Αγώνα δρόμου για να διεκπεραιώσει εκκρεμότητες ακόμη και σε μέτωπα που θεωρητικώς έχουν κλείσει όπως το Ελληνικό, η Αφάντου Ρόδου και τα 14 αεροδρόμια, αλλά και για να προκηρύξει νέους διαγωνισμούς καλείται να κάνει η κυβέρνηση τους επόμενους τέσσερις μήνες.

Δεν είναι μόνο η προκήρυξη νέων διαγωνισμών όπως η παραχώρηση της Εγνατίας οδού και η πώληση του 67% του ΟΛΘ, αλλά και οι παλαιές και νέες εκκρεμότητες σε αυτούς που έχουν κλείσει, αφού και εδώ ανακύπτουν νέα προβλήματα που συνεπάγονται καθυστερήσεις.

Αν εξαιρεθεί η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, η μοναδική από όσες έχει ολοκληρωθεί, η «μεγάλη εικόνα» και παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις είναι ότι ουσιαστικά πολύ λίγα πράγματα έχουν προχωρήσει από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο η κυβέρνηση έχει εγκρίνει από τις 20 Μαΐου διά του ΚΥΣΟΙΠ.

Αν τα μικρά ή μεγάλα μέτωπα που αφορούν σε Ελληνικό, αεροδρόμια ή Αφάντου δεν κλείσουν μέχρι τα τέλη του έτους, τότε δεν επιτυγχάνεται ο στόχος του ΤΑΙΠΕΔ για είσπραξη τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ φέτος.

Αυτό συνεπάγεται ένταση της πίεσης που μπορεί να ασκήσουν οι θεσμοί για να προκηρυχθούν άμεσα διαγωνισμοί, τους οποίους κυβερνητικά στελέχη απεύχονται όπως η πώληση του 17% της ΔΕΗ.

Υπό αυτό το πρίσμα, πολλά θα εξαρτηθούν από τη στάση των υπουργών που εμπλέκονται στους υφιστάμενους διαγωνισμούς, δηλαδή των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, του Περιβάλλοντος Πάνου Σκουρλέτη, Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά.

ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ. Σε αυτή τη μάχη με τον χρόνο, ο μήνας που θα κρίνει πολλά είναι ο Σεπτέμβριος και μια από τις αποκρατικοποιήσεις που συνδέεται με τα 15 προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, αλλά θυμίζει Γεφύρι της Αρτας, είναι το Ελληνικό. Το πρώτο θέμα είναι ότι πρέπει άμεσα να βρεθεί μοντέλο συνεννόησης μεταξύ επενδυτή και υπουργείου Πολιτισμού, όσον αφορά την κίνηση του τελευταίου να ανακηρύξει αρχαιολογικούς χώρους και διατηρητέα κτίρια εντός της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων. Το πιθανότερο είναι ότι ο επενδυτής θα έλθει σε συμφωνία για ένα μνημόνιο συνεννόησης με τις υπηρεσίες του υπουργείου σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιάζονται και θα εκτελούνται τα έργα. Εκτός από το μέτωπο αυτό, πρέπει εντός μηνός να κατατεθεί στη Βουλή η τελική σύμβαση παραχώρησης, γεγονός που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση που έχει προσδιοριστεί για τα τέλη Σεπτεμβρίου. Επειτα χρειάζεται να απελευθερωθεί ο χώρος από δημόσιους φορείς (αμαξοστάσιο λεωφορείων κ.ά.) αλλά και πρόσφυγες (ο καταυλισμός συνεχίζει να φιλοξενεί 1.000 άτομα), το υπουργείο Οικονομικών να προκηρύξει διαγωνισμό για άδεια καζίνου. Μάλιστα όλα αυτά πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 16 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τη σχετική συμβατική υποχρέωση του Δημοσίου που συνυπέγραψαν ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτής στα τέλη του 2014.

ΑΦΑΝΤΟΥ, ΔΕΣΦΑ. Επίσης εκκρεμότητα που αφορά μεγάλο ακίνητο του Δημοσίου συνιστά η υπόθεση της Αφάντου στη Ρόδο. Τον Απρίλιο οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού είχαν χαρακτηρίσει αρχαιολογική ζώνη μια έκταση 10.000 στρεμμάτων που περιελάμβανε και το Γκολφ. Εκτοτε εκκρεμεί η υπογραφή μνημονίου συνεννόησης με τον επενδυτή σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιαστούν και θα εκτελεστούν εντός της έκτασης τα έργα. Αλλο καυτό θέμα αφορά τη λήξη στα τέλη Σεπτεμβρίου της εγγυητικής επιστολής των Αζέρων της SOCAR για την αγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ. Αν δεν ανανεωθεί, σενάριο που μοιάζει και το πιθανότερο μετά και το ψαλίδισμα από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας των ανακτήσιμων από το παρελθόν εσόδων του ΔΕΣΦΑ, τότε η αποκρατικοποίηση θα ναυαγήσει. Μένει να φανεί ποια στάση θα τηρήσουν οι θεσμοί σε αυτή την περίπτωση, αφού τα έσοδα από τον ΔΕΣΦΑ είχαν προϋπολογιστεί στα φετινά.

Η ΕΓΝΑΤΙΑ. Οσον αφορά τους νέους διαγωνισμούς, εντός του Σεπτεμβρίου το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να προκηρύξει την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας οδού, επίσης ένα από τα 15 προαπαιτούμενα για τη δόση των 2,8 δισ. ευρώ. Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να έχει κλείσει τη διαπραγμάτευση με τους καναδούς μεγαλομετόχους του Ελευθέριος Βενιζέλος για την επέκταση της σύμβασης του αερολιμένα, από το 2026 έως το 2046. Και τα δύο έργα είναι αρμοδιότητας του υπουργού Υποδομών Σπίρτζη.

Στο ημερολόγιο του Οκτωβρίου κυριαρχεί έως τα τέλη του μήνα η ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή στον διαγωνισμό πώλησης του 24% του ΑΔΜΗΕ (διεκδικητές ο γαλλικός, ο ιταλικός και ο κινεζικός διαχειριστής δικτύου), ενώ πλούσιος σε εκκρεμότητες παλιών και νέων αποκρατικοποιήσεων είναι ο Νοέμβριος. Εντός του μηνός αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους οκτώ ενδιαφερομένους για το 67% του ΟΛΘ, η κατάθεση προσφορών για τη μαρίνα της Πύλου όπως και η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για τη μαρίνα Αλίμου.

Επίσης τον Νοέμβριο, θα πρέπει να έχουν παραδοθεί και επισήμως στην κοινοπραξία υπό τη Fraport τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Αν αυτό για κάποιο λόγο δεν καταστεί εφικτό, τότε το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα εισπράξει φέτος τα 1,23 δισ. ευρώ, τίμημα που έχει προϋπολογιστεί στον φετινό στόχο εσόδων.