ορίζοντα όμως εφαρμογής το 2020.

Τα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των δύο ΤΕΙ που συγχωνεύονται γίνονται «αυτόματα» πανεπιστημιακοί καθηγητές με εξαίρεση τους πρωτοβάθμιους καθηγητές τους, οι οποίοι περνούν σε προσωποπαγείς θέσεις και θα κριθούν από επιτροπές καθηγητών που θα ορίσει όμως ο υπουργός Παιδείας. Οσοι ανήκουν σε προσωποπαγείς θέσεις έχουν δικαίωμα εκλογής σε θέσεις διοίκησης, αλλά μόνο σε θέση αντιπρύτανη.

Οι φοιτητές των δύο ιδρυμάτων μπορούν να ολοκληρώσουν τον πρώτο κύκλο του τμήματος ΤΕΙ στο οποίο εισήχθησαν ή να πάρουν τα επιπλέον μαθήματα που απαιτούνται για το πανεπιστημιακό πτυχίο. Οι… αιώνιοι φοιτητές των ΤΕΙ ωστόσο αποκλείονται από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, καθώς ορίζεται ότι «οι φοιτητές που κατά την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2018-2019 έχουν υπερβεί τη διάρκεια των εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του τίτλου σπουδών, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών, προσαυξανόμενη κατά τέσσερα (4) εξάμηνα, δεν μπορούν να λάβουν πτυχίο πανεπιστημίου, αλλά έχουν μόνο το δικαίωμα να ολοκληρώσουν τον πρώτο κύκλο σπουδών τμήματος ΤΕΙ».

Στο σχολείο από τα… 4

Παράλληλα θεσπίζεται η υποχρεωτική δίχρονη φοίτηση στα νηπιαγωγεία (από την ηλικία των πέντε από σήμερα και των τεσσάρων σταδιακά και ανά δήμο από το σχολικό έτος 18/19). Ακόμη προτείνεται η «δυνατότητα δημιουργίας ηλεκτρονικού συστήματος πιστοποίησης της γνησιότητας όλων των ακαδημαϊκών τίτλων για όλα τα ΑΕΙ, και για τα αντίστοιχα πιστοποιητικά του ΔΟΑΤΑΠ (πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ)». Θεσπίζονται ακόμη Ενιαίος Αριθμός Εκπαίδευσης για τους μαθητές, ώστε να παρακολουθείται η εκπαιδευτική τους διαδρομή, και Επιτροπή Ηθικής σε ΑΕΙ και ερευνητικά κέντρα.

«Περνάει» και στα Λύκεια πλέον η φιλοσοφία που ξεκίνησε πέρυσι από τα Γυμνάσια της χώρας για λιγότερα τεστ αξιολόγησης. Ετσι ορίζεται τώρα ότι και στις τάξεις του Λυκείου οι μαθητές θα δίνουν μόνο ένα τεστ στο κάθε μάθημα στο τέλος του τετραμήνου τους και μετά κατευθείαν τις απολυτήριες εξετάσεις. «Στην Α’ και Β’ τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου και στην Α’, Β και Γ’ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου διενεργείται σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μόνο μία υποχρεωτική ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου». Επίσης στις απολυτήριες εξετάσεις θα συνεξετάζονται πλέον σε ένα τρίωρο, Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Η ανησυχία της ΟΛΜΕ

Στους καθηγητές της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) δημιουργήθηκε χθες ανησυχία και προβληματισμός, καθώς με το νέο νομοσχέδιο γίνεται ομαδοποίηση και ενοποίηση των ειδικοτήτων των καθηγητών (ειδικά στα Επαγγελματικά Λύκεια), κάτι που πιθανώς θα οδηγήσει σε περισσότερες αναθέσεις μαθημάτων στα σχολεία την επόμενη χρονιά, πέραν του αντικειμένου κάθε καθηγητή. Οπως ορίζεται στο κείμενο, «συγκεντρώνονται σε μία διάταξη οι κλάδοι και οι ειδικότητες στο σύνολό τους του εκπαιδευτικού προσωπικού της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου αφενός να διευκολύνεται η Διοίκηση κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της σε θέματα κυρίως του εκπαιδευτικού προσωπικού, αφετέρου να μη δημιουργούνται αμφιβολίες για τους κλάδους και τις ειδικότητες λόγω της διάσπαρτης νομοθεσίας».

