Κάτω από τις περιοριστικές συνθήκες της ελληνικής οικονομίας και μέσα στις άπειρες δυνατότητες των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης οι νέοι έλληνες σχεδιαστές και οι πρεσβύτεροι δημιουργοί παρουσιάζουν τις συλλογές τους για την ερχόμενη σεζόν στο πλαίσιο της τριήμερης διοργάνωσης Athens Xclusive Designers Week. «Στη διάρκεια δημιουργίας της συλλογής για το επόμενο καλοκαίρι και περιμένοντας έναν τόσο δύσκολο χειμώνα, ένιωσα την ανάγκη αυτή η δουλειά να είναι κάτι σαν ευχή. Να είναι όλα πιο ελαφριά, χρωματιστά, λουλουδάτα. Περίεργο για την ιδιοσυγκρασία μου». Τα λόγια της Λουκίας ανοίγουν το θέμα της σεζόν: υπάρχει αύριο για τους έλληνες σχεδιαστές, την παραγωγή και τις πωλήσεις τους εκτός συνόρων; «Για εμάς, αυτό μεταφράζεται σε ένα πρώτο κατάστημα που άνοιξε το καλοκαίρι που μας πέρασε στη Σαντορίνη και στο δεύτερο που έρχεται στη Μύκονο το επόμενο καλοκαίρι», λέει ο δημιουργός του οίκου Βασίλης Ζούλιας.

Οι σχεδιαστές σκοπεύουν να δείξουν στο εγχώριο κοινό που λατρεύει τα σόου μόδας, τις selfies και τις πόζες με φόντο τα ταμπλό των χορηγών ότι υπάρχουν ακόμη περιστάσεις για ξεχωριστό ντύσιμο. Οπως η συλλογή «Sexual Abstract» του Δημήτρη Ορδουλίδη. Ο ίδιος εξηγεί: «Αφορά την επιθυμία μας να παρουσιάσουμε μια ωραιοποιημένη εικόνα μας προς τα έξω. Μιλά για την ανάγκη μας να νιώθουμε ποθητοί και όμορφοι». Αλλά και ευκαιρίες αλλαγής της διάθεσης με οικονομικές επιλογές. «Ο ελιτισμός της υψηλής μόδας είναι κάτι που ποτέ δεν με ενδιέφερε ως σχεδιάστρια» λέει η Μαρία Φλώρα Λεέκ, των συλλογών SOMF. «Οι τιμές μου είναι προσαρμοσμένες στην παρούσα οικονομική κατάσταση της Ελλάδας».

Η παρουσία στην AXDW ενός γραφείου τάσεων που ειδικεύεται στο προξενιό των σχεδιαστών μόδας με το αγοραστικό κοινό της Κίνας δίνει ελπίδες στους σχεδιαστές ότι θα βοηθήσει τη δουλειά τους να φθάσει στο εξωτερικό. Οι σύγχρονες προδιαγραφές τού συστήματος της μόδας καθορίζουν ως βασική προϋπόθεση τη δυνατότητα μαζικής παραγωγής σε εργοστασιακές μονάδες. Δεν το είχαμε πριν από την κρίση, δεν το έχουμε ούτε στη μνημονιακή μας συγκυρία. Οι σχεδιαστές ως εκπρόσωποι αυτής της ιδιόμορφης περίπτωσης που λέγεται ελληνική μόδα δημιουργούν συλλογές στα εργαστήριά τους με εισαγόμενες κυρίως πρώτες ύλες και με συνεργάτες ορισμένους/ες που δουλεύουν στο χέρι ή στον πάγκο εργασίας τους ενδύματα, κοσμήματα, δερμάτινα ή άλλα αξεσουάρ. «Για να φέρουμε μία εταιρεία στην αγορά της Κίνας αξιολογούμε το ντιζάιν της συλλογής, την ποιότητα, το εύρος των τιμών, τη συνεχή εξέλιξη του σχεδιασμού, τη χρονική συνέπεια στην παράδοση και την εξυπηρέτηση των πελατών. Αν αυτά τα χαρακτηριστικά υπάρχουν στο προφίλ προβλέπουμε για την εταιρεία αύξηση των πωλήσεων στην Κίνα» λέει η Μεϊμέι Ντινγκ, διευθύντρια του Danube Fashion Office».