Το «Kαλοκαίρι» είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα έργα της Ιντιθ Γουόρτον, γνωστής κυρίως για «Τα χρόνια της αθωότητας» και το «Ιθαν Φρομ». Το μυθιστόρηµα αφηγείται την ιστορία της Τσάριτι Ρόγιαλ, μιας νεαρής κοπέλας, περήφανης και ελαφρώς δύστροπης, που μεγαλώνει ως υιοθετηµένη από έναν πρώην επιφανή δικηγόρο σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Οταν ο νεαρός αρχιτέκτονας Λούσιους Χάρνεϊ επισκέπτεται ένα καλοκαίρι την πόλη για μια αποτύπωση της αποικιακής οικιστικής κληρονομιάς της περιοχής, η δεκαοκτάχρονη Τσάριτι θα τον ερωτευτεί κεραυνοβόλα. Αφυπνίζεται ερωτικά, ξεκινά μια παθιασµένη σχέση μαζί του, ενώ παράλληλα εξεγείρεται κατά του χήρου πλέον πατριού της και αγωνίζεται να ξεφύγει από τη μιζέρια του βίου στην ορεινή Μασαχουσέτη των αρχών του 20ού αιώνα. Ομως ο Λούσιους ανήκει σε έναν άλλο κόσμο. Το παθιασμένο ερωτικό καλοκαίρι θα αποδειχθεί απλώς μια παρένθεση στην καλά τακτοποιημένη ζωή του, ενώ της αποκρύπτει το γεγονός ότι είναι λογοδοσμένος με άλλη. Η Τσάριτι, που είναι πλέον έγκυος, σε μια επίδειξη μεγαθυμίας θα τον αποδεσμεύσει ηθικά. Θα εξετάσει το ενδεχόμενο να κάνει έκτρωση, θα αποδράσει πρόσκαιρα σε μια μικρή ορεινή κοινότητα, αλλά τελικά θα αποδεχτεί τη μεγαλόθυμη πρόταση του πατριού της να τον παντρευτεί, παρά το ότι στο παρελθόν τον είχε αποκρούσει μετά βδελυγμίας. Η εξέγερση θα λάβει τέλος και η Τσάριτι θα επανέλθει στις αγκάλες της κοινωνίας που την εξέθρεψε, αναγνωρίζοντας την ανωτερότητα των κατεστημένων ηθικών αξιών αλλά και τον χαρακτήρα του συζύγου της.

Τα όνειρα και

οι διαψεύσεις της επαρχίας

Το «Καλοκαίρι» χαρακτηρίστηκε ως κλασικό «γυναικείο» μυθιστόρημα στην εποχή του και άργησε να κατακτήσει τη θέση που σήμερα κατέχει στην εργογραφία της Γουόρτον. Μόνο κατά τη δεκαετία του ’60 άρχισε να κατατάσσεται μεταξύ των καλύτερων έργων της. Οταν εκδόθηκε το 1917, προκάλεσε πάντως µεγάλη αίσθηση και πούλησε καλά, καθώς ήταν ένα από τα πρώτα μυθιστορήµατα που έφερναν στο προσκήνιο τη σεξουαλική αφύπνιση μιας νεαρής γυναίκας. Δεν είναι όμως αυτός ο μόνος λόγος για τον οποίο αναγνωρίζεται σήμερα η αξία του. Η Γουόρτον σκιαγραφεί εδώ με ηθογραφική παραστατικότητα τη ζωή σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, τα όνειρα και τις διαψεύσεις για τη μεγάλη ζωή, την πόλωση πόλης – υπαίθρου και τη σεξουαλική ωρίμαση των νέων γυναικών. Για μένα, το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του βιβλίου είναι η ύπαρξη μιας απόμακρης περιοχής, του λεγόμενου «Βουνού», που έχει πάρει μυθικές διαστάσεις στα μάτια τής τοπικής κοινωνίας εκπροσωπώντας το στοιχειωμένο και το αλλότριο και απ’ όπου η Τσάριτι προέρχεται. Σ’ αυτό το Βουνό ζει λοιπόν μια φτωχή κοινότητα απόκληρων, χωρίς νόμους και χωρίς Θεό, ανάμεσά τους και η μητέρα της Τσάριτι, την οποία η ηρωίδα, σε μια απόπειρα επιστροφής στην κοινωνική της μήτρα, θα επιχειρήσει να επισκεφθεί μόνο και μόνο για να ανακαλύψει ότι είναι νεκρή. Οι οφειλές θα κλείσουν με την ταφή και η Τσάριτι θα επιστρέψει στη μικρή της πόλη. Ομως η αντίθεση πόλης – υπαίθρου θα έχει στο μεταξύ δοθεί με εξαιρετική επιμέλεια από τη συγγραφέα, μαζί με τις κυρίαρχες προκαταλήψεις που τη δομούν. Το Βουνό είναι η αγριότητα, η πεδιάδα ο πολιτισμός. Στο πλαίσιο αυτού του δίπολου θα δομηθούν ποικίλες εκδοχές της φύσης.

