Εσπασε τη σιωπή τεσσάρων μηνών η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου με μια δίωρη (και κάτι) συνέντευξη Τύπου στο αμφιθέατρο της οδού Μπουμπουλίνας. Μόνο που δύσκολα μπορεί μετά βεβαιότητος κάποιος να αποφανθεί ποιος ήταν πιο ορμητικός χείμαρρος: εκείνος των λόγων της –δεν ήταν και λίγες 18 σελίδες προγράμματος και υποσχέσεων, ασχέτως αν οι ειδήσεις δεν ήταν πολλές. Ή μήπως εκείνος των χρημάτων που μοίραζε; Κι αν το ΥΠΠΟ παραπονιόταν πάντα για τον χαμηλό προϋπολογισμό του –ειδικά μετά το κλείσιμο του κρουνού του Ειδικού Λογαριασμού –πόσω μάλλον στα χρόνια της κρίσης, η Λυδία Κονιόρδου κατάφερε να βρει χρήματα για να πριμοδοτήσει τα ΔΗΠΕΘΕ και να επαναφέρει τις θεατρικές επιχορηγήσεις στο ελεύθερο θέατρο. Δεν μπόρεσε όμως να απαντήσει πότε θα λειτουργήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο έστω και πιλοτικά σε τέσσερις αρχαιολογικούς χώρους, ούτε πότε θα εγκαινιαστεί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Και αν η Πινακοθήκη με τις όποιες καθυστερήσεις της προγραμματίζεται να ανοίξει στις αρχές του 2020, όπως γράφαμε προχθές στο «Νσυν», ετοιμάζεται να προσθέσει στις συλλογές της ένα κόσμημα: την «Κοιμωμένη» του Χαλεπά στη θέση της οποίας στο Α’ Νεκροταφείο θα τοποθετηθεί αντίγραφο.

Θεατρικές επιχορηγήσεις: Επιστρέφουν, όπως άλλωστε προέβλεπε το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ (πριν από τον Ιανουάριο του 2015). Περίπου 1,5 εκατ. ευρώ θα διεκδικήσουν θεατρικές και χορευτικές ομάδες που είτε έχουν σταθερή μακρόχρονη παρουσία και μόνιμη στέγη είτε είναι νεανικά σχήματα με τριετή τουλάχιστον παρουσία. Η προκήρυξη θα γίνει στα μέσα Μαρτίου και οι πενταμελείς επιτροπές –για το θέατρο και τον χορό –θα ανακοινώσουν τους επιχορηγούμενους στις αρχές Μαΐου. Μόνο μία παραγωγή ανά σχήμα θα επιχορηγηθεί, ενώ για τις οφειλές προηγούμενων ετών η υπουργός ένιψε τας χείρας της. «Εχουν περάσει αρκετά χρόνια κι έπρεπε να έχει αντιμετωπιστεί νωρίτερα το πρόβλημα. Δίνουμε προτεραιότητα σε αυτούς που πεινάνε τώρα» τόνισε, αντιφάσκοντας με προηγούμενη δήλωσή της περί συνέχειας του έργου στο υπουργείο.

ΔΗΠΕΘΕ: Aύξηση σημειώνει η χρηματοδότηση προς τα 13 Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα. Από τα 46.500 ευρώ που δόθηκαν σε καθένα από τα 14 θέατρα πέρυσι (φέτος τίθεται εκτός χρηματοδότησης το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας που δεν έχει προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ την τελευταία διετία), το ποσό ανέρχεται για φέτος στα 700.000 ευρώ συνολικά! Βάσει κριτηρίων που θέτει το ΥΠΠΟ, τα ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Κρήτης, Σερρών, Καβάλας, Ιωαννίνων, Κοζάνης και Λάρισας θα λάβουν το καθένα επιχορήγηση 60.000 ευρώ. Τα ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, Ρούμελης, Κομοτηνής, Καλαμάτας και Βέροιας θα λάβουν από 46.500 ευρώ και το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου 30.000 ευρώ.

Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι ενόψει καλοκαιριού: Εχει εγκριθεί η πρόσληψη 1.314 εποχικών φυλάκων, ωστόσο ουδείς μπορούσε χθες να εγγυηθεί ότι θα είναι στις θέσεις τους με την έναρξη του διευρυμένου ωραρίου στις αρχές Απριλίου ώστε αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία με μεγάλη προσέλευση επισκεπτών να λειτουργούν ώς αργά και μικρότερα μουσεία που είναι σήμερα κλειστά να ανοίξουν. Οι ενδεχόμενες καθυστερήσεις αποδίδονται στο ΑΣΕΠ. Ξανά λόγος και για το πολυπόθητο αλλά άφαντο έως σήμερα ηλεκτρονικό εισιτήριο. Αλλη μια υπόσχεση ότι θα εφαρμοστεί από φέτος –με επιφύλαξη τον Μάιο –σε Ακρόπολη, Μυκήνες, Μεσσήνη και Κνωσό.

