Διπλωματικός με ορισμένα κυβερνητικά στελέχη που παίζουν κατενάτσιο στο έργο των ιδιωτικοποιήσεων, όπως ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, και πιο επιθετικός με κάποια άλλα, όπως ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, εμφανίστηκε χθες ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, παρουσιάζοντας χθες τη πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

«Εχουν υπάρξει αντιπαραθέσεις με τον Θοδωρή Δρίτσα, αλλά μέσω αυτών προέκυψε η σύνθεση», είπε χαρακτηριστικά, ενώ αρνήθηκε να σχολιάσει δηλώσεις του Χρ. Σπίρτζη με τις απόψεις του οποίου για τα περιφερειακά αεροδρόμια, έκανε σαφές ότι δεν συμφωνεί καθόλου.

Το κεντρικό πάντως μύνημα ήταν πως παρά τις συχνές παραφωνίες συγκεκριμένων υπουργών, ο ίδιος έχει την πολιτική στήριξη από το Μαξίμου για να συνεχίσει το έργο του, δηλαδή την ολοκλήρωση των εννέα δρομολογημένων ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες περιγράφονται και στο Μνημόνιο.

«Υπήρξα στέλεχος της Αριστεράς που θεωρεί πως η αγορά έχει ρόλο» απάντησε στην ερώτηση για το πώς νιώθει ένας πρώην πολιτικός που ηγείται του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Το μήνυμα που επιχείρησε να στείλει ο κ. Πιτσιόρλας τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος ήταν πως οι πρώτες «αριστερές» αυτές αποκρατικοποιήσεις έχουν μπει στη τελική ευθεία, πως το 2016 θα είχε χρονιά ολοκλήρωσης, και πως αν όλα πάνε καλά, μπορεί να μαζευτούν 2 ή και 3 δισ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, και ενώ φουντώνει η συζήτηση για το ρόλο και τη δομή του νέου υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει η κυβέρνηση να διεκδικήσει από τους δανειστές σημαντικές αλλαγές, και συγκεκριμένα το 50% από τα έσοδα 2-3 δισ. ευρώ που εκτιμά ότι θα έχει του χρόνου το ΤΑΙΠΕΔ από τις εν εξελίξει ιδιωτικοποιήσεις, να κατευθυνθεί στη πραγματική οικονομία, και όχι στο χρέος. Να ισχύσει δηλαδή για τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ, ότι ακριβώς προβλέπει και το μοντέλο λειτουργίας του νέου υπερταμείου (σσ: 50% των εσόδων θα κατευθύνεται στο χρέος, και 50% στην ανάπτυξη).

Ειδωμένη-ΟΠΑΠ

Διπλωματικός ήταν πάντως όταν ερωτήθηκε για τις επιπτώσεις που θα έχει στην εικόνα της χώρας η υπόθεση με το μπλόκο της Ειδομένης όπου μεγάλες πολυεθνικές όπως η Hewlett Packard αλλάζουν δρομολόγια και επειδή η σιδηροδρομική γραμμή Ελλάδας-Σκοπίων παραμένει μπλοκαρισμένη από τους πρόσφυγες, αυτές επιλέγουν άλλες οδούς, παρακάμπτοντας έτσι και τον Πειραιά, με συνέεια να τίθεται εν αμφιβόλω ο ρόλος που διεκδικεί ως «πύλη του ασιατικού εμπορίου στην Ευρώπη».

«Προφανώς πλήττονται σημαντικά κάποιες εταιρείες, εκτιμώ ωστόσο πως το πρόβλημα είναι συγκυριακό και ότι σύντομα θα τακτοποιηθεί», απάντησε ο κ. Πιτσιόρλας σε ερώτηση των «ΝΕΩΝ».

Ερωτηθείς, δε, για τον ΟΠΑΠ και τις αντιδράσεις του οργανισμού για το γεγονός ότι η σύμβαση που είχε υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο δεν προέβλεπε επιπλέον φορολόγηση στα τυχερά παίγνια, προσπάθησε να δικαιολογήσει τη κυβέρνηση, λέγοντας ότι αντιμετωπίζει μια δύσκολη κατάσταση, επεσήμανε ωστόσο ότι παρόμοια κρούσματα καλό είναι να αποφεύγονται.