Ενα προνομιούχο κορίτσι από τη Νέα Υόρκη

Σπάζοντας την παράδοση των γυναικείων ροµαντικών µυθιστορηµάτων, το «Καλοκαίρι» μας δίνει μια ηρωίδα µε χαρακτηριστικά σύγχρονης γυναίκας που αντιστέκεται µε αξιοπρέπεια στην πίεση των κοινωνικών συµβάσεων, εντυπωσιακά συµφιλιωµένη µε τα αισθήµατα και τη σεξουαλικότητά της και έτοιμη να αποδεχθεί τα ρίσκα της χειραφέτησής της. Κατά κάποιον τρόπο αντανακλά τις αντιλήψεις της εμπνεύστριάς της, παρά τη διαφορά της ταξικής τους προέλευσης. Γιατί η Ιντιθ Γουόρτον, σε αντίθεση με την Τσάριτι, υπήρξε ένα προνομιούχο κορίτσι. Γεννήθηκε το 1862 στο περιβάλλον μιας από τις πλουσιότερες και με τη μεγαλύτερη επιρροή οικογένειες της Νέας Υόρκης. Το 1885 παντρεύτηκε τον Εντουαρντ Γουόρτον, τραπεζίτη από τη Βοστώνη. Εγκαταστάθηκαν στη Γαλλία το 1907, αλλά ο γάμος τους δεν πήγε καλά και χώρισαν το 1913, τόσο λόγω των ψυχολογικών προβλημάτων του Εντουαρντ όσο και της προσπάθειας της Ιντιθ να συνδυάσει, κατά τη διατύπωσή της, τα καθήκοντα της συζύγου με τις φιλοδοξίες της συγγραφέως. Μετά το διαζύγιο, η Ιντιθ συνέχισε να ζει στη Γαλλία μέχρι τον θάνατό της, αν και επισκεπτόταν συχνά την Αμερική. Ταξίδευε πάντα με στυλ, ενώ έχτισε ένα μυθικό σπίτι στα όρη Μπέρκσαϊρ της Μασαχουσέτης –περιοχή που της ενέπνευσε και το «Καλοκαίρι». Στο λογοτεχνικό σαλόνι της σύχναζαν πολιτικοί, καλλιτέχνες και συγγραφείς όπως ο συμπατριώτης της Χένρι Τζέιμς, με τον οποίο ήταν στενοί φίλοι, ο Γουόλτερ Μπέρι και άλλοι πολλοί. Δούλευε το τελευταίο της μυθιστόρημα «Οι κουρσάροι» όταν πέθανε στις 11 Αυγούστου 1937, αφήνοντας πίσω της την κληρονομιά μιας «μεγάλης κυρίας των γραμμάτων».

Edith Wharton

Καλοκαίρι

Mτφ. Ελλη Εμκε,

Εκδ. Παπαδόπουλος

Σελ. 223

Τιμή: 9 ευρώ