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πότε θα ανοίξει πλήρως με έκθεση των μόνιμων συλλογών του. Προς το παρόν θα φιλοξενήσει τις δράσεις της Documenta 14.

Συνένωση Μουσείων Θεσσαλονίκης: Μια πρόταση που είχε πέσει στο τραπέζι το 2013 επί υπουργίας Κώστα Τζαβάρα επιστρέφει για μια ακόμη φορά. Η Λυδία Κονιόρδου υποστηρίζει ωστόσο ότι το νομοσχέδιο για τη συνένωση του Κρατικού και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης –μέσω του οποίου θα δημιουργηθεί «ο μεγαλύτερος μουσειακός οργανισμός στην Ελλάδα που εποπτεύει το ΥΠΠΟ» –βρίσκεται στην τελική ευθεία για να κατατεθεί στη Βουλή. Ο νέος οργανισμός θα φέρει την επωνυμία Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (ΜoMus).

Κρατικά Βραβεία Βιβλίου: Μπορεί εδώ και δύο χρόνια να μην έχει γίνει απονομή των βραβείων και το ΥΠΠΟ να σχεδιάζει δύο απονομές μέσα στη χρονιά (μία στη Διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης για το 2015 και μία στο τέλος της χρόνιας για το 2016), ωστόσο η αναμόρφωση του θεσμού βρίσκεται προ των πυλών με τη θέσπιση τεσσάρων νέων κρατικών βραβείων: Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, μετάφρασης βιβλίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Εκδοτικής Σειράς και Εικονογράφησης σε βιβλία για παιδιά και ενηλίκους. Παράλληλα έγινε αναφορά για τη δημιουργία ενός νέου θεσμού για το βιβλίο, χωρίς όμως να δοθούν λεπτομέρειες.

Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος: Το Φεστιβάλ Αθηνών στην Επίδαυρο (Λύκειον), το Εθνικό Θέατρο στους Δελφούς, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη και το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος στην Ελευσίνα θα λειτουργούν σε διαφορετικές εποχές και απευθυνόμενος ο κάθε φορέας σε διαφορετικό κοινό (επαγγελματίες, νέους, ερασιτέχνες) με στόχο την εξοικείωση και την εκπαίδευση του κοινού με το συγκεκριμένο είδος.

ΑΕΠΙ: Ετοιμάζεται νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα εναρμονισμένο με τις κοινοτικές οδηγίες που θα προβλέπει μεταξύ άλλων τη συμμετοχή των δικαιούχων στα όργανα διοίκησης και εποπτείας των νομικών προσώπων διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων.

«Λεφτά δεν υπάρχουν»: Για την Καμεράτα, όπου «το ΥΠΠΟ αναζητά οριστική λύση για την οικονομική εκκρεμότητα από την πλευρά της ορχήστρας, αλλά δεν θα ευοδωθεί χωρίς την έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών». Και για το Θεατρικό Μουσείο που δεν έχει προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ και προς το παρόν ενδέχεται να προχωρήσει η μεταφορά και συντήρηση του υλικού του από την ΕΡΤ.

Αμφίπολη: Το μνημείο στον λόφο Καστά που έγινε αντικείμενο εκμετάλλευσης από την κυβέρνηση Σαμαρά, η οποία δημιούργησε υπέρμετρες προσδοκίες και προχώρησε σε μια ανασκαφή σε «ζωντανή μετάδοση» και εν συνεχεία βυθίστηκε στη λήθη από την παρούσα, φαίνεται πως δεν ανήκει πλέον στα «τιμωρημένα» μνημεία, καθώς θα προχωρήσουν οι εργασίες για την αποκατάσταση, τη συντήρηση και την ανάδειξή του μαζί με την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αμφίπολης, έργο που απαιτεί και απαλλοτριώσεις. Συνολικά προβλέπεται από διάφορα κοινοτικά προγράμματα να διατεθούν 2,5 εκατ. ευρώ. Το χρονοδιάγραμμα για το πέρας των εργασιών και άρα της πρόσβασης στο απρόσιτο σήμερα μνημείο παραμένει άγνωστο, αλλά πιθανό όριο είναι το 2020 οπότε και λήγει το ΕΣΠΑ