Ακτινογραφία στο πρόγραμμα

Από εκεί και πέρα, αναφορικά με την πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, δεσμεύτηκε ότι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί η συντριπτική πλειοψηφία των εννέα ιδιωτικοποιήσεων που περιλαμβάνονται στο Μνημόνιο του Αυγούστου.

Πρόκειται για τα 14 αεροδρόμια, τον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ, το ΔΕΣΦΑ, τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (Rosco), τον Αστέρα Βουλιαγμένης, και το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Εξαίρεση αποτελεί το Ελληνικό, για το οποίο είπε ξεκινούν διαπραγματεύσεις «για όλα τα θέματα που θα βάλει στο τραπέζι η κυβέρνηση» με το σχήμα υπό την Lamda Development (σημειωτέον ότι η προθεσμία που προβλέπει η σύμβαση προκειμένου το Δημόσιο να έχει φέρει σε πέρας όλες τις εκκρεμότητες είναι ο Νοέμβριος του 2016).

Σαν στόχο εσόδων για το 2016 έβαλε τα 3 δισ. ευρώ, κάτι που θα εξαρτηθεί φυσικά από το ύψος των προσφορών για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ. Οπως πάντως εκτίμησε, η εξαίρεση του παρακτίου μετώπου της Δραπετσώνας, δεν θα επηρεάσει τα προσφερόμενα τιμήματα για το μεγάλο λιμάνι. Οι προσφορές θα πρέπει να υποβληθούν στις 21 Δεκεμβρίου, λίγες δηλαδή ημέρες μετά την αρχική ημερομηνία που ήταν η 15η Δεκεμβρίου.

Αναφορικά με την άλλη εμβληματική αποκρατικοποίηση, αυτή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ αποκάλυψε ότι μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες πέφτουν επιτέλους οι υπογραφές με τους Γερμανούς της Fraport.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι έχει συμφωνήσει σε όλα με τους Γερμανούς, και η μοναδική πλέον εκκρεμότητα είναι η υπογραφη της σύμβασης από τους τρεις εμπλεκόμενους υπουργούς Μεταφορών, Χ. Σπίρτζη, Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτο και Αμυνας Π. Καμένο. Καταβάλλεται προσπάθεια, σύμφωνα με τις πληροφορίες των ΝΕΩΝ, οι υπογραφές να πέσουν αύριο Πέμπτη, διαφορετικά αυτό θα γίνει από εβδομάδα.

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016 θα έχει κριθεί και η τύχη του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (Rosco). Οι προσφορές για τους δύο τελευταίους διαγωνισμούς έχουν προγραμματιστεί για τις 15 Ιανουαρίου, θα υπάρξει όμως παράταση μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, χωρίς να αποκλείεται ο διαγωνισμός να κηρυχθεί και άγονος.

Στο μέτωπο του ΔΕΣΦΑ, ξεκινούν από σήμερα το Due Dilligence οι δύο ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση (τουλάχιστον) του 17%, δηλαδή η ιταλική SNAM, και η κοινοπραξία που απαρτίζεται από τη βελγική Fluxys, την ισπανική Enagas, το βελγικό fund Margerit, και το βελγικό ομοσπονδιακό κρατικό επενδυτικό ταμείο SFPI. Θυμίζουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη υπογράψει με τα δύο σχήματα σύμφωνο εμπιστευτικότητας.

Τέλος αναφορικά με το Ελληνικό, αρχίζουν σύντομα τα παζάρια μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας υπό τη Lamda για την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης, προκειμένου να βελτιωθεί οι όροι της- και ει δυνατόν- ακόμη και το εφάπαξ τίμημα των 915 εκατ. ευρώ. Σχετικά με το φλέγον θέμα της άδειας καζίνο, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είπε ότι αποτελεί πολιτική απόφαση που θα λάβει ή δεν θα λάβει η κυβέρνηση. «Έχουν ενεργοποιηθεί οι δήμοι πέριξ του Ελληνικού, η Περιφέρεια, το ΤΑΙΠΕΔ, η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και οι επενδυτές από τη δική τους πλευρά και θα ξεκινήσουν άμεσα συζητήσεις για τη βελτίωση της υφιστάμενης σύμβασης με στόχο μέσα στην Ανοιξη του 2016 να έχει τροποποιηθεί όσο είναι δυνατόν και όπου πρέπει, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης», είπε χαρακτηριστικά.