Στροφή 180 μοιρών στον τρόπο διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα ανακοινώνει μέσω Λονδίνου ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς, σε σχέση με την προηγούμενη τοποθέτησή του στη Βουλή επί του θέματος μόλις πριν από πέντε μήνες. «Αν ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών αντιπροσωπεύει όλα τα έθνη του κόσμου και όλα τα έθνη του κόσμου πουν πως «τα γλυπτά πρέπει να επιστραφούν» τότε θα πάμε στο δικαστήριο» δήλωσε στη βρετανική «Γκάρντιαν». Πρόκειται για τον ίδιο υπουργό που τον Δεκέμβριο είχε δηλώσει στη Βουλή ότι «η κυβέρνηση έχει την τάση να μην προχωρήσει σε νομική διεκδίκηση, κυρίως επειδή κινδυνεύουμε να χάσουμε το σχετικό δικαστήριο», ακολουθώντας με συνέπεια την ανάλογη θέση που είχε πάρει την άνοιξη και ο υφιστάμενος και προκάτοχός του, αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης.
Τι συνέβη και η κυβέρνηση μετρά ακόμα μια ανατροπή των θέσεών της και μάλιστα σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα, σε μια στιγμή που ετοιμάζονται εκδηλώσεις για τον εορτασμό της 200ής επετείου «αιχμαλωσίας» των Γλυπτών στο Λονδίνο; Κύκλοι του ΥΠΠΟ σχολίαζαν ότι επί της ουσίας ο Αριστείδης Μπαλτάς ενδιαφέρεται να δημιουργήσει συμμαχίες, κάτι το οποίο αναφέρεται και στο δημοσίευμα, και να διεθνοποιήσει περισσότερο το ελληνικό αίτημα.

Ουδείς όμως ήταν σε θέση να απαντήσει πόσο περισσότερο μπορεί να γίνει γνωστό διεθνώς ένα ζήτημα για την υποστήριξη του οποίου έχουν συσταθεί ήδη 17 επιτροπές από την Αυστραλία έως τον Καναδά, έχουν πάρει θέση δημοσίως προσωπικότητες από τον χώρο του θεάματος που επηρεάζουν την κοινή γνώμη –ανάμεσά τους οι Τζορτζ Κλούνι, Στίβεν Φράι, Λίαμ Νίσον, Τομ Χανκς, Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Τζούντι Ντεντς και Ιαν ΜακΚέλεν –και για το οποίο έχει εκδώσει ψηφίσματα ο ΟΗΕ και η UNESCO έχει αναλάβει ρόλο διαμεσολαβητή. Ούτε να εξηγήσει πώς αυτή η διεθνοποίηση μπορεί να επηρεάσει τους δικαστές υπέρ του ελληνικού αιτήματος.

Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΑΛΑΜΟΥΝΤΙΝ. Για ποιο λόγο, εξάλλου, ο κίνδυνος να χάσει τη δικαστική διαμάχη η Ελλάδα αντιμετωπίζεται χωρίς δέος πλέον, ενώ πριν από λίγους μήνες ήταν ουσιαστικά η αιτία την οποία επικαλούνταν το ΥΠΠΟ αλλάζοντας τακτική σε σχέση με την προηγούμενη κυβέρνηση και αφήνοντας στα αζήτητα την 141 σελίδων ακριβοπληρωμένη, όπως λέγεται, αναφορά του δικηγορικού γραφείου με το οποίο συνεργάζεται και η Αμάλ Αλαμουντίν – Κλούνι μέσω της οποίας προτεινόταν η προσφυγή της Ελλάδας στη Δικαιοσύνη; Η δημιουργική ασάφεια φαίνεται πως είναι το κλειδί για αυτή τη μεταστροφή, αν κρίνει κάποιος με βάση την απάντηση του έλληνα υπουργού: «Καθώς δεν υπάρχουν σαφείς κανόνες που αφορούν το θέμα της επιστροφής θησαυρών που αφαιρέθηκαν από διάφορες χώρες, δεν υπάρχει μια αδιαμφισβήτητη νομική βάση», αν και παραδέχθηκε –σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα –τον κίνδυνο τα δικαστήρια να εκδώσουν αρνητική ετυμηγορία, γεγονός που θα καταστρέψει τις πιθανότητες επιστροφής των αρχαίων έργων τέχνης στην Αθήνα και τη συνένωσή τους με το εξαιρετικό μνημείο που κάποτε κοσμούσαν.