Νέα δεδομένα έρχονται στις μετεγγραφές φοιτητών

Αλλάζει και πάλι ο νόμος για τις μετεγγραφές φοιτητών και διευκολύνονται οι «μετακινήσεις» μέσω ΑΕΙ φοιτητών οι οποίοι έχουν αδελφό ή αδελφή που σπουδάζει σε διαφορετική πόλη και των οποίων η οικογένεια αδυνατεί οικονομικά να συντηρήσει δύο ή και περισσότερες φοιτητικές κατοικίες, πέραν της μόνιμης κατοικίας της.

Ωστόσο, στο σχέδιο νόμου δεν περιλαμβάνεται το εισοδηματικό κριτήριο των 40.000 ετησίως για τις οικογένειες που δικαιούνται μετεγγραφή, το οποίο είχε εξαγγείλει ο υπουργός Παιδείας. Αντιθέτως, αναφέρεται ότι οι λεπτομέρειες αυτές θα περιλαμβάνονται σε υπουργική απόφαση που θα ακολουθήσει. Ετσι, όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου:

– Ο φοιτητής μπορεί να μετεγγραφεί σε αντίστοιχο τμήμα, το οποίο εδρεύει στην περιφερειακή ενότητα φοίτησης του αδελφού του.

– Αν δεν υπάρχει αντίστοιχο τμήμα στην περιφερειακή ενότητα φοίτησης του αδελφού του, ο φοιτητής μπορεί να μετεγγραφεί σε αντίστοιχο τμήμα που εδρεύει στην περιφερειακή ενότητα της μόνιμης κατοικίας των γονέων του.

– Αν δεν πληρούνται τα ανωτέρω κριτήρια, τα αδέλφια μπορούν να μετεγγραφούν από κοινού σε αντίστοιχα τμήματα που εδρεύουν σε άλλη περιφερειακή ενότητα, πλην Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

– Εάν συντρέχει απόλυτη οικονομική δυσχέρεια, τα αδέλφια μπορούν από κοινού να μετεγγραφούν σε αντίστοιχο τμήμα οποιασδήποτε περιφερειακής ενότητας. Στην περίπτωση αυτή δεν ισχύει ο περιορισμός της φοίτησης σε διαφορετική περιφερειακή ενότητα τόσο μεταξύ τους όσο και από την περιφερειακή ενότητα στην οποία οι γονείς τους διαμένουν μόνιμα ή έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία κατοικίας. Τα οικονομικά κριτήρια για την εφαρμογή των δύο προηγούμενων εδαφίων ορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων.

– Δικαιούνται μετεγγραφή, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, οι φοιτητές που δεν έχουν λάβει μετεγγραφή κατά το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018.

Δεν έχουν δικαίωμα μετεγγραφής οι φοιτητές οι οποίοι έχουν υπερβεί τον ανώτατο χρόνο σπουδών που προβλέπεται για την απόκτηση πτυχίου, εκείνοι στους οποίους έχει χορηγηθεί μετεγγραφή ή μεταφορά θέσης εισαγωγής και αιτούνται εκ νέου μετεγγραφής, όσοι με αίτησή τους έχουν διακόψει τη φοίτησή τους και για όσο χρόνο διαρκεί η διακοπή της φοίτησης και της φοιτητικής ιδιότητας, εκτός αν αυτή οφείλεται σε αποδεδειγμένους λόγους υγείας ή σε λόγους ανωτέρας βίας. Και όσοι φυσικά ανήκουν σε κατηγορίες με μόνιμες ευεργετικές διατάξεις (αλλογενείς, αθλητές κ.λπ.).