Η «επιβίωση των εικόνων» θα μπορούσε να τιτλοφορείται η φετινή έκθεση φωτορεπορτάζ Visa pour l’ Image στο Περπινιάν, όπου το χρυσό βραβείο απέσπασε η σειρά φωτογραφιών του Μπουλάν Κιλίτς (από το γαλλικό πρακτορείο AFP) για το πέρασμα των προσφύγων από τα σύνορα της Συρίας προς την Τουρκία.

Οι εκτοπισμοί πληθυσμών και η μεταναστευτική περιπέτεια προς την Ευρώπη ειδικά φέτος μοιάζουν να υπερβαίνουν την έννοια της επικαιρότητας. Η εικόνα του άψυχου Αϊλάν Κουρντί στην παραλία της Αλικαρνασσού δεν ήταν μόνο ένα πρωτοσέλιδο στα μεγαλύτερα έντυπα του πλανήτη. Ηταν η αποτύπωση της ανελέητης επικαιρότητας από την 29χρονη Νιλουφέρ Ντεμίρ. «Η συσσώρευση τα τελευταία χρόνια φωτογραφιών από τη Συρία, τον Λίβανο, την Ελλάδα, την Ιταλία», γράφει η «Μοντ», «αφηγείται την ίδια ιστορία που συμβαίνει δίπλα μας». «Να μην ξεχάσουμε ότι δεν είναι απλώς μετανάστες, αλλά πρόσφυγες πολέμου» διευκρίνισε και η ηθοποιός Τίλντα Σουίντον στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπου συμμετέχει με την ταινία «A Bigger Splash» του Λούκα Γκουαντανίνο, η οποία θίγει και την έλευση προσφύγων στα ιταλικά παράλια. Αλλά κι ο Αλφόνσο Κουαρόν, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, σχολίασε σχετικά: «Είμαι ένας Μεξικανός που ζει στην Ευρώπη και πάντοτε αισθανόμουν ευπρόσδεκτος. Το ίδιο εύχομαι να ισχύσει στο μέλλον για όλους τους μετανάστες».

ΔΥΟ ΒΑΛΙΤΣΕΣ, ΔΥΟ ΠΑΛΤΑ. «Στη διάρκεια της καριέρας μου προσπάθησα με τη δουλειά μου να ανοίξω τα μάτια των πολιτικών και της κοινής γνώμης» δηλώνει απ’ την πλευρά της η αμερικανίδα φωτορεπόρτερ Λίνσεϊ Αντάριο που παρουσίασε στο Περπινιάν το αρχείο της από τους προσφυγικούς καταυλισμούς των Σύρων σε όμορες χώρες. Σε μία από αυτές, ένας πατέρας περνά τα σύνορα κρατώντας δύο βαλίτσες ενώ οι δύο κόρες του φορούν κόκκινο παλτό. «Θα ήθελα όσοι δουν αυτή τη φωτογραφία να σκεφτούν: τι να μεταφέρεις σε μια βαλίτσα όταν φεύγεις για πάντα από τον τόπο σου; Εκείνη την ημέρα πώς θα ντύσεις τα παιδιά σου;».

Η άλλη όψη του ίδιου θέματος είναι η Ευρώπη, υπογραμμίζει ο Ιταλός Τζούλιο Πισκιτέλι που φωτογραφίζει περιοχές της ευρωζώνης με συρματοπλέγματα, σταθμούς ελέγχου και κέντρα κράτησης. «Οι πρόσφυγες άφησαν ήδη το ίχνος τους στην ιστορία της Ευρώπης. Και ο θάνατος του μικρού Αϊλάν ίσως έδωσε εικόνα σε αυτή τη σύγχρονη Εξοδο».