Την έμφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στα θέματα της καθημερινότητας θέλει να προβάλει τώρα ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, που επισκέφθηκε το υπουργείο Παιδείας, εν αναμονή της κατάθεσης νομοσχεδίων για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ομως η καθημερινότητα στα πανεπιστήμια απέχει από τον εξωραϊσμό που επιχειρεί η κυβέρνηση: για κάθε ευρώ που δίνει το κράτος στα ΑΕΙ, οι καθηγητές τούς φέρνουν ώς και πέντε φορές περισσότερα!

Το αρχαιότερο ίδρυμα της χώρας λ.χ., το Πανεπιστήμιο Αθηνών –που φέτος συμπληρώνει τα 180 χρόνια λειτουργίας του –έχει υποστεί μείωση της χρηματοδότησής του κατά 70% την τελευταία επταετία και αποψίλωση του ανθρώπινου δυναμικού του, καθηγητών και προσωπικού, περίπου κατά 30%. Το ίδρυμα παραμένει όρθιο χάρη στο υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό και την ισχυρή παράδοσή του: σε ετήσια βάση οι πανεπιστημιακοί καθηγητές, αποκαλύπτει ο πρύτανης Θάνος Δημόπουλος, προσείλκυσαν στο Πανεπιστήμιο από ερευνητικά έργα πόρους πέντε φορές περισσότερους από εκείνους της κρατικής επιχορήγησης για λειτουργικές δαπάνες και δημόσιες επενδύσεις!

«Ανάλογα με το έτος, πέντε έως δέκα χιλιάδες νέοι επιστήμονες και ερευνητές απασχολήθηκαν στα έργα αυτά, μειώνοντας τα ποσοστά διαρροής επιστημονικού δυναμικού προς το εξωτερικό. Σημαντικό μέρος των πόρων επενδύθηκε για τη χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών αναγκών» τονίζει.

ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ ΣΤΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ. Σαν να μην έφτανε αυτή η τρομακτική ψαλίδα, φραγμό στο έργο του ιδρύματος αποτελεί και η προσπάθεια εξομοίωσης του θεσμικού πλαισίου διαχείρισης των πόρων που προσελκύονται για την έρευνα –και οι οποίοι δεν προέρχονται από δημόσια χρηματοδότηση –με εκείνο της κεντρικής δημόσιας διοίκησης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι σημαντικές ιδιαιτερότητες της εκπαίδευσης και της έρευνας. «Τείνει να μετατραπεί έτσι η δημιουργική δραστηριότητα του ιδρύματος σε έναν εξόχως αντιπαραγωγικό μηχανισμό, μέσα από τον οποίο αναντίστοιχα μεγάλο μέρος ανθρώπινων και οικονομικών πόρων καταναλίσκονται για την τήρηση των διαδικασιών. Σ’ έναν γραφειοκρατικό μηχανισμό, που η ανελαστικότητά του δεν συνάδει με την παραγωγή της γνώσης, την προώθηση της καινοτομίας, την ενίσχυση των πρωτοβουλιών για διεθνή παρουσία και προσέλκυση πόρων. Που ωθεί τα ικανότερα μέλη του επιστημονικού μας δυναμικού να δραστηριοποιηθούν εκτός του δημόσιου πανεπιστημίου» τονίζει ο πρύτανης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ. Ενόψει της κατάθεσης από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, των νομοσχεδίων για τα ΑΕΙ (αφορούν σύσταση περιφερειακών Συμβουλίων στη θέση των Συμβουλίων ιδρυμάτων, αλλαγές στον τρόπο εκλογής πρυτάνεων – αντιπρυτάνεων, επαναφορά ασύλου, περιορισμούς στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών, ελεύθερη πρόσβαση οικονομικά ασθενέστερων φοιτητών κ.ά.) η Σύνοδος Πρυτάνεων ζήτησε συναντήσεις με τους εκπροσώπους Παιδείας των κομμάτων, όπου μείζον θέμα θα είναι η αύξηση της κρατικής επιχορήγησης.

Αυτά θα τα δει άραγε ο Πρωθυπουργός;