Τα βιβλία πουλάνε ακόμα. Εστω, ορισμένα από αυτά. Αλλά οι αριθμοί αρκούν για να αμβλύνουν την εντύπωση περί τέλους της παραδοσιακής ανάγνωσης με την έλευση των τάμπλετ. Πρώτη απόδειξη ο Βραζιλιάνος –και γνώριμος των ελλήνων αναγνωστών –Πάουλο Κοέλιο. Ο ευπώλητος «Αλχημιστής» του, στον οποίο αφηγείται την ιστορία ενός βοσκού από την Ανδαλουσία σε ένα προσωπικό ταξίδι αναζήτησης, έχει εγκατασταθεί εδώ και οκτώ χρόνια στις απανταχού λίστες των μπεστ σέλερ. Μάλιστα έχει μεταφραστεί σε 81 γλώσσες. Αλλά ο «Αλχημιστής» είναι ένα από τα τουλάχιστον 30 συγγραφικά έργα του Κοέλιο, ενώ το πιο πρόσφατο «Η κατάσκοπος», που κυκλοφόρησε τον περασμένο Νοέμβριο (στις ΗΠΑ) καταγράφει πωλήσεις που ανέρχονται σε 350 εκατ. αντίτυπα. Περί ορέξεως μπορείτε να προσθέσετε ό,τι θέλετε, αλλά το μείγμα ιλουστρασιόν αποκρυφισμού, σλόγκαν αυτοβοήθειας και σκέψεις – ατάκες πουλάει.

Εκτός από τον Κοέλιο, στην άτυπη λίστα των ευπώλητων συγγραφέων περιλαμβάνεται και ο μετρ του τρόμου Στίβεν Κινγκ, με πάνω από 50 τίτλους, ο οποίος επίσης έχει πουλήσει κάπου 350 εκατ. βιβλία παγκοσμίως. Αλλά και ο Νταν Μπράουν πούλησε 80 εκατ. αντίτυπα με τον «Κώδικα Ντα Βίντσι», ενώ τα μυθιστορήματα του Τζον Γκρίσαμ όπως το «The Whistler» χτυπάνε υψηλές πωλήσεις. Στην ίδια ομάδα ανήκουν οι Κεν Φόλετ, Νόρα Ρόμπερτς, Τζέιμς Πάτερσον και Στέφανι Μάγερ με τουλάχιστον 100 εκατ. αντίτυπα έκαστος και εκάστη.

«Μάλλον είμαστε μάρτυρες ενός μετασχηματισμού στον τρόπο ψυχαγωγίας» παρατηρεί η«Ιντεπέντεντ». Πολλοί έχουν πάψει να βλέπουν ταινίες στον κινηματογράφο, να αγοράζουν CD ή να παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα, ενώ οι νεότερες γενιές αναζητούν ψυχαγωγία κυρίως μέσω των κινητών τηλεφώνων τους. Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν άνθρωποι που αγοράζουν αναρίθμητα βιβλία, ακόμη και από συγγραφείς που δεν εμφανίζονται συχνά στις λίστες των ευπώλητων.

Οι μεγάλοι μπεστ-σελερίστες δεν έχουν απλώς αναγνώστες, έχουν θαυμαστές με τον ίδιο τρόπο που έχουν οι ροκ σταρ τους φανατικούς τους. Οι αναγνώστες αυτοί είναι και συλλέκτες, αποφασισμένοι να αποκτήσουν κάθε τίτλο του αγαπημένου τους συγγραφέα. Προσέρχονται συχνά με προσκυνηματική ευλάβεια σε εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται για τους συγγραφείς και δεν είναι υπερβολή ότι αρκετοί, όπως στην περίπτωση του Νίκολας Σπαρκς, ξεσπούν σε κλάματα συγκίνησης. Συγγραφείς με τέτοια επιδραστικότητα κάνουν πωλήσεις παντού. Σε μπαζάρ βιβλίων, σε σουπερμάρκετ, σε φαρμακεία (φαρμακεία στις ΗΠΑ είναι μίνι πολυκαταστήματα).

E-BOOKS. Οι ομολογουμένως εντυπωσιακές πωλήσεις οφείλονται εν μέρει στη βελτιωμένη τεχνολογία των e-books, δηλαδή των ψηφιοποιημένων εκδόσεων, αλλά και στην ταχύτατη εκτύπωση και διανομή. Στο πρόσφατο παρελθόν, βιβλιοπωλεία και αναγνώστες συχνά βίωναν στιγμές αγωνίας, περιμένοντας ανατυπώσεις βιβλίου τα αντίτυπα του οποίου είχαν εξαντληθεί. Η τεχνολογία έχει δώσει τη λύση. Αν ένα βιβλίο στην παραδοσιακή μορφή έχει εξαντληθεί και ο αναγνώστης δεν μπορεί να το βρει στα βιβλιοπωλεία, απλώς το κατεβάζει σε μερικά λεπτά ή παραγγέλνει τη χαρτόδετη έκδοση στο Amazon, χάρη στο οποίο την επόμενη ημέρα το έχει στην εξώπορτα του σπιτιού του. Εναλλακτικά μπορεί να του το φέρει μέχρι τα τέλη της εβδομάδας ο βιβλιοπώλης της γειτονιάς του.

Οι μεγάλες πωλήσεις που καταγράφονται προέρχονται από συγγραφείς αισθηματικών ιστοριών ή ιστοριών τρόμου για παιδιά, εξυμνήσεων του έρωτα και της αγάπης, ιστοριών με μάγους (α λα Χάρι Πότερ), ειδυλλίων με πικάντικες ιστορίες (τύπου «Οι 50 αποχρώσεις του γκρι») και από εξπέρ θρίλερ και μυστηρίου (βλέπε Γκρίσαμ, Κινγκ, Μπράουν, Ντιν Κουντζ).

Ελιτιστές αναγνώστες μπορεί να σαρκάζουν τους συνεπείς μπεστσελερίστες συγγραφείς, ελάχιστοι από τους οποίους καταφέρνουν να αποσπάσουν ένα πολυπόθητο λογοτεχνικό βραβείο ή να πλασαριστούν στη λίστα με τα καλύτερα της χρόνια. Είναι όμως εκείνοι –οι εμπορικοί με άλλα λόγια –που αποτελούν τα «νομισματοκοπεία» των εκδοτικών οίκων, χάρη στους οποίους είναι κερδοφόροι και μπορούν να χρηματοδοτούν τις εκδόσεις βιβλίων συγγραφέων που αν και αποσπούν διακρίσεις δεν σημειώνουν μεγάλες πωλήσεις.